SJ vinner den stora Krösatågsupphandligen, erfar bloggen. SJ tar över efter Vy Tåg i tågplan 2022. I Krösatågen kommer i framtiden också trafiken på bland annat Stångådalsbanan att ingå. Upphandlingen omfattar totalt cirka 7,5 miljoner kilometer och 3,3 miljoner resor årligen inom Krösatågen och Kustpilen. Nyheten väntas bli offentlig senare idag. SJ har de senaste åren varit framgångsrikt när det gäller den upphandlade trafiken. Man har till exempel vunnit avtal i Norge och om bara några veckor tar man över Öresundstågstrafiken i södra Sverige. Å andra sidan förlorade man nattågstrafiken till övre Norrland till just Vy Tåg.
Krösatågen rullar idag på åtta linjer: Jönköping-Tranås, Nässjö-Eksjö, Nässjö/Jönköping-Halmstad, Nässjö-Vetlanda, Växjö-Värnamo, Jönköping-Alvesta-Växjö, Växjö-Hässleholm samt Karlskrona-Emmaboda-Kalmar. Om ett år kommer även Kustpilentrafiken Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik att ingå i Krösatågen.
Uppdatering: SJ bekräftar nu i ett pressmeddelande att man blir ny operatör för Krösatågen. Avtalet är skrivet på tolv år och börjar gälla i december 2021. Kontraktet omfattar planering och drift av Krösatågstrafiken, ombordservice, dagligt och tekniskt underhåll samt ansvar för drift och underhåll av depån i Kalmar samt den nya depån i Nässjö. ”Det är jätteroligt att vi har vunnit det här avtalet. För oss på SJ betyder det att vi fortsätter växa på marknaden för upphandlad trafik vilket är helt i linje med vår strategi. Vi ser fram emot att tillsammans med beställaren fortsätta utveckla en hållbar och attraktiv kollektivtrafik i regionen”, säger Dan Olofsson, chef för SJs upphandlade trafik.

Verkar ju märkligt att Stångådalsbanan (och Tjustbanan?) skulle ingå. Transdev har väl ganska lång tid kvar på sitt avtal? Om det inte är så att Transdev beslutat sig för att kliva av upphandlad tågtrafik i och med att de förlorade Öresundstågen till SJ.
Min källa hävdar detta och hänvisar till:
https://www.rjl.se/nyheter/nyheter-och-pressmeddelanden/upphandling-av-ny-regional-tagtrafik-forbereds-49827
Det står förvisso om ett utökat samarbete mellan Krösa och Kustpilen men Transdev vann ju en upphandling som sträcker sig fram till åtminstone 2025-26 om jag inte fattat helt fel.
Nåväl om SJ skulle ta över Kustpilen (de lade inte ens anbud i den senaste upphandlingen) är jag den förste att gratulera personalen.
Har läst ett dokument om ett framtida (från 2021) upplägg nu och visst är det så att Krösa och Kustpilen kommer att hänga ihop. Så den som vinner Krösa vinner nog även Kustpilen. 🙂
https://news.cision.com/se/transdev/r/veolia-vann-upphandling-om-kustpilen,c9490223
De vann en upphandling som började gälla december 2014 och skulle vara i 6 år, och hittar ingen nyhet om senare upphandling?
Ja då är det väl så det ligger till. Tiden går så fort och min hjärna är väl snurrigare än vanligt. 😉
Hoppas som sagt SJ får ta över. Bättre ordning på trafiken då förhoppningsvis och definitivt bättre för personalen.
Både bra och dåligt…..SJ är ju pålitliga och seriösa men samtidigt stelbenta och har svårt att ta till sig nya idéer. Vi som var med och kämpade för många av de banor SJ ville lägga ner och som sedan blev Länsbanor (exempelvis Kinnekulle, Bohusbanan, Viskadalsbanan och HNJ) minns SJs njugga inställning men sedan var man gärna med och la anbud som ofta var underbud….Utan exempelvis BK Tågs insatser och nytänkande tack vare kunskaper från bussar med renovering och ombyggnader av Y1 orna hade många av de banor som nu ingår i Krösatågstrafiken varit nerlagda sedan 30 år! Att nu SJ snart får monopol på upphandlad trafik är inte bra i längden då flera av dessa banor (inte minst HNJ södra del) står inför nya nedläggningsbeslut och nytänkande vad gäller fordon och trafikering är nog det enda som kan rädda trafiken mellan Värnamo och Halmstad.
Det är ett helt annat SJ idag än det som ville lägga ner de ”trafiksvaga” linjerna på sin tid.
Jag ser det som övervägande positivt om SJ tar över.
Dessutom borde det bli mer varierad åkning för personalen.
Snälla säga gärna va det skulle bli bättre med SJ? åtminstonde för personalen på Kustpilen så skulle det bli en så totalt försämring…. och det finns nada intresse för varierande åkande hos personalen. jobbat här sedan 2014 och känner alla, finns flera timmisar som hoppat över till SJ och fått fast anställningar hos SJ som sen kommer tillbaka på timmar efter ca ett halv år pga transdev är bättre.
För den som är intresserad av vilka som lämnade anbud på trafiken och vilka belopp anbuden omfattade finns det att läsa här:
https://jarnvagar.nu/project/sj-far-kora-krosatagen-och-kustpilen/
Prispåslag för kvalitetsnivå overvägde stort till SJ’s fördel i förhållande till närmaste konkurrenten Go-ahead.
SJ +18,24 milj
Go-ahead +50,4 milj
Månne är detta en fingervisning om utgången av Mälartågs upphandling med förväntat tilldelningsbeslut inom kort.
Pingback: Min månad: december 2020 | I huvudet på en lokförare