Green Cargo tredubblade under våren sin försäljning av transportavtal, jämfört med samma period 2015. Det framgår av företagets kvartalsrapport. Även nettoomsättningen ökade under det andra kvartalet, från en knapp miljard till en dryg. Koncernens rörelseresultat slutade positivt, på två miljoner kronor, men resultatet efter skatt på minus åtta miljoner kronor. ”Jämfört med andra kvartalet föregående år har vi ökat vår omsättning med elva procent och tecknat nya avtal till ett värde av 377 miljoner kronor. Även vårt rörelseresultat har förbättrats med 49 miljoner efter rensning av engångsposten för lokförsäljning under 2015 och för uppstartskostnader i Norge”, säger Green Cargos VD Jan Kilström i ett pressmeddelande.
Norge, ja. När Statens Jernbanetilsyn i februari hotade med att dra in Cargolinks trafiktillstånd valde norrmännen att lägga ned sin veksamhet. Det var för övrigt just den här bloggen som först avslöjade hur illa ute Cargolink var. Nyheten slog ned som en bomb i Norge. Sedan gick saker och ting snabbt. På bara sex veckor byggde Green Cargo upp en komplett verksamhet i Norge, med trafik på de flesta av de större sträckorna. Dagliga tåg rullar idag från Oslo till Bergen, Stavanger, Åndalsnes och Trondheim. Trafiken väntas växa ytterligare. Green Cargo planerar tåg från Norge, genom Sverige och vidare ut i Europa, enligt Jan Kilström.
En talande bild. Man känner sig stor lr liten beroende på vilken sida av kajen man befinner sig,
Är det ditt tåg på bilden?
Bilden föreställer en av de tre färjor som trafikerar Stillerydshamnen i Karlshamn. Jag knäppte den för några dagar sedan när vi skulle hämta vagnarna som man ser på kajen.
Patria Seaways?
Jepp!
Tyvärr väljer man ju att ställa in tåg i Sverige för att klara norgetrafiken. Inte så bra för förtroendet för greencargo bland kunder i sverige.
Sen säljer man mycket. Men går inte med vinst och det kanske inte är så konstigt med den extremt dåliga personalplaneringen
Jag säger inte emot dej…