Svart på vitt: skambudet

info2I natt bröt strejken ut inom Öresundstågstrafiken i södra Sverige. Risken är att den kan bli både långvarig och betydligt mer upptrappad. Parterna står så långt ifrån varandra att till och med medlarna gav upp. Att så sker kan inte tillhöra vanligheterna. Så vad handlar då konflikten om? Veolia vill säga upp över 250 lokförare och tågvärdar och återanställda flertalet på deltid och timmar. Veolia och Seko har inte lyckats komma överens i de lokala förhandlingarna. Facket befarar att flera företag inom spårtrafikområdet, och kanske även i andra branscher, ska följa i Veolias spår och vill ha en central uppgörelse som begränsar antalet deltidsanställda. Arbetsgivarorganisationen Almega har en helt annan syn på ärendet.

Roten till konflikten finns alltså på Veolia. Företaget hävdar att det inte går att göra heltidsscheman, på grund av begränsningar i det lokala avtalet. Det är ungefär samma typ av avtal som finns hos många andra företag inom järnvägssektorn. Mej veterligt har dessa andra företag inga problem att konstruera heltidsscheman. I de lokala förhandlingarna i Malmö har Seko dessutom visat att det visst går att göra scheman med nära på hundraprocentig effektivitet. Det måste svida för Veolias ledning att facket klarar något som inte företaget själva gör.

Oavsett vad Veolia och Almega säger i intervjuer i TV och tidningar, så kan den här bloggen avslöja vad det egentligen är som arbetsgivarna ”erbjuder” Seko för att backa i frågan om deltidsanställningarna. Det handlar bland annat om mer nattarbete, mer helgtjänst och längre arbetspass. Det visar en bilaga i det senaste förhandlingsunderlaget, som damp ned i bloggens inkorg tidigare idag. Det var alltså detta som Seko tackade nej till och som utlöste strejken. Hade Veolia verkligen räknat med att få igenom dessa krav? Det är ett skambud som företaget lägger fram efter månader av förhandlingar. Nu förstår jag exakt hur långt ifrån varandra som parterna står.

Samtidigt som strejken inom Öresundstågstrafiken just påbörjats, avslöjas idag en ny skandal inom Veolia. Företaget har för avsikt att helt slopa vikariepersonal i sin Kustpilentrafik. Reservhållning ska istället skötas med – deltids- och timanställda. Känns mönstret igen? Och inte nog med detta. För att kompensera för de inställda Öresundstågen har Veolia satt in extra vagnar i sina Krösatåg. Det innebär att konflikten troligtvis kommer att trappas upp ytterligare. Seko överväger att ta ut hela Veolia i strejk.

Jag kan faktiskt inte se hur Veolia och Almega ska kunna gå segrande ur den här konflikten. Seko har ett massivt stöd hos allmänheten. Ska arbetsgivarsidan lyckas vända opinionen så måste man nog vässa sin argumentation. Det enda som oroar mej lite är minnet av den misslyckade kommunalarbetarstrejken för tiotalet år sedan. Kommunal hade sin motpart i gungning efter fem veckors strejk när LO (och den socialdemokratiska regeringen) plötsligt klev in i handlingen och pekade med hela handen. Det måste ha varit den mest misslyckade strejken någonsin. Det påstås att kommunalarbetarna strejkade sej till ett sämre avtal. Skulle detta kunna hända även inom spårtrafikområdet? Jag tror inte det, men helt säker kan man förstås inte vara.

28 tankar på “Svart på vitt: skambudet

  1. Fruktansvärt att se svart på vitt! Ett slag rakt i ansiktet. Men väntat, man har ju förstått att budet var riktigt illa. Svineri, Veolia!
    /Veoliaanställd förare.

  2. Vad jag förstått på sekos hemsida så la seko ett förslag efter detta som veolia sa nej till, därefter kom inga bud från medlarna då det står för långt ifrån varandra. Att strejken blir lång bevisas av att almega säger i tv att seko aldrig kommer få igenom kraven.

    Seko bör ta ut hela Veolia i strejk, det är då som det blir extra kännbart.

  3. Av den ”inside” information jag hört från de centrala förhandlingarna så spelar det ingen roll hur kreativa och konkreta förslag SEKO än lämnar till Veolia. Veolias aggressivt låga anbud kräver att personalen ska betala priset, i form av deltids/timanställningar för att inte företaget ska gå i konkurs! Så jävla illa är det! Jag säger, låt skiten gå i konkurs, och ge Veolia näringsförbud för all framtid! De har verkligen inget på den Svenska arbetsmarknaden att göra!

