”Nedlagd” bana kontrollmäts

1011411_417055115080203_406740713_nVisserligen är tågtrafiken till och från Malung på Västerdalsbanan nedlagd sedan länge. Det hindrar dock inte Trafikverket och Infranord från att kontrollmäta standarden på banan. Idag rullade den så kallade mätvagnen in i Malung, draget av ett av Rush Rails diesellok. Det rapporterar en förvånad kollega från detta dansbandsmusikens mecka. Han hade till och med sinnesnärvaro att knäppa en bild som jag fått tillåtelse att använda i bloggen.

Västerdalsbanan är drygt tolv mil lång, och går från Repbäcken utanför Borlänge till Malung. I december 2011 lades persontrafiken ned. Godstågen vänder i Rågsveden, tre mil från Malung. Green Cargo kör flis från Rågsveden. Från Vansbro har nu timmertågstrafiken kommit igång, med Rush Rail som operatör. Rush Rail tog över det så kallade Trätågsupplägget i januari, men saknade ERTMS-utrustade lok. Därför användes under flera månader lastbilar för timmertransporterna.

Västerdalsbanan var en av de första banorna som utrustades med det nya säkerhetssystemet ERTMS. Ironiskt nog blev också detta en av anledningarna till att persontrafiken försvann. Banunderhållet var för dåligt och investeringskostnaden för fordonen blev för hög. Det har talats om belopp på 20 miljoner kronor för ERTMS-ombyggnad. En summa som varken staten eller länstrafikbolaget var beredda att satsa.

1 tanke på “”Nedlagd” bana kontrollmäts

  1. Kul det här med denna bana.

    Nu är jag inte särskilt påläst i ämnet men jag tror det är viktigt att försöka behålla dessa banor men också försöka upprätthålla någon form av trafik på dessa banor.

    Jag tror i framtidsperspektiv att vårt system med vägtransporter inte är hållbart på längre sträckor ur bland annat miljöhänseende.

    Nu vet jag att det finns flera olika kontrollsystem på järnvägar och vissa saknar helt dessa system, om jag inte är felunderrättad. I dagens värld så finns det också fina möjligheter med containers som gör byten av trafikslag möjligt och även biltåg finns att tillgå.

    Jag hörde att det kördes biltåg från södra Sveige, Trelleborg? till Strömstad men att dessa tåg oftast gick tomma av någon anledning.
    Förare kan ju köra ombord på ena stället för att sedan någon annan förare tar över i andra ändan. I dag, om jag inte är felunderrättad får miljöaspekter inte vägas in i upphandlingar utan endast kostnaden. Vi vet att dagens järnvägsnät inte klarar så mycket mer ökad trafik och blir det störningar så finns knappast något alternativ.
    Naturligtvis finns det vissa saker som är mer akuta än andra, men vi kan inte låta det som finns idag förfalla för att kunna bygga nytt.

Lämna en kommentar