Green Cargo lockar med nya grepp

28951480_10215957988091900_7057088904683323392_nGreen Cargo tar till några för branschen ovanliga grepp för att snabbt locka till sej nya lokförare. Dels erbjuder man sin egen personal 10000 kronor i bonus för varje kollega de lyckas övertala att börja hos Green Cargo, dels skriver man brev direkt till ett stort antal lokförare anställda av andra bolag och berättar vad Green Cargo har att erbjuda. Anledningen är att det statliga godstrafikbolaget just nu ser en stark efterfrågan på transporter, främst i mellan-Sverige. Totalt behöver Green Cargo flera hundra nya lokförare bara de närmaste åren. Företaget räknar med att det bara i dagsläget saknas 50-60 förare varje månad. Hur ska då Green Cargo lyckas med detta? Vad har man att locka med? En åtgärd som företaget tror mycket på är en ny arbetstidsmodell som Green Cargo just nu håller på att forma tillsammans med facken. Komprimerad tjänstgöring kommer att kunna erbjudas även de lokförare som inte arbetar i den så kallade bemanningspoolen. Enligt vad bloggen erfar kommer detta upplägg att genomföras på prov vid några olika stationeringsorter. Om arbetstidsmodellen slår väl ut, så är tanken att den ska bli permanent över stora delar av landet. Även bemanningspoolen kommer att utökas mycket kraftigt. Green Cargo har fattat beslut om att 50 personer ska ingå i poolen, vilket blir nästan en fördubbling jämfört med i dag. Lokförarna i denna grupp arbetar varannan vecka. De fungerar som ett internt bemanningsföretag och skickas till de orter där behoven är som störst för stunden. Green Cargos bemanningspool har funnits sedan 2012 och har blivit uppskattad, av såväl personalen som arbetsledningen. ”Vi saknar personal på många ställen i landet, samtidigt som vi ser att våra kunder har ett ökat behov av flera extra transporter och mer tillfälliga lösningar. Vi har svårt att leva upp till våra kunders behov och det är inte bra. Detta är en kritisk och allvarlig fråga för oss, som vi har fullt fokus på att lösa”, säger VD Jan Kilström till Green Cargos intranät.

Annonser

22 tankar om “Green Cargo lockar med nya grepp

  1. Man kanske skulle ta sig en funderare på hur man ska få befintlig personal att vilja vara kvar på…..

  2. Konstigt att facken går med på en massa saker på GC som man inte gör på andra företag. Är det särskilt konkurrensneutralt?

    Gc håller huvudet högt men vägrar erkänna hur långt efter man ligger på arbetsmiljö

    • Frågan är vad det är för fack som springer arbetsgivarens ärenden… Facket ska driva arbetarnas intressen inte företagens.

  3. R Vanheden, det är ju det dom gör nu.. Jag får många frågor hur det är att jobba i Bem.poolen av mina kollegor. Har fått frågan om man kan få jobba 8/6 på sin hemstation. 6 dagar ledigt är ju moroten, men är man ute på nån borta ort så känns det mycket mera enklare att ställa upp på vad dom helst, man slipper tänka på att man ska hem.. Bara jobba, det kan generera i slutänden om det blir för mkt tid, att man kan ta sig hem ett dygn tidigare..

  4. Jag blev klar med min YH-utbildning strax före jul. När jag höll på med att leta efter jobb runt de sista LIA-perioderna vi hade så försökte jag maila till Green Cargo och få svar på en del frågor som jag hade. Hur det såg ut med rekrytering av förare, på vilka stationeringsorter de behövde nya förare och lite annat.
    Jag mailade två gånger och antog att det hade blivit något fel när jag inte ens fick något artigt svar om att de inte behövde förare någonstans just nu. Men jag fick inget svar andra gången heller.
    Även om jag hade mailat till fel person inom GC så borde de vara rätt intresserade att skicka det vidare till rätt person tycker jag.

    Nu är jag anställd på ett annat företag och trivs riktigt bra. Och de svarade på alla frågor jag hade innan jag kom på en intervju för anställning. Och jag har fortfarande inte haft någon kontakt med GC om man bortser från de två LIA-perioderna jag hade där.

    Det formuläret som nu finns för lokförarstudenter på Green Cargos hemsida kom upp efter att jag redan hade fått jobb. Så det kanske fungerar smidigare idag.

    • Hej Stefan
      Är anställd på GC sedan ett år tillbaka och kan meddela att det inte är bättre idag. Är minst lika illa. Har samma erfarenhet själv och en bekant till mig som nyligen sökt på tre orter har inte heller fått något svar på mejl. Han lyckades efter min hjälp få tag i gruppchefernas telefonnummer för dessa tre orter. Han fick till svar av alla tre att det inte finns något behov.

