Vid järnvägs ände

Detta inlägg blir det sista som kommer att publiceras i den här bloggen. Just denna dag, den 22 juli 2021, känns som ett bra tillfälle att sätta punkt. Idag är det nämligen på dagen tio år sedan jag satt på ett hotell i Jönköping och skrev det allra första inlägget. Beslutet har vuxit fram de senaste åren. Sakta men tyvärr allt för säkert. Motivationen och lusten och engagemanget tryter. Jag känner fortfarande att behovet av en lokförarblogg är stort. Det finns så många konstigheter i vår byråkratiska bransch att belysa, så många nyheter att berätta, så många komiska situationer att återge, men nu får någon annan ta vid. Jag orkar inte och jag hinner inte längre.

Jag hade ingen aning om vilken osannolikt krokig och lång resa jag gav mej ut på för tio år sedan. Från början var skrivandet bara en lek och ett tidsfördriv, en någorlunda meningsfull sysselsättning under raster i Ånge, passåkning till Eskilstuna och kvartstid i Hallsberg. Läsekretsen ökade dock ganska snabbt, och med detta kom också ett mycket större allvar. Det började trilla in tips från alla möjliga håll och denna interaktion med politiker, direktörer, utbildare, lokförarkollegor, tågvärdar, personalfördelare, upphandlare och Gud vet alla har fortsatt. I genomsnitt kommer det kanske 50 idéer på uppslag varje vecka. Det är naturligtvis oerhört glädjande att se ett sådant engagemang, men det tar också en ofantlig massa tid och ork att kolla upp alla tips. I slutändan är det kanske bara ett av tio uppslag som verkligen blir en text som publiceras. Tyvärr händer det också att folk försöker utnyttja min blogg för egen vinning skull. De vill gärna att jag ska skriva om en före detta chef som de har ett horn i sidan till, eller om en arbetsgivare som de inte kommer överens med. Vissa tips bygger på missuppfattningar. Andra på feltolkningar. När förslagen inte resulterar i texter, kan folk höra av sej och ifrågasätta varför jag inte skriver någonting om just deras tips. Det blir en cirkus av mejlkonversationer och ibland dålig stämning.

Det som ändå har drivit mej genom åren är viljan att berätta saker som folk inte redan vet. Det har blivit lite av den här bloggens signum. Men det tar också på krafterna att skriva om saker som ingen annan gör. Jag vet att mina inlägg har stor genomslagskraft och texterna kan få stora konsekvenser för företag och personer. Det är ett otroligt stort ansvar att bära. Framförallt när man står ensam på toppen och stormen piskar i ansiktet. Jag har också velat förändra saker. Det har varit en annan drivkraft. Vissa frågor har jag nog hjälpt till att knuffa i en viss riktning, men de stora striderna förblir förlorade. Uppdelningen och avregleringen av tågtrafiken har varit min käpphäst genom åren. Jag anser att järnvägen är ett så komplext system att det måste hållas samman, inte slås sönder. På den fronten har jag misslyckats kapitalt. Branschen blir bara mer och mer uppdelad.

Det jag kommer att sakna i framtiden är att berätta om det yrke jag älskar, om min vardag som lokförare i Karlshamn, Gällivare och Malmö. Någon gång kanske jag också skulle vilja kunna säga mitt hjärtas mening i ett angeläget ämne. Men det går inte att ensam driva en blogg som denna utan regelbundna uppdateringar. Tre inlägg i månaden håller inte och jag vill inte göra någonting halvhjärtat. Det är allt eller inget som gäller. Jag känner också att jag håller på att bli en gnällig gammal gubbe, och det vill jag inte.

Att jag bloggat i tio av de 20 år som jag varit lokförare känns overkligt. Likaså att mina inlägg lästs över fem miljoner gånger och att läsekretsen bidragit med nästan 10 000 kommentarer. Att jag har blivit inbjuden till TV-debatter i Stockholm och säkerhetskonferenser i Örebro. Men allt detta hade varit omöjligt att genomföra utan förståelse från nära och kära, vänner och bekanta, lokförarkollegor och alla andra hjälpsamma människor i järnvägsvärlden. Det hade också varit omöjligt att hålla en trovärdig och professionell nivå utan en arbetsgivare som är med på noterna. Bloggandet har hela tiden varit en synnerligen svår balansgång. Å ena sidan lojalitet mot arbetsgivaren, å andra sidan modet att kunna rapportera även om saker som inte alltid är positiva. I detta sammanhang måste jag rikta ett stort och innerligt tack till framförallt Green Cargo och Inlandsbanan som varit mina främsta arbetsgivare det senaste decenniet. Visst har de haft synpunkter på en del av mina inlägg, och visst har vi diskuterat fram och tillbaka om lämpligheten i vissa texter. Senast häromdagen faktiskt. Men varken Green Cargo eller Inlandsbanan har ens vid något tillfälle försökt hindra mej från att skriva det jag önskar.

