Resenär bröt arm i nya tåget

En tågvärd och en resenär fastnade i en dörr i en av de nya ER1-motorvagnarna och skadades så illa att SJ var tvungna att kalla ambulans till platsen. Det uppger flera källor inom SJ. Händelsen ska ha inträffat på centralstationen i Stockholm förra veckan. Ombordpersonal upptäckte då hur en resenär hade fastnat med en arm i en dörr och ingrep för att hjälpa personen loss. Tågvärden lyckades, men fastnade själv med handen. Passageraren fick ett armbrott och ombordaren ådrog sej klämskador. SJ genomför nu tester för att undersöka hur situationen kunde uppstå. Frågan är mycket känslig eftersom de nya vagnarna fortsätter att rulla i daglig trafik i Mälardalen. Bloggen har sökt företrädare för SJ men inte fått några svar. Inte heller skyddsombuden vill kommentera det inträffade. Mälardalstrafik har beställt 33 ER1 och Region Uppsala åtta. Vagntypen sattes i trafik i december förra året. Leveranser från Stadler i Schweiz pågår fortfarande. Vagnen rymmer drygt 350 resenärer och har en topphastighet på 200 kilometer i timmen. När samtliga vagnar är på plats är tanken att Mälartåg ska trafikera följande linjer: Örebro-Eskilstuna-Stockholm, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Norrköping-Nyköping-Stockholm och eventuellt Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala. Region Uppsala kommer att köra sina vagnar i Upptågstrafiken.

Apropå ingenting: Hector Rail har nu fått klart med sitt tillstånd att bedriva persontågstrafik i Danmark. Flera lokförare har också utbildats och är numera behöriga att framföra resandetåg. Hector Rail kommer i dagarna – och även senare i år – att köra de så kallade DN-tågen genom Danmark.

7 thoughts on “Resenär bröt arm i nya tåget

  1. Typiskt Sverige! Dessa fordon har väl gått i trafik i åratal i andra länder utan problem? Men här ska ju alla skyddas mot allt och ingen har eget ansvar hur dumt man än bär sig åt! Antar att ER1 ans dörrar fungerar på samma sätt som övriga motorvagnar vad gäller dörrstängning med varningssignal m.m.

    • Enligt min åsikt delas ansvaret att ingen blir klämd av dörrarna mellan fordonsinnehavaren, resenären och ombordpersonalen. Här är ansvarsfördelningen.
      • Resenärer bör anta att dörren saknar klämskydd och har ansvar att undvika att gå mot en stängande dörr för att undvika att bli klämd.
      • Fordonsinnehavaren har ansvar att undvika klämolyckor genom att se till att fordonet har ett fullt fungerande klämskydd till dörrarna.
      • Ombordpersonalen har ansvar att inte stänga dörrarna vid en situation då en klämrisk kan uppstå.

      Med denna ansvarsfördelningen har samtliga parter ett ansvar för att undvika att eventuella klämolyckor uppstår.

      Avslutningsvis är det alltid ytterst beklagligt då en olyckor i samband med dörrstängning inträffar på grund av att de påverkar oss alla i samband med personskador, upplevelsen för de drabbade (närstående, ombordpersonal, vittnen´mm) och eventuella förseningar.

      /Axel L

    • Rakt av kan man nog inte jämföra dörrarna. Gör man bildsökning på Google, så syns att dörrarna i originalversion är tvådelade, men att de i Sverige består av ett enda stort dörrblad.

      Varför denna konstruktionsskillnad?

      • Jag har inte riktigt koll, Men kanske det är skillnad på KISS 1 och KISS 2? Kollade på de KISS som Westbahn sålde till DB, deras KISS 1 har delad dörr medan KISS 2 har hel dörr.

      • Aningen sent, men eftersom du inte har fått svar på din fråga:

        Att dörrarna bara består av ett dörrblad istället för två beror på att tåget är konstruerat för att vara trycktrögt. Tåg som inte har enkelbladsdörrar kan inte göras trycktröga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s