Transdev stoppar brokörning

Ingen personal utanför Malmö kommer i fortsättningen att få tjänstgöra ombord på Öresundstågen till Danmark. Transdev har bestämt att enbart lokförare och tågvärdar från Malmö ska bemanna brotågen. Företaget vill på detta sätt spara pengar. Lokförare och tågvärdar från andra åkstationer, som exempelvis Hässleholm och Helsingborg, kommer i fortsättningen inte att fortbildas på SR, de danska säkerhetsföreskrifterna. Samtidigt som Transdev hänvisar till besparingsbehov kastar man också enorma investeringar i sjön. Tidigare har flertalet lokförare och tågvärdar utbildats på SR, eftersom företaget och dess föregångare DSB First och Veolia ansett det nödvändigt med en flexibel och välutbildad personal. Framförallt vid trafikstörningar och under semesterperioden har denna flexibilitet visat sej vara en stor tillgång. Att vidareutbilda en svensk lokförare till dansk tar minst fem veckor, och med tanke på att Transdev har flera hundra förare, varav många utanför just Malmö, så är det åtskilliga miljoner kronor som nu går upp i rök. Transdevs beslut har också fått flera kollegor i Helsingborg att misstänka att företaget planerar att stänga stationeringsorten. Sedan tidigare har all växling lagts ut på entreprenad. Numera är det ISS som flyttar undan och kör fram Öresundstågen. ”Så går i alla fall tongångarna hos de av oss som är mest konspiratoriska. Allt förnekas förstås av ledningen. Men å andra sidan var de inte så glada för att berätta i förväg om den slopade SR-kompetensen heller”, sägen en lokförare i Helsingborg. Tidigare har stationeringsorterna i Kristianstad och Göteborg lagts ned. Idag har Transdev personal anställd i Malmö, Halmstad, Hässleholm, Helsingborg, Kalmar och Karlskrona. ”Vill de lägga ned ytterligare en åkstation så kan det bli Helsingborg. Malmö lär de inte röra, Hässleholm ligger för strategiskt till, Kalmar och Karlskrona är ytterstationer och Halmstad har efter nedläggningen av Göteborg blivit den nordligaste utposten på Västkustbanan.”11055359_10207100873669575_6395790868857875765_n

10 tankar på “Transdev stoppar brokörning

    • Det logiska hade varit att lägga ner både Helsingborg och Halmstad och öppna Göteborg igen. Det skulle ge mest effektiva turerna motför att byta personal tre gånger på sträckan som sker nu.

      • Nej. Göteborg lades ner för att det inte gick att göra tjänster på extratågen i Halland. De går bara morgon och eftermiddag och för att göra heltid av dem måste man göra bussturer. När man inte får det blir det gigantisk undertid. Det kan ändras om Öresundstågen får köra Kust till kust, men till dess kommer G vara stängt.

        Hb borde ha tillräckligt med utgångsturer för att få finnas kvar, men tvångsomfördelning med Hd så man få den bemanning man behöver där och sparar passresor skulle kunna vara en väg. Säj att halva styrkan flyttas från Hb till Hd. Det borde minska passresorna, hotell och omstationeringstillägg.

      • Jag noterar att du säger dig sitta inne med information om nedläggningen av Göteborg som arbetsgivaren vägrade lämna ut till facken.

        Då fanns det inga som helst fakta, påvisbara orsaker vad gällde turer eller ekonomiska besparingar för företaget.
        Då räckte det helt enkelt med att man ”ville” lägga ner depån i Göteborg.

        Inte heller efteråt kunde företaget påvisa några goda effekter för schemaläggning eller ekonomiska besparingar.

        Trevligt när personer sitter med fakta och kunskap och drar fram det i ljuset, till skillnad från de som drar egna slutsatser baserade på rykten och efterhandskonstruktioner.

  1. Det är länge sedan man utbildade lokförare i Hm för tjänst i Danmark det bör mest vara tågvärdar som berörs där. I Hb däremot hade nästa alla lokförare SR för ett par år sedan. Det är en sak att inte utbilda fler, men det vore ren dumhet att inte använda de som finns där.

    Nerläggning av depån är förstås ett alternativ. Det är mycket tomåkning på VKB för att personalen ska hamna på rätt plats, men jag tror Hd är mest underbemannat i så fall. Att flytta alla SR-förare till Malmö kommer ändå innebära tomåkning på VKB och flyttar man dem till Hd kan man inte använda dem särskilt mycket i Danmark.

    Den depå som borde ligga sämst till är annars Ck. Depån är liten och det har ändå varit svårt att hitta förare som vill jobba därifrån. Om man fortfarande måste låna förare dit med omstationeringstillägg och hotell så kan man lika gärna göra om tjänsterna till överliggningar och lägga ner depån.

  2. Jag vet med 100% säkerhet att samtidigt som man la ner CR så gjordes testkörningar i Hastus på att inte ha med HD som stationeringsort. Då det blev ineffektivt valde man att göra körningar utan HB, det gick inte heller.

    Detta var för ett par tre år sedan
    Hur det hade blivit idag går det bara att fundera kring.

    • Vilket orsakades av att förare med SR-kompetens i Helsingborg skulle köra brotåg. Tar man bort den kompetensen och låser brokompetensen till endast Malmö ser det lite annorlunda ut. Finns även testkörningar på fem orter, tre orter, en ort och fiktiva orter.

Lämna ett svar till Lokmästaren Avbryt svar