Några representanter för Green Cargos eller Inlandsbanans ledning fanns förstås inte med i lördags när jag och min äkta hälft gemensamt firade våra 50-åriga födelsedagar med en trädgårdsfest. Men en hel del av den här bloggens huvudpersoner var närvarande. Kära hustrun förstås. Som egentligen heter Cornelia. Den Vimsige. Det vill säga Lennart. Stinsen som heter Per. Och Mats, min vän läkaren från Östersund, och hans förtjusande dam som jag lärt känna just genom den här bloggen. Vad ingen av dem visste, var att tillställningen de bjudits in till inte bara var ett födelsedagskalas, utan också ett tack och farväl till ”I huvudet på en lokförare”.

Därmed finns det inte så mycket mer att tillägga. Skriv gärna en sista kommentar. Jag kommer garanterat att sakna er alla och kanske kommer ni att sakna mej. Jag hoppas att ni har haft glädje av min blogg. Nu går jag vidare i livet. Over and out.

Jonas Gallerydh
”I huvudet på en lokförare”

94 tankar på “Vid järnvägs ände

  1. Det har varit ett sant nöje att följa dig genom åren. Du har inspirerat, underhållit och roat på många plan. Men jag förstår så väl vad du menar. Tack för denna tiden och på återseende Jonas. 🙂

  2. Väldigt tråkigt, men förstår samtidigt. Har varit skoj att följa din resa. Lycka till med all fritid 😀

  3. Vilken resa! Stor förlust för oss förare, men det behövs givetvis inte redovisas. Lycka till och tack för enastående läsning.

  4. Det här var tråkigt att höra. Detta har varit en av dom bästa bloggarna att följa under dom senaste åren och det vore väldigt trist om det tar slut nu. Jag hoppas att du kanske återkommer till bloggandet i framtiden.
    Tack för den här tiden och ha det bra.
    /Martin

  5. Jag kom ihåg första gången vi hade kontakt. Du sökte mig för att få bekräftat att ett järnvägsmuseum jag då hjälpte lite, förlåt väldigt mycket, hade fått fatt i några rälsbussar. Jag var på semester i England och jag har för mig att telefonförbindelsen var rätt kass… Vem är Jonas Galleryd och hur i h-vete har han fått nys om detta, och hur i alla glödheta har han fått mitt nummer tänkte jag. Sen dess har vi ju setts några gånger och jag kommer att sakna din blogg!

  6. Tråkigt, men klokt beslut så som du beskriver det.

    Jag vill tacka dig för en fantastisk blogg som genom åren gett stor insikt i livet som lokförare vilket också inspirerade mig till att sadla om till lokförare för ett par år sedan. Dina härliga berättelser från en lokförares vardag med en otrolig känsla för detaljer skulle jag utan tvekan vilja säga var avgörande för mitt beslut. Alla dom vardagsanekdoterna, tillsammans med framtida, kanske skulle bli en bra bok i framtiden…?

  7. Du har varit en trevlig skribent att följa under mina första snart sju år på järnvägen. Ibland ska man sluta på topp, och lite så känns det med din blogg. Kvaliteten har aldrig varit dålig!

    Kanske vi råkar snava över varandra någon gång på linjen, eller nere i Blekinge, mitt andra hem, så bli inte förvånad om en halvskäggig malmtågsförare från Kiruna hälsar på dig i ett obevakat ögonblick!

    Fridens liljor yrkeskollega! Bra jobbat, och god tur!

  8. Tack så hemskt mycket för alla år jag fick läsa dina inlägg! Kommer att sakna dem. Önskar dig allt gott i fortsättningen 🙂

  9. Tack för alla välskrivna blogginlägg! Har varit intressent att följa en lokförares liv på den svenska järnvägen. Själv är jag lokförare på VR i Finland.

    • Nej vad tråkigt att höra att du kommer lägga av med bloggandet. Men samtidigt förstår jag dig till fullo. Det har varit ett nöje från början till slut att följa din blogg. Jag hoppas dock att du låter bloggen finnas kvar så att man har möjlighet att gå in och läsa gamla inlägg du gjort 😊

      Ha det bra!

