Personalbrist även på MTR-kontor

oekojs8ynzgnxgpy0z1mMTR har inte bara brist på lokförare, utan också på driftledare. Företaget har inte själva lyckats rekrytera personal till denna nyckelposition, utan vänder sej nu till Protrain för att lösa problemet. Protrain, som bland annat sysslar med uthyrning av lokförare, skriver så här på sin Facebooksida: ”På uppdrag av MTR Pendeltågen letar vi efter dig som är lokförare och vill arbeta med driftledning, i ett av landets största trafiksystem. Du blir anställd på Protrain och inhyrd till MTR Pendeltågens operativa center. Självfallet är det ett plus om du har erfarenhet av driftledning. Har du rätt profil men saknar erfarenheten ordnar vi med utbildning för rollen”. En av anledningarna till att MTR själva misslyckats i sin rekrytering är den stundtals mycket pressade situationen inom POC. Fackförbundet Seko vittnar om personal som ibland suttit och gråtit i förtvivlan över situationen inom pendeltågstrafiken. MTR fråntog förra året också personalen inom POC en rad förmåner, men efter hård kritik fick man i december dessa tillbaka. I slutet av november skrev fackförbundet ST så här på sin hemsida: ”Vi förde en diskussion om det ansträngda läget för POC som behandlas väldigt illa sedan övertagandet. De har inget lokalt avtal utan får gå på det centrala vilket är en klar försämring. Hur MTR däröver ska lyckas rekrytera folk när de inte erbjuder mer än en lokförarelön plus 200-500 mer när de har sådan hög arbetsbelastning begriper vi inte”.

Annonser

9 thoughts on “Personalbrist även på MTR-kontor

  1. Det är märkligt i dagens Sverige att vi har brist på så mycket: poliser, behöriga lärare, sjuksköterskor, lokförare och nu driftledare.
    Vad jobbar el utbildar sig alla till nuförtiden? Borde inte sånt här kunna planeras bättre för genom politiska styrmedel (i tid)?

    • Brist på poliser kan nog förklaras av en växande känsla av meningslöshet. Arbetsinsatsen spelar ändå ingen roll. Anledningen till brist på sjuksköterskor vete tusan vad den beror på. Svårt bli sjuksköterska kan det knappast vara och det är ett bra och meningsfullt yrke. Lokförare….kraven är stora tack och lov. Driftledare, brist på, förklaras kanske av att den som rekryterar är dumsnål.

    • Det råder enorm byråkrati. Ägarstrukturer är det garanterat fel på, merparten i Sverige är ju utländska i dagsläget. Den som sitter på kontor i Sverige ska bolla svensk byråkrati med, troligtvis, inkompatibla visioner från HQ i fjärran land.
      Sådant fjärran land behöver inte vara ett stenkast längre än Danmark för att gå käpprätt åt helsike.

  2. Den största anledningen att MTR misslyckats i rekryteringen är att man erbjuder en lön som är 4000 mindre i månaden än de som jobbar där idag har. Istället för att erbjuda en vettig lön för interna sökanden med allt det ansvar och den arbetsbelastning det innebär att sitta på POC ger så går man hellre via ProTrain och får betala mångdubbelt mer istället….
    Toppstyrda MTR i ett nötskal och ytterligare ett självmål från ledningen som inte förstår vad det innebär att bedriva järnvägsverksamhet.

  3. MTR utbildar nu pendeltågsförare i egen regi. Internsökande ofta från tunnelbanan. Skulle dessa nya pendeltågsförare hålla samma kvalitet som vissa av de nya tunneltågförarna på tunnelbanan bör man veta att det kommer sluta illa. Dåligt utbuldade, kan inte uppenbara saker efter 14-15 veckor. Man släpper också igenom, och inte bara på tunnelbaneförarpositionen, anställda med inte tillräckligt bra svenskakunskaper. Det har redan varit incidenter mef detta.

    • Har inte Trafikverket synpunkter på detta? Eller manipulerar MTR antagningsproven för de blivande förarna? En betydande del i dessa består ju av läs och hörförståelse……
      För övrigt måste det vara mycket illa för ett företag att inte kunna fylla kvot av nyckelpersoner från de egna leden. Att man hyr in produktionspersonal är ju en sak men….

  4. Trafikverket har synpunkter. Åtminstone en lokföraraspirant har fått sluta sedan fjärren klagat på att denne velat prata engelska vid säkerhetssamtal pga av bristande kunskaper i svenska.
    Urvalstester och anställningsintervjuer är uppenbarligen undermåliga.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s