2019: Krösatåg Kalmar-Växjö

krosackKalmar Länstrafik kommer att ansöka om tåglägen mellan Emmaboda och Växjö i 2019 års tågplan. Det innebär att Krösatågen kan börja rulla på sträckan redan i december i år. Därmed knyts de olika delarna av Krösatågssystemet ihop till ett enda stort nät. Uppgifterna bekräftas av Jönköpings Länstrafiks tågchef Charlie Drab. ”Tanken är att tågen från Kalmar ska förlängas till Växjö och vice versa för att kunna erbjuda fler avgångar mellan residensstäderna. Hur fordonsomloppen ska se ut har inte undersökts närmare utan det är något vi kommer att titta på härnäst. Målet är att utökningen ska generera fler resor och binda ihop orterna längs banan för att kunna erbjuda attraktiva och miljövänliga resmöjligheter samtidigt som vi har en robust och hållbar trafiklösning”. De nya tågen kommer att stanna i Hovmantorp och Lessebo, men några ytterligare stopp – i till exempel Skruv och Åryd – är inte planerade, enligt uppgifter till bloggen. Vem som ska betala den nya trafiken är oklart. Länstrafiken i Kronoberg har tidigare sagt nej, medan KLT trycker på. ”Diskussioner pågår mellan parterna om finansieringsfrågan och är sålunda inte klar”, säger Charlie Drab.

Krösatågen rullar idag på sträckorna Nässjö-Eksjö, Nässjö-Vetlanda, Nässjö-Halmstad, Växjö-Jönköping, Nässjö-Alvesta-Växjö, Växjö-Hässleholm, Jönköping-Tranås och Kalmar-Emmaboda-Karlskrona. Transdev kör tågen, men den senaste upphandlingen, med trafikstart i december 2018, vanns av Tågkompaniet. ”Vi vann upphandlingen i stark konkurrens, och det gör oss glada. Extra glada blir vi eftersom vi inte vann den för att vi hade det lägsta priset, utan för att Jönköpings Länstrafik även vägde in olika kvalitetsaspekter i utvärderingen av anbuden”, skriver Tågkompaniet i ett pressmeddelande. Transdev har dock överklagat hela upphandlingen. Besked från Förvaltningsrätten väntas inom någon månad.

Annonser

12 thoughts on “2019: Krösatåg Kalmar-Växjö

  1. Blir inte det lite kaka på kaka mellan Växjö och Emmaboda med både SJ Regional, Öresundståg och Krösatåg med precis samma uppehållsmönster?
    Både Öresundståg och Krösatåg omfattas ju av samma biljettsystem, eller finns en tanke att snabba upp Öresundstågen med att dra in uppehållen i Lessebo och Hovmantorp?

  2. Fint, men vad jag verkligen saknar är direkttåg Växjö-Karlskrona. Drar mig för bytet i Emmaboda och tar bilen i stället.

  3. Tycker förvisso att det är bra att krösatågen blir förlängda till Växjö. Men jag gillar inte att man konstaterar sig på enbart tågen till och från Kalmar. Varför inte förlänga tågen till och från Karlskrona istället? Idag är det ju bara en liten stump ju. Och ska man vidare till Kalmar eller Växjö så måste man byta i Emmaboda.

    Tycker ärligt talat att det är ett litet svek mot Karlskrona och Blekinge.

    • Jag tror det handlar om pengar också. Någon måste ju betala kalastet och Kronoberg verkar måttligt intresserade. Större delen av kostnaden hamnar då hos Kalmar, som tycks ha råd. Ekonomin i Blekinge däremot är ju inte den bästa för tillfället, med tanke på bland annat Landstingets kris.

  4. Mycket välkommet och roligt. Blir lite mer varierad och längre körning för oss som kör Karlskrona-Emmaboda-Kalmar. Sen kan man ju hoppas att det går å blanda turerna lite också så att nån Växjö förare kör till Kalmar och att Karlskrona förare kan få nån körning till Hässleholm eller Nässjö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s