  10. Ett stort tack till dig och de dina för en fantastisk blogg med många nyheter och intressanta uppslag🚂 Du har verkligen lyckats att hålla en sund och objektiv linje, hoppas nu att dina kunskaper och intresse tas tillvara även i andra sammanhang än att ”bara” vara poolförare Fridens liljor
    Benny

  11. Tråkigt men förståeligt! Din blogg ligger i bokmärkesfältet tillsammans med några branschtidningar och postvagnen för den kompletta nyhetsbevakningen. Extra roligt såklart när du skrivit om oss

    Var tvungen att hoppa tillbaks tio år i bloggen och funderar på om du skrev ditt allra första inlägg på morgonen 22a juli? För inte kan du väl ha skrivit om Norgeförakt och norska kollegor helt utan att nämna Utöya den dagen, om du skrit efter det som hände dvs…?

  12. Stort Tack för en mycket intressant blogg, från en vardag få känner till. Kommer verkligen att sakna dina inlägg. Halkade in via din berättelse om sista tåget Ålshult-Ryd-Karlshamn. Morfar var sista stinsen i Ålshult.

  13. Det var tråkigt att höra. Jag har uppskattat din blogg länge nu och kommer att sakna den.

    Hälsningar från en annan Stina vid namn Per.

  14. Förstår ditt beslut,även om det känns tråkigt att du lägger av. Dina inlägg har varit väldigt bra och uppskattade.Du har bjudit på skratt, fakta och kritik. En otroligt bra kombination har du haft❤️
    Så jätte tack för dessa 10 år

  15. Tack för alla intressanta blogginlägg! Du är en röst som behövts i den järnvägsvärld som ibland ska vara så hemlig och där någon drar ned brallorna på dumheterna som ibland sker, men också lyfter alla goda exempel på vår älskade järnväg.

  16. Som så många redan sagt. Tråkigt men troligen klokt. Men du kan väl kolla med Ulf på jarnvagar.nu om att skriva lite krönikor när skrivklådan blir för stor.

    /István, som också bytt från journalistiken till järnvägen (även om det blev 15-20 år dataförande däremellan).

  17. Tack för dina trevliga o intressanta blogginlägg. Vi ses till veckan då jag passåker m dig från Sum. Så vi ses o snackar lite mer då.
    Christer

  18. Tack Jonas! Tack för alla välskrivna artiklar. Tack för dina betraktelser och Tack för 10 intressanta år. Tack för allt viktigt du belyst. Vi ses på banan.
    /Benny, DB Cargo

  19. Mange takk for dine referater. Det har vært veldig interessant og morsomt å følge deg på jobb og om hendelser i Svensk jernbanedrift. Kommer til å savne dem. God sommer.

  20. Tack Jonas för det material jag läst även om jag inte gjort det mer än något år och särskilt efter detta med KVBJ-arbetet.
    Du hittar säkert något annat som dämpar skrivklådan…

    /Sten W Holm
    Falun

  21. Kommer verkligen att sakna denna bloggen. Tack för underhållningen och alla välskrivna inlägg. Som helt utomstående och så långt från järnvägsbranschen man kan komma så har du verkligen bjudit på en fantastisk inblick i ditt yrkesliv som lokförare, vilken kontrast mot alla kalla ishallar som besöktes innan dess.

  22. Trist, men forståelig. Det har vært en glede å følge deg. Takk for mange gode, underholdende, oppsiktsvekkende og velskrevne innlegg og lykke til videre! Kanskje vi sees på sporet et sted i Sverige en dag.

  23. Tack Jonas för en intressant och trevlig blogg som jag har haft nöjet av att få följa under flera år. Jag kommer att sakna ditt perspektiv i branchen, men kanske kommer jag att få läsa något mer av dig annorstädes.
    Lycka till och tack ska du ha!

  24. Tack Jonas för en rolig och mycket intressant läsning genom åren. Ta hand om dej så kanske vi syns igen nån gång.

  25. Tack för det jobb och engagemang du lagt ner på din mycket läsvärda blogg. Jag kommer att sakna den men förstår ditt beslut helt och hållet.

    Jan

  26. Stort tack för din blogg, alla historier du har delat med dig av. Att du har skrivandets gåva märks tydligt och det är en av anledningarna till att din blogg varit så läsvärd. Du har tagit upp så många roliga och bra ämnen och favoriterna är så klart alla dråpliga historier om dig eller den vimsige. Stort tack för den här tiden!