  4. Veolia beteende är rena svineriet. Vi måste dock också se till att utkräva ansvaret av den blågröna regionledningen som ju på inget sätt i upphandlingsunderlag eller liknande sett till att ställa rimliga krav och som möjliggjort för Veolia att lägga skambudet som nu de anställda ska betala priset för.

    Veolia kommer aldrig ta samhällsansvar – våra folkvalda politiker borde göra det (ja, jag vet att det är naivt att tänka att borgare ska göra det).

    Fortsätt kämpa och strejka. Vad kan man göra för att hjälpa till?

    vänligen
    Daniel Sestrajcic

    • Vad kan man göra för att hjälpa till, frågar du.

      Till att börja med hade det varit smakfullt av dig om du uppgivit att du är ordförande för Vänsterpartiet i Malmö. Med denna uppgift hade läsarna bättre kunnat förstå syftet med ditt inlägg.

      Du har tillsammans med Jonas Sjöstedt skrivit en fullkomligt intetsägande artikel i Sydsvenskan där ni skyller rådande situation på avregleringen. Nu passar det att stå fram men vad gjorde Vänsterpartiet inför upphandlingen. Redovisade Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden vilka krav ni ansåg att man bör ställa för att förhindra en situation som nu uppkommit?

      Avregleringen i sig är inte problemet. Problemet är att politiker runt om i landet vill leka tåg. SJ kör trafik på kommersiella grunder, ändå blir det ett satans liv när SJ drar in en avgång p.g.a. bristande lönsamhet. De som brukar stå längst fram i klagokören är Vänsterpartiet. Samma Vänsterparti sitter i olika fullmäktige som beslutar om att den egna regionen minsann ska köra tåg som skattebetalarna få vara med att subventionera. Att SJ, och andra aktörer, konkurreras ut av skattesubventioner är Vänsterpartiet inte så intresserade av att diskutera.

      Du, Daniel Sestrajcic, lever precis lika gott på skattebetalarnas pengar som direktörerna på Veolia. Hjälp till genom att skaffa dig ett lönearbete istället och gör lite nytta i samhället. Att tävla om vilket parti som har störst 1:a maj-tåg löser inte personalens problem på Veolia, för där är det helt andra tåg som gäller.

      • Hej Thomas!

        Det var en rejäl bredsida mot mig vill jag säga. Mina avsikter är att stödja strejken och göra vad jag kan politiskt för att den ska bli framgångsrik. Jag tycker det är synd att du inte ser det utan tror att jag har andra avsikter (det är ju knappast en hemlighet att jag är ordförande för Vänsterpartiet – kolla min bloggprofil som jag signerar med, googla mig eller ngt liknande).

        Vi säger tre saker i artikeln:
        a) avregleringen som tvingar fram upphandlingen är en av bovarna i dramat. Detta ska inte finnas på en marknad för upphandling. Ett av de stor aproblemen är just att SJ ska köra på kommersiella grunder.

        b) upphandlingen som här gjorts på ett uselt vis där det bara handlar om att spara pengar leder till dessa konsekvenser (och jo Vänsterpartiet kritiserade upphandlingsunderlaget redan när upphandlingsunderlaget togs fram)

        c) det tredje problemet är den rådande trenden för företag att stapla olika korta och osäkra anställningar på varandra.

        Uppenbarligen har du ingen som helst koll på vad jag gör i mitt yrkesliv eller vad jag lever av – så jag betackar mig för dina spydigheter. Lönearbetat har jag gjort sedan jag var 18 år som lärare, telefonförsäljare, montör, projektledare i Vänsterpartiet med mera. Mitt lönearbete som jag är tjänstledig ifrån just nu är att arbeta med registerhantering, marknadsföring och produktion av tidningar. Bland annat så arbetar jag med att producera SEKO Stockholms kampanjtidning Spårfel och deras medlemstidning FÖRSTA LINJEN.

        Jag antar att du har koll på att Vänsterpartiet tillämpar en radikal partiskatt som innebär att vi just inte ska kunna berika oss på våra förtroendeuppdrag. Som fritidspolitiker betalar jag 20 % i partiskatt på de arvoden man får. Som blivande riksdagsledamot blir min bruttolön som Vänsterpartist ca 40 000 SEK jämfört med övriga partiers riksdagsledamöter som har ca 63 000 SEK.

