Nåt att skrämma barnen med

2013.1550Nyhetstorka är något som brukar drabba alla nyhetsredaktioner den här tiden på året. TV och tidningar och radioprogram fylls med diverse märkliga inslag. Här hemma vill till exempel lokaltidningen skriva en artikel om en viss bloggande lokförare. En reporter hörde av sej förra veckan, men då jobbade jag, så den planen sprack. Vi får se om reportern hör av sej igen. Nyhetstorka, alltså. Egentligen tror jag inte att nyhetstorkan existerar. Jag vet av egen erfarenhet att det händer spännande saker även under sommaren. Det gäller bara att anstränga sej lite extra, att gräva lite djupare. Men sånt tar tid och ofta är redaktionerna dåligt bemannade under sommaren. Dessutom är många av journalisterna vikarier, som är ovana vid rutiner och sitt bevakningsområde. Det är inte lätt att hinna bygga upp ett kontaktnät på några veckor eller ens på några månader.

Det råder ingen nyhetstorka i den här bloggen heller. Däremot råder det tidsbrist. Idag har jag knappt hunnit läsa mina mejl. Jag har klippt gräset, tvättat husfasaden och tagit med hela familjen till ett topphemligt ställe vid Mörrumsån där vi letade fiskedrag i över en timme. Åh, vad Alice och storebror trivs i ån! Dessutom dök svärmor och ”gammeldansken” in på oväntat besök. Ikväll har vi grillat kött och spelat kubb. Nu, äntligen, har jag tid att sätta mej framför laptopen. Men vad ska jag skriva om? Det är den stora frågan.

Det får bli en nödlösning. Jag fick en bild skickad till mej. Den är tagen i Alvesta i fredags för en vecka sedan. Filuren som hänger ut ur fönstret på Td-loket råkar vara den här bloggaren. Loket och 511 meter vagnar utgör tåg 9453, med slutstation Olofström. I normala fall brukar det vara två lok som drar, men just denna dag hade den andra maskinen fått bli kvar i Älmhult efter förmiddagens övningar. En kollega behövde det för att kunna köra ett extratåg med vagnar som var typ tolv dagar försenat från Belgien.

Mannen bakom kameran i Alvesta är en gammal kollega, som plåtat tåg i hela sitt liv. Nu har han gått i pension från det forna statsverket men extraknäcker lite på Veolia. Det var kul att se honom. Han brukar skicka julkort, med fina motiv från den svenska järnvägen. Årets julkort föreställde snälltåg (har det funnits styggtåg!?) 283 i Sandbäck på Blekinge Kustbana den 2 december 1973. Bilden som illustrerar det här meningslösa inlägget kommer nog aldrig att användas till julkort. Snarare att skrämma barnen med. Man får vara glad för det lilla.

Kommentera