  27. Tusen tack för alla intressanta, underhållande och upprörande inlägg du skrivit under dessa tio år! Det har varit ett sant nöje att få följa både din vardag och alla möjliga vindlingar inom järnvägsvärlden. All lycka med dig!

  28. Tack,jag har med stort nöje följt bloggen från start. Din blogg kommer vara saknad av mig. Du gör helt rätt.
    mvh Jonas i Forsmo

  29. Stort tack för en intressant, insiktsfull och framförallt välskriven blogg.

    Det krävs en hel del för att komma igång med ett sådant här projekt men minst lika mycket att sätta slut.

    Men ett slut kan också innebära början på något nytt – så tack och lycka till med vad det nu kan bli. 🙂

    Jan-Erik Kaiser
    /Årskort Guld SJ

  30. Takk fra kollega i Norge. Bloggen har vært kilde til det meste av interessant informasjon. Å kjempe mot oppdelingen av jernbanen er et sisyfosarbeide – men man kan ikke la være å prøve likevel. Lykke til videre!

  31. Ett riktigt stort tack för en av de bloggar jag följt med absolut störst intresse. Här har jag så otroligt många gånger fått information jag inte kunnat se/få på annat håll. Du har ofta varit först med att avslöja något intressant inom den alltid lika intressanta järnvägsbranschen.
    All respekt för ditt beslut! Du kommer att vara otroligt saknad!

    Stort lycka till i din fortsatta karriär!

  32. Tack Jonas för alla läsvärda inlägg om allt och intet. Speciellt uppskattat har varit att läsa om dina upplevelser på spåren och annorstädes.
    Lycka till i frmatiden.

  33. Tråkigt att höra men kan förstå att det tar väldigt mycket tid i anspråk. Tack i alla fall för mycket intressant läsning under alla år med inblick i ditt arbete som lokförare samt intressanta nyheter inom järnvägsbranchen. Ha det så bra nu och hoppas du får köra tåg i många år till.
    Hälsningar Per-Olof
    Järnvägsintresserad boende vid Ohsabanan.

  34. Tack Jonas för bloggens tio år.
    Alltid varit spännande läsning med många nyheter om våran arbetsgivare, konkurrenter, kollegor och samarbetspartners.
    Några gånger har jag dessutom fått läsa om mig själv, vilket betyder jag har gjort några avtryck i branschen.
    Jag kan nu erkänna angående lyckoamuletten på Rd loken att jag drev med dig, men det man tror på spåren kanske kan hjälpa en komma fram. En del stänger av ventilatorn i sektioner, andra tror kanske på tågvärmenyckeln på Rd ger tur numera.
    https://lokforaren.wordpress.com/2013/05/29/nyckeln-till-lycka/amp/

    Tack ännu en gång!
    Fredrik Löwgren

  35. Vad tråkigt att du ska lägga ner. Jag har varit lokförare i fyra år, varit intresserad och läst det du skrivit i cirka sex år. Du har varit den bästa kanalen för oberoende och sakliga nyheter. Din blogg har kunnat rapportera om nyheter som andra hemsidor, som förlitar sig på reklamannonser från järnvägsföretag, inte gjort för att det skulle skada deras intäkter.

    Jag önskar dig lycka till och tack för allt du skrivit. Jag har gått in på den här bloggen flera gånger om dagen.

  36. Tack Jonas för alla roliga och intressanta inlägg, fick lära mig mycket om svenska järnvägar och som mest uppskattade jag ”dina månader” som gav inblick till lokförar vardagen.

    Om jag får önska mig något mer är att denna plats skulle stanna kvar i Internet även utan uppdateringar. Jag bläddrar efter gamla inlägg rätt ofta, och det är alltid trevlig att läsa dina inlägg! Vore synd om denna skatt skulle försvinna.

  37. Himla tråkigt! Hoppas det finns något forum/kanal där du kanske kanske få uttrycka dina tankar kring järnvägen även i framtiden även om det inte är här!

    Läste den här bloggen långt innan jag började arbeta i branschen och har lärt mig väldigt mycket!

    Tack för allt!

  38. Tack Jonas.
    Det är med sorg jag läser att Du avslutar din fina Blogg som underhållit oss i flera år. Men, livet måste ju gå vidare så jag hoppas att vi får läsa om dej även fortsättningen, kanske i något annat sammanhang. Ha ett fortsatt skönt liv och ta hand om dej! 😀 ❤

  39. Sorgligt, men förståeligt. Du blev förlängningen av mitt 52-åriga järnvägsliv när jag slutade 2013/14. Jag kommer förmodligen att förtvina nu. Tack för allt !

