Beslut idag: Skånetrafiken backar

Idag har fackförbundet Seko beslutat utvidga Öresundstågsstrejken. Från den 17 juni tas även personal inom Veolias Kustpilentrafik i Linköping ut i strejk. Anledningen till detta är att Veolia helt vill slopa vikariehållningen och istället anställa ytterligare personal på deltid och timmar. Just frågan om antalet deltidsanställda är anledningen till den nuvarande strejken inom Öresundstågstrafiken. Tidigare idag befarades att även pågatågsoperatören Arriva skulle tas ut i strejk, eftersom företaget de senaste dagarna utökat antalet vagnar i vissa avgångar. Strejkbryteri, hävdade Seko. Nu har dock Skånetrafiken och Arriva beslutat att dessa extravagnar ska dras in med omedelbar verkan. Det är ett tydligt tecken. Skånetrafiken är livrädda att strejken ska trappas upp även i söder. Kollegorna i Blekinge gör tydligen en annan bedömning. Blekingetrafiken förstärker busstrafiken längs E22. Kära hustrun mötte tidigare idag Kustbuss 600, märkt extrabuss 600. Är inte detta lika illa som att koppla på flera vagnar i Pågatågen?

Annonser

10 thoughts on “Beslut idag: Skånetrafiken backar

  1. Jag tror att ni kommer att få allmänheten mot er om de blir drabbade för hårt, -som det ser ut just nu så flyter det på ganska bra utan öresundstågen, det verkar som att ingen är oumbärlig.

  2. Vet möjligen den vanligtvis välunderrättade bloggaren hur det förhåller sig med avtalet mellan Öresundståg och Veolia under strejken? Veolias nuvarande avtal bygger på att de får betalt för sina utgifter, dvs ersättning på löpande räkning. Normalt brukar det i sådana avtal finnas klausuler som säger att ersättning inte utgår vid exempelvis strejk. Men frågan är om det finns någon sådan klausul. Öresundstågs Gunnar Wulff säger att Öresundståg sparar en miljon om dagen på strejken, bl.a. på den Seko-anslutna personalens löner, el och underhåll. Detta uttalande skulle kunna tyda på att Veolia får betalt för sina faktiska utgifter även under strejken. I så fall kan Veolia hålla ut väldigt länge eftersom de huvudsakliga kostnaderna för strejken hamnar på Öresundståg.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5879440

    Vad vet bloggaren om detta?

      • Nu har jag kollat detta lite närmare. Veolia får ingen ersättning från Öresundståg om inte tågen rullar. Strejken blir alltså dyrbar för Veolia, som hoppas på bidrag från Svenskt Näringsliv.

      • Är du verkligen säker på att Veolia inte får någon ersättning av Öresudnstågs? Wulff säger ju att ersättningarna minskar vilket rimligen betyder att Veolia får någon ersättning. Wulff preciserar också att ersättningar minskar genom lönekostnader för Seko-ansluten personal och utebliven städning. Hur är det med ersättning för lönekostnader för ST-ansluten personal?

        Vidare kan man fråga sig vem som betalar stilleståndskostnaden för fordonen. Det är inga småpengar vi talar om här. Eftersom Wulff säger att Öresundståg sparar på el, underhåll mm är det lätt att få uppfattningen att Öresundståg står för fordonskostnaden, eller är det så att Veolia hyr fordonen?

        Att t.ex. underhålls- och städkostnader helt skulle utebli under strejken stämmer inte. Underleverantörer av underhåll och städ har ju utrustning, lokaler och personal som ändå kostar pengar. Slipper Veolia och Öresundståg betala för underhåll och städning blir det underleverantörerna som får ta kostnaden för att Veolias verksamhet är föremål för strejk.

        Veolia önskar såklart inte denna strejk och det kostar Veolia pengar, men är det så att Öresundståg och underleverantörerna får ta den stora ekonomiska smällen så kan Veolia och Almega stå ut med strejk väldigt länge. Ett väldigt intressant scenario i så fall, som är värt att undersökas vidare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s