      • Hej! Vår ambition är att alla ska få återkoppling inom några dagar. Ni får gärna ta kontakt med mig på caroline.allansson@greencargo.com eller 010-4556817 så ska jag undersöka hur det kan ha blivit så. Mvh Caroline Allansson, Green Cargo

  5. Inte särskilt imponerande kampanj dom bedriver. Fick ett mail från GC:s HR-avdelning. Svarade med några konkreta frågor, allt jag fick tillbaka var ett telefonnummer att ringa. Varför ska jag som inte ens sökt jobbet själv ringa någon och fråga om saker?

    • Hej!

      Vi har för avsikt att ta personlig kontakt med alla de kandidaterna som visar intresse för GC. Det är olyckligt att du upplevde kontakten med oss på det sättet som du skriver. Vad gäller frågor som tex berör schema, arbetstider och kvartstid, så varierar svaren beroende på var man vill jobba.

      Jag ber dig att återkomma till oss med ditt telefonnummer så att jag kan ge dig mer info om de orter du är intresserad av att veta mer om.

      Med vänlig hälsning,

      Caroline Allansson
      HRBP Green Cargo
      Tel: 010-4556817
      E-post: caroline.allansson@greencargo.com

      • Om man ställer en fråga via mail så väntar man sig ett svar via mail inte ett telefonnummer! !

  6. Annat var det när vi inte såg helheten och hundratals ungdomar blev uppsagda och i de flesta fall uppsnappade av andra operatörer.

    Sent skall syndaren vakna, och sakna kon då båset redan är tomt

  7. Har varit anställd på GC i ca 12 år, under den tiden har jag blivit varslad 4 gånger. Efter varje varsel där antal anställda får lämna företaget blir det brist på personal. Händer gång efter gång. Jag är en simpel lokförare och har ju inte hela bilden men man behöver inte vara Einstein för att se att något eller några på GC är helt fel ute. Det är brist på personal, brist på lok och brist på kompetens.
    Lösningen? Den har inte jag, för jag är en simpel lokförare.

  8. Jag tänker söka utbildning i höst. Vill komma in. Är 51 år och är livrädd för att det inte blir något jobb för mig. Är intresserad av hjälp och därefter arbete.

    • 51 år är ingenting i den här branschen. Kommer du in på utbildningen har du stora chanser att få jobb på GC. Tips: gör minst två lior på gods, gärna GC på bägge. Jag tycker GC verkar schyssta och de anstränger sig för att få förare till dem.

      • Den stora frågan är ju ifall man verkligen vill söka jobb på GC. Alarmklockorna ringer ju. Minst sagt.

  9. Se gärna till att göra första LIA på GC eller annat bolag som kör ”riktiga” tåg! Det är mycket lättare att lära lokförarjobbet om man först lärt sig köra lok och vagnar. Loktåg har inte alls så mycket datorer och automatik som sköter saker och ting (såsom parkerings/hållbroms, farthållare m.m) utan man måste själv sköta detta. Jag har som handledare ibland upplevt det mycket svårt att lära om elever efter att de kört X 31 eller X50 hela tiden före. Ska det vara motorvagn ska det vara X10-14 då dessa är mycket lika Rc loket!

  10. En bekant fick som svar.

    ”Vi har en förarpool där gruppen arbetar åtta arbetsdagar i streck och är därefter lediga i sex arbetsdagar. För att kunna jobba i poolen krävs dock flera års erfarenhet att ha kört godstrafik, har du det?”

    Blir ju ganska ointressant om man inte har flera års erfarenhet. De tappar ju också möjliga kandidater som bor långt från åkstationen.

    • Att jobba i poolen är nog ett av de mer kvalificerade lokförarjobben man kan ha, så det tyder på viss seriositet och kvalitet att de kräver flera års erfarenhet till den typen av tjänst. Det naturliga är väl i så fall – på både GC, såväl som på andra företag – att man kanske får ta ett par ”hundår”, t ex med pendling, innan man får den tjänst som man verkligen vill ha.

      • Samtidigt har ju många andra bolag precis samma upplägg utan dessa krav. Att de sen har högre lön från dag 1 kanske inte är nåt negativt.

  11. Märkligt. Under utbildningen var GC usla på att erbjuda LIA-platser. Från många orter fick vi inte ens svar angående LIA, total tystnad bara. Arbetar idag på ett annat företag men fick mail från GC för en vecka sen där de var intresserade av att rekrytera. Ställde då ett par frågor ang jobbet men fick inget svar på det heller.

  12. Jag blev iaf bra bemött när jag som ny förare sökte jobb hos GC förra våren. Dock bestämde jag mig för att tacka nej vid det tillfället pga lite olika orsaker.

    Fick ju självklart mailet som alla andra och tackade vänligt nej då jag precis bytt företag och jobbar 8/6 som jag antagligen inte hade fått göra i första taget hos GC. Som singel utan barn så är det skönt att slippa gå på rullande schema och veta om att man är ledig varannan vecka istället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s