  40. Tack för att jag i alla fall fick följa dig ett litet tag. Hoppade på sista vagnen förra året.
    Läste med mestadels leende alla dina tidigare tankar i bloggen.
    Nu får vi väl bara höra av dig när du tutar på oss vid en obevakad korsning!
    Må väl, mannen.

  41. Tack så mycket. Har de senast åren haft som vana att titta in efter ett nytt inlägg varje dag. Du har skrivit om varierande saker men alltid på ett bra sätt. Kommer sakna alla dina minnen och händelse som har inträffat längs järnvägen. Men jag förstår också om du väljer sluta och du gör det med flaggan i topp. Får kanske hålla ögonen öppen efter en bok om ett antal år, men jag ska samtidigt inte sätta press på dig att skriva en utan du ska göra det du känner är bäst för dig för det är viktigast.

    Tack!

  42. Tack Jonas!
    Har följt din blogg sedan begynnelsen, men aldrig gjort några kommentarer, Så nu är det hög tid!
    Det du har skrivit har berikat mig. Det har både varit lärorikt och underhållande att få följa dig i din vardag som lokförare. Kommer att sakna dig och din blogg. Men livet går vidare och jag önskar dig och din familj all lycka.
    MVH Rickard

  43. Tack Jonas!
    Det kommer bli ett hål i den svenska järnvägsvärlden när det gäller nyheter, och jag kommer inte få del av hur det fungerar i verkliga livet att köra tåg.
    Men, jag får glädjas över alla intressanta inlägg jag fått läsa.
    Vänliga hälsningar
    Ulf Broman

  44. Din blogg kommer att vara mycket saknad! Ni är några men inte så många som har ett stort järnvägsintresse som ni skildrar med ett vackert språk. Du är en av dem och är väl på väg att bli en levande legend.

  45. Tack för de här åren!

    Jag kommer att sakna dig, men det är ju så att allt har sin tid. Här har jag kunnat läsa hur lokförarlivet ser ut nuförtiden, en stor skillnad mot min pappa lokförarens tid vid det då allenarådande Statens Järnvägar. Lycka till i fortsättningen!
    Sussie

  46. Vi kan ju alla konstatera att Jonas givit oss tio underhållande, informativa och roliga år.
    Jag förstår hur stressande det kan vara att känna sig tvingad att publicera ett nytt blogginlägg med någorlunda regelbundenhet, antingen ämnena och inspirationen tryter eller man är översållad med tips, med intressant information eller med många fantastiska nyheter och prioriteringen är svår och tiden inte räcker till.
    Vi är uppenbarligen många som önskar att Jonas efter en sabbatsmånad eller tre och efter moget eller omoget övervägande bestämmer sig för att fortsätta underhålla och informera oss på något sätt någonstans.

  47. Trots att jag bara följt bloggen i drygt ett år så måste jag ändå tacka dej för de underbara timmars läsning jag har fått av både nya och gamla inlägg. Men jag sörjer inte för att det är över, jag är glad för att det skedde. Tack för all tid och kraft du har lagt på den här bloggen

  48. Tack Jonas för alla trevliga reportage och nyheter från järnvägsvärlden. Minst lika glad har jag blivit av din förmåga att se det stora eller det oväntade i det lilla som skymtar förbi.
    Mycket av vad du skrivit har inspirerat till egna reflexioner. Man skall sluta på topp- och det gör du!

  49. För lite mindre än tio år sedan tog själv jag mina första stapplande järnvägssteg. Din blogg har alltid funnits där som en kompis längs vägen. Jag har skrattat och jag har gråtit när jag har läst dina fina och träffsäkra texter. Många har jag delat med mina kollegor som också känt igen sig i dem. Vid något tillfälle har jag till och med svarat när du ringt fjärren. Tack för all den tid som du har lagt på den här bloggen, Jonas!

  50. Var sak har sin tid och när lusten tryter är det bättre och gå vidare. Din blogg har insperat mig och och givit en rik insikt i livet som lokförare i ett avreglarat Sverige. Samtidigt har du exponerat ditt familjeliv med dess påverkan. Jag tycker du skall samla dina texter och skriva en bok. Den skulle jag köpa.
    Lycka till i framtiden

  51. Jag vill också passa på att säga tack för alla inlägg! Jag arbetar själv inte i järnvägsbranschen men är intresserad av järnvägar och infrastruktur och jag har berättat för många av mina vänner att din blogg är den bästa källan till kunskap om Sveriges järnvägar. Lycka till, och tack!

