Tågab kör åt Saga Rail

Exteriör (1 av 1) (1)Om tio dagar har Saga Rail premiär. Då rullar det första tåget ut från Stockholm med slutdestination Linköping. Längs vägen blir det stopp i Nyköping och Norrköping. Ansvarigt järnvägsföretag blir inte Hector Rail, som många hade gissat, utan Tågab. Själva bemanningen av tågen kommer dock att hanteras av Swedtrac, åtminstone till en början. Grundaren och styrelseordföranden i Saga Rail är Mats Nyblom och har som bekant en bakgrund inom Hector Rail, där han för ett drygt år sedan avgick som VD. Å andra sidan finns det kopplingar även till Tågab. Det är just Kristinehamnsföretaget som rustat upp de X10or som Tågab och Saga Rail tagit över efter Storstockholms Lokaltrafik. Bland annat har vagnarna försetts med toaletter. Totalt räddade Saga Rail och Tågab åtta enheter ur den forna pendeltågsflottan. Nyheterna om de båda företagens planer var det för övrigt just den här bloggen som först kunde avslöja. Egentligen skulle såväl Tågab som Saga Rail redan ha kommit igång med användningen av motorvagnarna, men upprustningen har blivit fördröjd. Istället har Tågåkeriet i Bergslagen, som egentligen är det korrekta namnet, hyrt in Y1 för trafik från Kristinehamn och Karlstad till Laxå.

Saga Rail har för avsikt att bli ett lågprisalternativ med Stockholm som nav. Mats Nyblom grundade som de flesta vet även Hector Rail. Företagen har han döpt efter namnen på sina barn, Hector och Saga. Häromdagen, i ett debattinlägg i Dagens Nyheter, kritiserade Nyblom att Samtrafiken ger bolag, som SJ, friheten att sälja bara delar av det totala biljettutbudet, trots att hela idén med Samtrafiken är att ur ett resenärsperspektiv tillhandahålla alla tillgängliga transportföretag i Sverige. Bland annat skriver Nyblom så här i sin artikel, som är en replik på ett inlägg författat av Samtrafikens VD Gerhard Wennerström: ‘’SJ får genom Resplus tillgång till alla länsbolag. Då kan SJ sälja biljetter i ett finmaskigt nätverk av stationer och hållplatser över hela Sverige, trots att det nät SJ själva förfogar över är både grovt och har stora hål. När SJ säljer Resplusbiljetter ger SJ sig själva friheten att exkludera bolag som av någon anledning misshagar SJ, för närvarande Saga Rail och MTR Express. Det innebär att i praktiken fungerar inte Resplus som det var tänkt, det vill säga att erbjuda resenärer det kompletta utbudet av resemöjligheter i Sverige’’.

Foto: Saga Rail

Annonser

8 thoughts on “Tågab kör åt Saga Rail

  1. Jag gillar uppstickare. Ful färg men de SYNS ju! Jag förstår frustrationen ifrån operatörer som hålls ute ifrån Resplus, men varför kan de inte göra något åt det? En naiv fråga kanske men jag har inte satt mig in i den, säkert spelar det in att jag har personalfrikort på SJ ;-).

    På flygsidan finns ju utmärkta (om än inte fulländade) sökmotorer som t ex flightscanner. Vad hindrar sådana på tågsidan? Att ägaren (SJ ensamma?) till den endaste i bruk inte släpper in de man bedömer som konkurrenter förvånar mig inte, det hade inte SAS gjort heller, men är det någon som vet hur deras kriterier därvidlag ser ut? Snälltåget som konkurrerar med SJ nattåg är med, är bara ett exempel som förbryllar mig.

    • Själv systemet för att söka/köpa biljetter har inget med SJ att göra längre och har inte på lång tid haft. Att det inte finns så många fristående aktörer beror väl helt enkelt på att lönsamheten inte är tillräckligt. Bara att marknadsföra och arbeta in en ny sajt för försäljning av tågbiljetter skulle nog kosta stora belopp.

  2. Ser nu att Saga-Rail har en sökfunktion som göra anspråk på att täcka ”nästan alla andra tåg- och bussresor i Sverige, eftersom vi tycker att det är schysstare att inkludera än exkludera andra aktörer på marknaden”.
    SNYGGT! Jag antar att branschen, inte minst de exkluderade, går samman i en massiv promotion för denna sökmotor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s