Strukton överklagar i Malmö

Strukton Rail har inte gett upp kampen om det underhållskontrakt som gäller Malmö och sydöstra Skåne. Företaget begär överprövning av Trafikverkets upphandling i Förvaltningsrätten, erfar bloggen. Infranord var 21 procent billigare än Strukton, som har avtalet idag, och 76 (!) procent billigare än NRC. Strukton har begärt att få ta del av Infranords anbud, men Trafikverket vägrar lämna ut annat än delar av det. Ärendet ligger nu hos Kammarrätten. Förutom kontraktet i Malmö har Infranord även kammat hem underhållet av Norra stambanan. Tillsammans är de två avtalen värda upp till 1,7 miljarder kronor. Detta har fått konkurrenterna NRC och Strukton att rasa, vilket uppmärksammades i en artikel i Dagens Industri. När det gäller kontraktet i norr var Infranord 35 procent – eller 170 miljoner kronor – billigare än tvåan. ”Jag har frågat Trafikverket i rätt skarp ton om varför de inte avbröt upphandlingen. De sätter branschen i brand”, säger Robert Röder, VD för NRC och ordförande för Sveriges järnvägsentreprenörer, till Dagens Industri.

Röder säger att privata aktörer inte har samma möjlighet som Infranord att pressa anbuden. Exakt vad han menar med detta framgår inte av artikeln. Bakgrunden kan dock vara den nyhet som just den här bloggen kunde avslöja för knappt ett år sedan. Infranord bryter med Almega och ansluter sej istället till Byggföretagen. Nuvarande kollektivavtal och pensionsvillkor sägs därmed upp. ”Är det så att Infranord har räknat med sitt byte av kollektivavtalsområde och det är en av faktorerna bakom att de har kunna pressa sina priser så lågt tror jag att vi kommer att få se en rusning av infraföretag som gör samma sak och vi får en branschomfattande villkorsdumpning”, säger en källa med insyn.

Apropå ingenting: MTR tar som bekant över Mälartåg efter SJ i december. För detta ändamål behöver man cirka 200 lokförare. SJs personal verkar dock måttligt intresserad av att följa med över till MTR. Företaget har nu vänt sej till Arbetsförmedlingen i jakten på ny personal. 40 lokförare behövs i Stockholm, 27 i Eskilstuna, två i Linköping och två i Hallsberg. Totalt handlar det alltså om 71 lokförare som måste anställas och utbildas innan december. I fallet Eskilstuna har SJ beslutat lägga ned sin åkstation. När det gäller förhandlingarna mellan facken och MTR om nytt kollektivavtal så går det trögt. MTR vill att SJs gamla avtal ska ligga till grund för det nya, medan facken menar att även avtalsvärdet vid Upptåget måste tas med i beräkningen. En lokförare vid Upptåget tjänar till exempel flera tusen kronor mer i månaden än kollegorna vid SJ.

5 tankar på “Strukton överklagar i Malmö

  1. Vad gäller löner till lokförare är det väldigt konstigt då de som jobbar med de enklaste jobben (motorvagn på ett begränsat geografiskt område) och kör trafik som betalas med skattemedel har de högsta lönerna….

    • Tyvärr finns det ingen korrelation mellan svårighet, kompetens, engagemang osv och lönen. Den enda och avgörande faktorn att det är högre lön inom en del upphandlad trafik är att det i samband med övertagande av ny operatör någon gång varit förarbrist.
      Förarbrist är således det enda som skulle driva lönerna uppåt i allmänhet.
      Har dock mycket svårt att se att branschen i stort kommer låta det ske och tror tyvärr förarnas villkor sakta men säkert kommer röra sig nedåt.

      • Förarna på Hector har numera också kvartstid för att anpassa sig till marknaden och erbjuda bättre priser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s