Rush Rails Traxx blir malmtågslok

13695083_1206775296010288_455287498_nDet blir inte Green Cargo, utan Railcare, som ska köra de nya malmtågen som börjar gå efter sommaren från omlastningsterminalen Pitkäjärvi till hamnen i Narvik. Vagnarna som ska rulla i tågen ägs av gruvbolaget Kaunis Iron, medan loken kommer att tillhandahållas av Railcare. Det är investmentbolaget Bures Traxxlok som är tänkta att användas för tågdragningen. Loken har stått oanvända på verkstad i drygt ett år, sedan Rush Rails konkurs i december 2016. ”Vi ska dra tågen med två lok i multipel”, säger Hans Flodmark på Railcare till bloggen. Railcare kommer att sköta planering, växling i Pitkäjärvi och Narvik, samt tågdragning. Företaget har påbörjat rekrytering för det nya uppdraget och räknar med att behöva anställa ett tiotal personer, främst lokförare. Tågen ska rulla två gånger per dygn, sju dagar i veckan. Avtalet är skrivit på fem år och värt 360 miljoner kronor. Totalt ska två miljoner ton järnmalm om året transporteras från gruvan. ”Vi är otroligt stolta och glada över det förtroende vi fått från Kaunis Iron och att vi kommer att leverera järnvägslösningarna vid återstarten av Kaunisvaara-gruvan. Med våra norrländska rötter känns det extra bra att medverka i detta projekt som kommer betyda mycket för Pajalaområdet, men även att vi kan bidra till Norrlands och Sveriges rykte som framstående producent av högkvalitativ järnmalm. Avtalet är strategiskt bra och projektet ger Railcare T en betydande volym utöver den basbeläggning vi redan har från befintliga kunder. Jag ser fram emot en långsiktig relation med Kaunis Iron”, säger Daniel Öholm, CEO på Railcare Group AB. Malmbrytningen i Pajalagruvan har legat nere sedan sommaren 2013. Malmtågen drogs då av Green Cargo.

2 tankar på “Rush Rails Traxx blir malmtågslok

  1. Detta är väldigt off topic, kanske har det en liten anknytning till malmbanan som man kanske kan tänka sig är en skakig resa. Men jag åker just nu mellan Härnösand och Umeå med ett x3000-tog, och maken till skakig färd har jag aldrig varit med om. Njurbälten borde ha funnits vid varje sittplats.
    Har Botniabanan blivit så usel på några år eller är det vagnen som jag sitter i som sett sina bästa dagar? Kan knappt skriva detta, nu norr om Övik är det något helt otroligt skakigt.

    Vet du något om detta? Tåget blir hela tiden mer och mer försenat som om den inte kan hålla tänkt hastighet.

    • Måhända is och snö i boggierna så att fjädringen inte funkar så bra, ganska vanligt på X55:orna.

Lämna en kommentar