Min månad: december 2020

2020 blev ett skitår. Eller? Nej, faktiskt inte. Det var åtminstone inte helt nattsvart. Inte för min egen, personliga del. På jobbfronten har jag varit utlånad till de två stationeringsorter där jag trivs allra bäst. Nämligen Eskilstuna och Ånge. Här hemma har Kära hustrun äntligen fått lite medvind, efter år av slit, och nu kommit in på en utbildning som hon trivs med. Lilla Beatrice bor hos sin pappa, älskar livet och har lagt alla sorger och bedrövelser bakom sej. Flytet ser ut att hålla i sej, även under 2021. Jag är kommenderad tillbaka till Eskilstuna efter några månader i Hallsberg. I januari ska jag också få utbildning på Green Cargos nya Mb-lok. Den hålls i Borlänge och är fem dagar lång. Det ska bli kul att få köra ett nytt lok. Det var länge sedan jag senast fick typutbildning. Minns jag rätt var det Td och Rd i december 2012. De sexaxliga Mb-loken rullar i framförallt stålämnestågen Luleå-Borlänge, så förmodligen blir det nu slut på tjänstgöringen i Eskilstuna. Det är förstås synd, men förhoppningsvis hamnar jag i Ånge istället. Förfrågningar har också gått ut från bemanningspoolens chef om både Norgeutbildning och instruktionsförarutbildning, så det verkar finnas fina möjligheter framöver.

På bloggfronten känner jag att jag inte riktigt orkat vara lika engagerad som tidigare. Jag har prioriterat andra saker, helt enkelt. Totalt detta år nådde jag inte riktigt upp till 700 000 besök på bloggen, men snittet slutar ändå på nästan 2000 om dagen. Det får jag vara nöjd med. De mest lästa inläggen handlar om SJ-kaos, Hector-protester, Krösatågsupphandling och en resenär som bröt armen. Det inlägg som jag skrev om den sista dagen med persontrafiken på 1067-spåret KarlshamnVislanda kom inte med på någon topplista. Där ser man hur olika syn människor kan ha på vad som är intressant eller ej. Reportaget om 1067-trafiken är det överlägset roligaste som jag gjort under det här året, och också det som tog mest tid. Det var trevligt att intervjua kollegor och andra som faktiskt fanns med på plats den där dagen 1970. Jag tycker också att slutprodukten, reportaget, blev väldigt bra. Om jag får säga det själv.

Årets sista månad tillbringade jag i Hallsberg, som ni kan se av sammanställningen här under. Fördelen med Hallsberg är att det finns väldigt många turer. Tjänstgöringen blir därmed varierad. Jag körde tåg till Storvik, Gävle, Nässjö, Göteborg, Kil och Borlänge. Jag fick även en radiolokstur till Degerfors. Den lät mer komplicerad än den var. Överliggningen på det gamla brukshotellet var charmig. Hela stället, inklusive bruksrestaurangen där nyckeln till rummet skulle återlämnas, andades anor och 70-tal.

Vecka 1: Eskilstuna.
Vecka 3: Eskilstuna.
Vecka 5: Eskilstuna.
Vecka 7: Eskilstuna.
Vecka 9: Eskilstuna.
Vecka 11: Eskilstuna.
Vecka 15: Eskilstuna.
Vecka 13: Eskilstuna.
Vecka 15: Eskilstuna.
Vecka 17: Göteborg.
Vecka 19: Eskilstuna.
Vecka 21: Eskilstuna.
Vecka 23: Ånge.
Vecka 25: Ånge.
Vecka 27: Ånge.
Vecka 29: Semester.
Vecka 31: Semester.
Vecka 33: Ånge.
Vecka 35: Ånge.
Vecka 37: Eskilstuna.
Vecka 39: Eskilstuna.
Vecka 41: Eskilstuna.
Vecka 43: Eskisltuna.
Vecka 45: Hallsberg.
Vecka 47: Malmö/Nässjö/Helsingborg.
Vecka 49: Hallsberg.
Vecka 51: Hallsberg.
Vecka 53: Eskilstuna

14 tankar på “Min månad: december 2020

  1. Förstår inte ditt arbetsschema riktigt, men tolkar det som du är ledig varannan vecka?
    Som veckor du jobbar, är det 40h veckor el vad gäller där?
    Verkar vara ett rätt bra upplägg

    Gott nytt år!

    • Vill passa på och tacka för härlig läsning och önska alla gott nytt år!

      Jag kan som lokförarkollega till författaren/journalisten på bloggen svara på Eriks fråga. Lokförare i Green Cargos bemanningspool jobbar alla med 8-6, jobba 8 dagar och ledig 6 dagar. Vanligtvis startar vi arbetsveckan på en tisdag och avslutar veckan tisdagen veckan efter. Vissa medlemmar i poolen har en annan start och slutdag för att få bättre passform med det privata livet.

      På Green Cargo har lokförare en avkortad arbetsvecka på 36 timmar då mycket av vår normala arbetstid är nattarbete. Det betyder att vi ska göra 72 timmars arbete på 8 dagar eller 7 nätter beroende på hur man väljer att se det.

      • Tror inte att det läggs ut 72 tim. på 8 dagar för dom som jobbar i poolen, möjligen hälften.

      • Om det ändå vore så bra. Men jag kan intyga att så inte är fallet för mig. Ibland så når inte utrullningen av schemat upp till 72 timmar. Men hälften som du nämner vore ett önsketänkande.

    • Jag undrar också samma. Vet redan att det är rena rama lyxen rent vecko- och tidsmässigt att ta ut den semester man har rätt till enligt statens regler. Blir ju ofta fler än 5 veckor sammanhängande, trots att man bara kanske tar ut 2. Är lite så när man ligger ute. Gäller även när man ligger ute med lastbil, beroende på arbetsgivare och bransch.

      I min värld är det väl motsvarande 40 h, i andra fall är det en heltidstjänst.

      Men ibland förstår jag om bloggaren känner sig lite för ledig när han söker lite extrajobb vid behov?

  2. Tack för en intressant sammanfattning av året.
    Tanken är väl att Mb-loken ska sättas in i stålämnestågen mellan Oxelösund och Borlänge så snart lok 11-16 levereras under första halvåret 2021.
    Gott Nytt År Jonas och Gott Nytt År alla bloggläsare

  3. Tack för sedvanlig intressant läsning. Både egna berättelser och nyheter inom branschen. Önskar dock att man var delaktig i den, men den dagen kommer kanske. Får nöja mig med gummi på asfalt och grus i första hand.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s