Slutkört igen för Blå Tåget

Kammarrätten upphäver den tidigare inhibitionen av Transportstyrelsens beslut att dra in Skandinaviska Jernbanors trafiktillstånd. Det innebär att företaget bakom bland annat Blå Tåget inte längre har något giltigt tillstånd att trafikera det svenska järnvägsnätet. Trafikverket arbetar just nu med att ställa in samtliga Skandinaviska Jernbanors tåglägen och tilldelade uppställningar, erfar bloggen. Blå Tåget startade 2011 och rullar på sträckan Göteborg-Stockholm-Uppsala. Transportstyrelsen drog in Skandinaviska Jernbanors trafiktillstånd i juni, men beslutet överklagades.

9 tankar på “Slutkört igen för Blå Tåget

    • Visst är det ett fint koncept och har potential att bli framgångsrikt.

      Men om man skövlar ut personal på mycket lösa grunder som är mycket kompetent då är man som ägare till ett bolag ute på mycket tunn is.

      Jag som själv har ett tiotal anställda skulle aldrig ge avkall på den kvalitet som Blå Tåget en gång hade, genom en så dålig personalpolitik. Det finns vissa ekonomer som ser bra personal som en kostnad, men när jag jobbar med mina kompetenta killar ser jag de som en tillgång och det var väl det som ägaren till Skjb inte gjorde eller gör…..utan bytte ut de mot något annat billigt.

      Detta gäller naturligtvis inte alla på tåget utan det finns personer där som jag suktar efter att ha som en länk mellan mig och mina kunder

  1. På vilka grunder frågar man. De olika juridiskt inblandade verkar ha svårt att komma till samma tolkning av lagar och bestämmelser.

    • Om du känner till några brister i SJ AB s säkerhetsstyrningssystem som hittills varit okända är jag säker på att transportstyrelsen är intresserad att höra av dej.

      • Transportstyrelsen har riktat viss kritik mot SJ AB. Frågan är om de då behandlas annorlunda än andra företag.

        GC är dokumentstyrt och kan visa upp papper på hur allting skall fungera… ”egentligen”. Sen om eller hur det fungerar i praktiken bryr man sig mindre om.

        TX saknade dokumentation på hur man hade tänkt att allt skulle fungera, sen att det fungerade i praktiken brydde man sig mindre om.

      • Såvitt jag kan se har ingen påstått att det skulle vara SJ.s fel. Däremot antyddes att risken framstår som låg att man skulle dra in SJ AB:s säkerhetsintyg.

        Frågan är faktiskt ganska intressant, om vi nu antar att det skulle komma dithän med mängden/omfattningen på några brister. Det blir ”lite” mer märkbart om man drar i nödbromsen på alla SJ:s tåg, än om det blir rött i signalen för SkJB/Blå Tåget…

  2. Tydligen körde en lokförare på SJ, 20 timmar (!) varav 8 timmar utan rast i helgen. På deras interna forum pågår nu en jäkla diskusion. Hen har tydligen brutit mot alla bestämmelser och regler, likaså den operativa personalledningen. Ska bli intressant att följa detta. Troligtvis kommer Transportstyrelsen kopplas in

Lämna en kommentar