  52. Tack för den här tiden. Läst med behållning och igenkänd vardag. Är nu pensionär sedan lost of license pga stroke 2013. Jobbade i GCAB-pool sista tiden det var arbeten från Malmö i söder till Kiruna i norr.

  53. Tack för alla intressanta inlägg. Alla inlägg har varit informativa, balanserade och sakliga. Och samma gäller även kommentarerna. Ibland önskar jag att jag själv kunde vara lika balanserad och saklig.

    Själv jobbar jag med tågsäkerhetssystem och oroar mig främst för byråkratiseringen av branschen: Mer regler mer dokumentation, mer planer o s v.

    Jag hoppas på att framtiden ska bygga mer på erfarenheter och mindre på teorier, men jag antar att framtiden, som vanligt, blir en överraskning.

    Återigen: Tack för dessa tio år av högkvalitativ tågjournalistik.

  54. Stort tack Jonas!
    Som icke-järnvägare har dina texter gett mig ett unikt perspektiv på järnvägen och branschen. Kommer definitivt sakna din blogg.

    // Alexander Ehn

  55. Tusen tack för alla intressanta inlägg du skrivit! Jag som relativt nybliven lokförare är lite extra tacksam över att ha fått en inblick i vad som pågår inom järnvägsbranschen i ett större perspektiv.
    Sköt om dig!

  56. Tack för att du tog os med på många resor genom (nästan) hela landet och på flera äventyr som utspelade sig förr i tiden. Jag saknar dig redan nu ❤

  57. Hej Jonas!
    Stort tack för alla intressanta artiklar och personliga reflektioner. Det har varit mycket givande för en gammal järnvägare att ta del av din blogg.
    (Jag började på SJ som lokförare 1979 och hann med att prova flera olika arbeten på SJ innan det var dags att pensionera sig för drygt 4 år sedan.)

  58. Tack för allt du delat med dig av.

    Från den här läsaren vill jag lyfta fram två saker.

    Det första en fin resa med Inlandsbanan 2017 med många bra minnen – En höjdpunkt vi aldrig hade kommit på om det inte vore för ditt ambassadörskap.

    Det andra är tioårsminnet av Nosabyolyckan 2014 då jag satt på samma tåg mot Kristianstad och berördes av ditt fina inlägg.

  59. Tråkigt att du skall sluta, men förstår det. Tack för allt intressant du har skrivit om! Vi syns ute i spåret.

  60. Tråkigt för oss läsare av din blogg, men förståeligt med tanke på arbetsmängden som bloggen krävt. Jag kommer framförallt att sakna dina personliga berättelser från lokföraryrkets vardag.

  61. Jag skriver som alla andra. Vad tråkigt att du ska sluta med bloggen, men jag förstår varför du gör det. Tack för den här tiden.

  62. Tack Jonas, kommer att sakna din blogg som särskilt på senare år hållit mig uppdaterad. Som pensionär glömmer man fort, inte minst då många av vännerna hamnat i samma situation. Dessutom har vi ju båda en speciell känsla för TGOJ Trafik (i salig åminnelse) och Inlandsbanan.

  63. Å nej! Detta är en ”feelgood” blogg för mig. Dessutom är det få idag som behärskar språket och skriver så korrekt och snyggt som du gör. Hoppas du skriver igen i framtiden, om du får tid såklart!

  64. Synd på en sådan utmärkt välskriven blogg. Men se det från den ljusa sidan av tunneln, nu får du tid över till andra saker. Kanske dyker du upp i någon annan skepnad på ”internätet” men tills dess: Lev väl och på återseende. Hälsar en trogen korrekturläsare. 😎

  65. Nu har det gått en månad sedan du slutade skriva, jag saknar den här bloggen något oerhört! Besöker den av gammal vana flera gånger i veckan och blir lika besviken varje gång jag inser att den är nedlagd…:-( Snälla Jonas, kom tillbaka, vi lovar att vara snälla!

  66. Du har skrivit så bra och intressant.
    Även språkligt har det varit fantastiskt bra.
    Saknaden av givande läsning är mycket stor.
    Vore trevligt om du kunde dyka upp på twitter och twittra åtminstone ibland.

  67. Synd. Mycket synd. Du skulle behövts nu med att som sker inom järnvägssfären. Det är mycket som behöver upp till ytan.

Lämna en kommentar