        För den som vill läsa min och Jonas Sjöstedt debattartikel i Sydsvenskan i sin helhet kan ni göra det här: http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/region-skanes-politiska-ledning-bor-satta-press-pa-veolia/

      • Daniel, det gick inte att svara under ditt senaste inlägg, därför kommer det här…

        Sluta att skylla allt på avregleringen. Avregleringen är ingen ful gubbe som springer omkring i korridorerna och ställer till massa förtret. Upphandlad tågtrafik har alltid förekommit även om det under gamla SJ-tiden endast fanns en operatör. Då bestämde operatören själv priset eftersom det inte fanns någon marknad. Det blev mycket dyrt för skattebetalarna.

        Jag har tittat i Kollektivtrafiknämndes protokoll men kan inte hitta något om att Vänsterpariet reserverat sig eller kommit med motförslag till hur upphandlingsunderlaget borde ha sett ut. Möjligen har jag missat några protokoll, men du kanske kan ha vänligheten att länka till relevanta protokoll.

        Det kan vara ett problem med att olika korta anställningsformer staplas på varandra, men vad vill ni göra istället. Det duger inte att bara klaga över det man tycker är dåligt, utan förslag hur problemet ska lösas måste på bordet. Er artikel saknar kontreta och genomförbara förslag i fråga om avregleringen, upphandlingar och osäkra anställningsformer, och därför tycker jag att den är intetsägande.

        Jo, jag har koll på Vänsterpartiets partiskatt.
        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4818229
        Att Vänsterpartiet väljer att betala en del av lönen till det egna partiet påverkar inte skattebetalarnas kostnad. Den är densamma för Vänsterpartiets riksdagsledamöter som för övriga partiers ledarmöter. Det blir något skenheligt över ert sätt att kommunicera ut er partiskatt till allmänheten.

  5. Även arriva har ju satt in extravagnar, ta ut oss med i strejk 😉 vi gör det så gärna för att få ordning på avtalen!!!

  6. Bland lokförare har det talats mycket om att Veolias egentliga avsikter inte är att säga upp lokförare utan använda varslet som påtryckning för att förhandla om det lokala kollektivavtalet. Veolia behöver sina lokförare. Din utmärkta blogg bekräftar den bilden.

    Det är alldeles oerhört att inte Seko själva kommunicerar ut denna information till allmänheten. Jag tror de flesta skulle förstå det orimliga i att arbeta mer än 8 timmar vid nattjänstgöring, speciellt som en lokförare alltid måste vara alert och vaken på sitt arbete för att inte äventyra säkerheten. Jag tror också de flesta skulle förstå det orimliga i att arbeta 13 timmar i ett arbete som hela tiden kräver stor uppmärksamhet. Jag tror också att allmänheten tycker det är rimligt att lokförare tillåts vara lediga varannan helg. De allra flesta resenärer är ju lediga varje helg.

    Jag kan tänka mig att lokförarna på Veolia har 36 timmars arbetsvecka enligt avtal till följd av helgarbete och nattarbete. Det betyder 7,2 timmars arbetsdag i snitt. Varför vill Veolia då att lokförarna ska kunna arbeta 13 timmar på en arbetsdag, eller mer än 8 timmar vid nattjänstgöring. Klart är att det inte går att arbeta 7,2 timmar varje dag, så arbetsdagarnas längd kommer alltid att variera, men någon måtta får det vara.

    Du skriver att du inte kan se hur Veolia och Almega kan gå vinnande ur det här. Jag tror du har fel, inte minst som Seko inte tar tillfället att kommunicera Veolias verkliga avsikter till allmänheten. I början av en strejk har alltid de strejkande stöd av allmänheten. Det blir ett avbrott i den grå vardagen och kanske lite spännande att se hur man klarar vardagen när en viktig samhällsfunktion inte fungerar. Ganska snabbt avtar spänningsmomentet och irritation väcks över problemen med att ta sig till och från arbetet. När Jöns Jönsson ska hem till lille mor i Helsingborg och äta äggakaga, och Pågatåget är proppfullt så han inte kommer med, ja då tror jag Jöns sympatier för de strejkande kommer att avta väldigt snabbt.

    Veolia vill ha förbättringar i avtalet. Att vilja förbättra för sig själv är inget fel. Veolia tar i ordentligt och man vet att man inte kommer få igenom allt. Seko begär inga förbättringar utan försöker rädda det man redan har. I går satt Sekos avtalssekreterare i SVT:s morgonsoffa och sa att i en förhandling ger man något och får något. Det är uppenbart att Veolia siktar på att ”ge något” i form av minskat varsel och ”ta något” i form av förbättringar i kollektivavtalet. Seko som tidigare uttalat att de är villiga att diskutera avsteg från kollektivtavtalets arbetstidsregler kommer att ”ge något” till Veolia. Seko har inte begärt några förbättringar och kommer rimligen inte att ”ta något”, i varje fall inget man inte redan har. Jag påstår att Veolia och Almega leder matchen. Vi får se hur den slutar.

