Arriva vill köpa ut skyddsombud

Avtalsrörelsen är visserligen över, men inom Arriva fortsätter konflikterna. Företaget, som kör Pågatågen, kommer att säga upp huvudskyddsombudet Ola Brunnström. Det skriver fackförbundet Seko på sin hemsida. Anledningen? Skyddsombudet har i ett mejl till medlemmarna skrivit att personalen ”inte ska vara rädd för cheferna, det är cheferna som ska vara rädda för personalen”. Ola Brunnström erbjöds vid ett möte idag 24 månadslöner för att lämna Arriva, men tackade nej. Arriva förklarade att man ändå kommer att gå vidare med ärendet. ”Vi är övertygade att Arriva då kommer att säga upp eller avskeda Ola Brunnström. Självklart kommer detta att gå vidare juridiskt. Problemet är dock att Arriva alltid kan välja att i domstol ta skadeståndet och ändå inte låta Ola få tillbaka jobbet. De kan helt enkelt köpa ut vem som helst, det är bara en fråga om pengar. Domstolen kan aldrig tvinga en arbetsgivare att ta tillbaka en person, bara att betala skadestånd”, skriver Seko.

Ola Brunnström är den som kanske hårdast av alla slagits för lokförarna och tågvärdarna inom Pågatågen. Kampen har till exempel handlat om rätten till kisspauser och protester mot så kallad hyvling av tjänster.

När spåravtalet blev klart tidigare den här månaden, gick Arriva ut offentligt och vädrade sitt missnöje. Enligt Sekotidningen känner sej Arriva överkört av sin egen organisation, Almega. Bland annat tvingas Arriva nu höja lönerna för kundvärdarna. Enligt Pierre Sandberg, Almega, vill arbetsgivarna ha lugn och ro och en god relation med facken för att slippa strejker och konflikter. ”Vi ser med stor förvåning på det här tillvägagångssättet. Man kan säga att vi är överkörda”, säger Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund, som räknar med stora kostnadsökningar för företaget.

Konflikten inom Arriva sträcker sej flera år tillbaka i tiden. Företaget har kört Pågatågen sedan i juni 2007. I den senaste upphandlingen var det dock inte Arriva Tåg som la bud, utan Arriva Sverige. Alltså ett annat Arriva, som också vann det nya kontraktet med Skånetrafiken. Det ger företaget möjlighet att trixa med kollektivavtal och anställningar. Bland annat har Arriva försökt att omförhandla det lokala kollektivavtalet, eftersom detta anses vara allt för generöst och dyrt för företaget.

Kollegor som bloggen varit i kontakt med menar att Arriva nu passerat en gräns, när man ger sej på skyddsombuden. ”Många känner en oerhörd ilska, det pratas redan om massjukskrivningar och sympatiuppsägningar. Detta har gått för långt helt enkelt. Det måste få ett slut”.

10 tankar på “Arriva vill köpa ut skyddsombud

  1. Inte särskilt konstruktivt. Man ber ju facket om att söka konflikter som hämnd. Skyttegravskrig gynnar ingen. Verkar som om någon hög chef ser det här som personligt?

  2. Men vad säger Skånetrafiken om Arriva:s agerande?

    Om Arriva har kört pågatågen sen 2007 så borde Skånetrafiken vara nöjda med Arriva eller har dom lagt det lägsta anbudet varje gång?

    • Ärligt talat tror jag inte Skånetrafiken bryr sej, så länge tågen rullar så kan Arriva bete sej hur som helst. Jag vet från andra fall hur det brukar låta när det gäller upphandlingar. Beställaren kommer alltid undan. ”Det är inte vi som har arbetsgivaransvaret”.

      • Arrivas personal kan genom Skånetrafikens kunder blandas in mer effektivt i konflikten och få sin röst hörd. En konkurrent kan ta över och även ta över personalen om så erbjuds.

        Det gäller att tänka till och agera smart bara.

  3. Att säga upp huvudskyddsombudet utan saklig grund (gissar att man sakar det då man erbjuder två årslöner) känns som man söker konflikt. Man märker att LAS är skriven i samarbete med storföretagen i Sverige då det är billigt att säga upp folk på osakliga grunder i Sverige, några årslöner i undantagsfall och sedan är man av med ”problemet”.

  4. Brukar aldrig bli bra när man anställer en f.d. konsult att driva det denne har jobbat med som konsult…..Vet många exempel på detta från både SJ och Greencargo under de år jag jobbat där. Konsulter är ju siffermänniskor och har svårt att vara flexibla då det i deras värld oftast bara är enkel matematik som gäller. Aldrig finns ett om……..Vilket vi som varit i verksamheten i många år har lärt oss.
    Hur som helst är det tragiskt att inte företag och fack kan dra åt samma håll i stället och utveckla trafiken när man i Skåne har så bra förutsättningar. Förmodligen måste både företag och fack få in nya människor som inte har gammal osämja bakom sig!

  5. Det sorgliga är väl att det allmänna slipper ta ansvar genom alla dessa upphandlingar. Anställda kan behandlas på ett sätt som hade varit betydligt svårare om de varit anställda av det allmänna i egen regi. I slutändan är det på sätt och vis Skånetrafiken som är lika stor bov i dramat. De vinner på att kostnaderna hålls nere genom anbud som är så låga att det inte finns marginaler för en god arbetsmiljö för de anställda, men slipper ta något som helst ansvar. Även till att detta i längden kan leda till sämre villkor på arbetsmarknaden i stort. Regionen och kapitalet sitter i samma båt medan den anställde få ro så att svetten lackar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s