    Jag undrar om denna blogg kan upplysa dess läsare om hur fackföreningen ST har ställt sig till de förslag om ändringar i arbetstidsavtalet som Veolia föreslagit Seko. Rimligen borde ST ha fått samma förslag.

    • Jag tror att ST:s tystnad talar för sig själv (tyvärr).

      Det är arbetsgivarens-marknad för tillfället, facket ligger på defense och man försöker bara hålla kvar det man har. Det är ganska rimligt men som du säger, kanske är det p.g.a. brist i offense ,man kommer förlora saker i kollektivavtalet.

      Jag hoppas även att man tar ut Lokförarna i Skånetrafiken i strejk för mer effekt då det multas på deras tåg utav bara fan nu.

      • Veolias Öresundståg går också under Skånetrafiken… Du kanske tänker på Arriva som kör Pågatågen?

    • Jag stöttar verkligen den här strejken för alla förtjänar verkligen schyssta arbetsvillkor! Det jag däremot reagerar över i din kommentar är över att det verkar som lokförare är de enda som har en viktig arbetsuppgift och därmed inte borde få jobba mer än 8h när de kör nattskifte. Jag jobbar själv inom hotellbranschen och har då bl.a. jobbat på natten. Vi jobbar 80% och jobbar 9h/natt. Vi ansvarar för ett helt fullbelagt hotell när det gäller inbrottslarm, brandlarm, hot, kassorna. Sjukvården jobbar mer än 8h när de jobbar nattshift.
      Vad är det som gör att just lokförarna inte borde få jobba mer än 8h/natt? Sen är absolut inte 13h rimligt, men 8-10h kan inte jag se som helt orimligt.

      Som sagt, jag stöttar verkligen strejken till nästan 100%, alla har rätt till en heltidstjänst och ledig varannan helg minst! Vi är bara inte helt på samma sida om antalet timmar på natten.

      • Jag förstår din undran. Först vill jag säga att jag personligen inte tycker att lokförarjobb är viktigare än något annat jobb. Men annorlunda.
        Jag är lokförare, kör godståg, och jobbar mycket nätter, problemet för mig i alla fall är att jag jobbar inte bara nätter. Jag jobbar nätter, morgon, eftermiddag och kvällar. Så här kommer det att se ut för mig vecka 26, min arbetstid börjar: 3:21, 22:15, 21:01, 05:55, 13:35.
        Jag får aldrig nån ”dygnsrytm” eftersom jag aldrig går och lägger mig eller går upp samma tid vilket gör att jag ofta sover för lite. Till det så ska jag köra tung maskineri just på natten. Jag kan inte som när du jobbar på hotell gå undan en stund. Jag är helt säker att visa dagar har du det stressigt och har mer att göra än andra dagar, men jag tror inte att du måste sitta och vara alert, konstant på din vakt fem timmar i sträck mellan 01:00 och 06:00.
        Det är samma sak för lastbilschaufförer med deras vilotider. Varför tror du att det är så viktigt för dem att de måste stanna och sova och inte för köra för länge? Vi framför tunga fordon och har inte möjligheten att gå undan fem minuter en gång i timmen. Vi kan inte gå på toa, gå och ta en cigg, logga in på facebook en snabbis och ge någon en likes. När vi kör tåg så kör vi tåg. Sen måste vi hem och sova! För 12 timmar senare ska jag upp och köra tåg igen hela natten.

    • Det alla verkar glömma är att det är valår. Seko-LO-Sossarna, ingen långsökt koppling där inte. Skulle väl smaka mumma med en konflikt i det område V och S attackerat Alliansen hårdast, privatiseringar!

      Denna text var bland det bästa jag läst om denna soppa. Jag tror att en lösning legat framför näsan på Seko men de har blivit för mycket principer nu, samt att det är ett jävligt bra sätt att skrämma anställda till att bli medlemmar hos dem.
      ”Vi tar kampen” lockar till sig många av flockdjuren.

      Jobbar själv fackligt på ett svenskt järnvägsföretag och det är skrämmande hur flata arbetsgivaren är när det kommer till att själva presentera förändringar, både bra och dåliga för arbetstagaren, i rädsla för att Seko ska vråla högt. Seko tar och tar och ger inget tillbaka. Själva har de inga idéer att komma..

      Jag tror detta kommer sluta dåligt för alla och jag hoppas verkligen att ST är de som hittar lösningen, strejker gynnar ingen i slutändan.

      Bara några tankar norrifrån.

  7. Kommunals strejk även konstigt utformad då den flyttade från kommun till kommun vilket gjorde att att kommunerna själva sparade pengar utan att allt för allvarliga konsekvenser i längden. Själv var jag uttagen i SEFs sympatistrejk. Det hela skedde försommaren 2003.

    • Själv elektriker, men missade sympatistrejken eftersom jag var på utbildning första strejkdagen. Frugan är medlem i Kommunal, men var då privatanställd, så hon strejkade inte. Efter strejken fick hon sämre löneökning än vad hon skulle fått om det inte strejkats. Mycket misslyckad strejk.

  8. Jag har hört att en lokförare tjänar 35.000 kr. i månaden och jobbar 28 tim. i veckan och att det är just detta som är i fara.
    Stämmer det?

    • Lönen kan nog stämma. Vad jag vet har lokförarna på Veoila 36 eller 38 timmars arbetsvecka. Veolia hävdar att de bara jobbar 28 timmar eftersom företaget saknar kunnandet att rita heltidscheman, något facket visat är fullt möjligt.

      • Vet inte hur det är på Veolia, men de flesta lokförare är på jobbet betydligt mer än den som jobbar 40 timmarsvecka på en ”vanlig” arbetsplats, trots att arbetstiden på pappret är lägre. Kvartstid, obetalda hål i turen och överliggningar gör att bortavaron kan bli långt över 60 timmar på en vecka.

        Hur lång snittarbetstiden är beror i regel på hur mycket nattjänstgöring som finns på schemat.

        Kunde jag välja hade jag gärna bytt bort mina arbetstider och bortavaro mot 40-timmarsvecka med 7-16 på vardagar. Ob-tilläggen är så pass låga att jag hade offrat dem också.

      • Lönen är olika för olika företag. Själv kör jag godståg och har en grundlön på 30600 kr, arbetstiden är 36 tim men bortavaron i jobbet brukar ligga på mellan 50-60 tim i veckan för mig ibland mer(Vi har mycket obetald tid på bortastation=fritid som försvinner). Väldigt viktigt att inte acceptera försämringar i kollektivavtalet då det riskerar att sprida sig i hela branchen.

    • Jobbar på Gc månadslön 30600kr och mitt Maj schema såg ut så här. Tid som jag får betalt för 153,42h Verklig tid borta 190,49h och då är 8 av mina turer växling som ger full tid. Hade jag bara kört tåg så hade jag säkert kommit upp till 210-230 timmar borta. Om ja haft 7-16 jobb hade jag varit borta 176h.

  9. Oavsett åsikt är upphandlingar något vi måste förhålla oss till. Det blir ingen återgång till statsjärnväg. MÖJLIGEN för ”banverksdelen” men aldrig för trafikoperatörerna. Det gäller istället att via facket försvara villkoren. Dessa kommer även fortsättningsvis att attackeras varje gång. Vid några alldeles för få tillfällen har trafikhuvudmännen förmåtts att ta med respekt för gällande avtal i den kravspec alla intressenter får. Meningslöst att föra plakatpolitik i frågan, och det gäller både fack o och politiker. Det är bara handling som räknas. Fackets primära uppgift är att försvara villkoren. avtalets värde.. Visst är det oroande att höra ombud tala om att ge och ta när man är i strejk. Här gäller ju inte att kompromissa om krav utan att försvara värdet; rimligtvis skall inget då ges bort. Å andra sidan tror jag inte Seko kan vika sig då de försvarat värdet vid Götalandståg, vad jag förstår fullt ut. Men det blir tufft för Almega väntar bara på att medlarna skall komma med kompromissbud (som sannolikt är högre än vad ST och Veolia kommit överens om men lägre än vad Seko kräver) och som ett pressat Seko förväntas vika ner sig för.

    Både Veolia och ST uppger att de är överens. Som medlem i ST har jag förgäves försökt att få dem att svara på vad de gjort för uppgörelse med Veolia. Det här är precis samma dramaturgi som vid Götalandståg i somras. När konflikten var över och Almega/SJAB vikt sig totalt (kvällen före strejken skulle verkställlas) menade ST att det var deras förhandlingsarbete som gett resultatatet. Signaturen Bartman kommer att få sina förhoppning uppfylld, det är ju närmast ett självspelande piano för ombud med den verklighetsförankringen.

Lämna en kommentar