Personal dras in även i Skåne

I Stockholm har SL i samarbete med MTR bestämt att avskaffa tågvärdarna vid pendeltågen. Även i södra Sverige kommer det att bli neddragningar av ombordpersonalen, erfar bloggen. Arriva och Skånetrafiken har kommit överens om att slopa så kallade kundvärdar vid flera hundra Pågatågsavgångar i veckan. Det handlar om de tåg som idag rullar med dubbla vagnar. Tågen kommer att bemannas med en istället för två kundvärdar, det vill säga en per tåg istället för en per fordon. Skånetrafiken vill spara pengar, Arriva hävdar att man har personalbrist. Enligt bedömare beror dock denna brist på Arrivas egna beslut. Sedan företaget började anställa kundvärdar på 75 procent så har man haft svårt att locka kompetent personal. Även sjukfrånvaron har ökat. Arbetspassen har också gjorts kortare, vilket innebär att personal som jobbar 75 procent ändå måste åka till jobbet 21-22 dagar i månaden. ”Många på 75 procent kan knappt jobba extra om de redan är igång så många dagar. I så fall måste de jobba sin lediga helg och risken är då att många spräcker till exempel veckovilan”, säger en lokförare. Orolig personal som bloggen varit i kontakt med misstänker att detta bara är början på någon större. ”Med tanke på vad som händer i Stockholm så är det självklart att man blir orolig. Fungerar det mer kameror i Stockholm så kommer det att göra det även i Skåne”, säger en kundvärd.

12 tankar på “Personal dras in även i Skåne

  1. Allt handlar om att jaga kostnader. SJ drog ner på bemanningen på X2000 av precis samma anledning.
    Vad som blir lidande? Kundservice och trygghet.
    Viljan att hela tiden rationalisera och ”effektivisera” är ju tyvärr något som går igen i alla branscher och företag.

    • Att skapa en rationell och effektiv organisation är en förutsättning för speciellt konkurrensutsatta företag att överleva.

      • Man kan även driva rationaliseringar FÖR långt. Dessutom – undrar hur många omorganisationer med allt vad det innebär i form av avstannande verksamhet och engagemang och otrygghet jag upplevde under mina år på SJ. Många var det i alla fall och ofta blev saker och ting inte ett dugg bättre utan precis tvärtom.

  2. Är det inte lite självklart att man har svårt att locka kompetent personal med den personalpolitik man för? Sjukfrånvaro ökar av samma anledning.

  3. Tyvärr är väl detta främst en följd av allt trams runt Corona och myndigheterna uppmanat folk att stanna hemma eller åka bil på grund av en influensa…..Trafikhivudmännen har ju gjort mångmiljardförluster och det kommer säkert mera indragningar och utglesade turer. För det har verkligen blivit lite resande i många tåg och bussar och de som skaffat bil eller börjat cykla lär inte komma tillbaka i brådrasket!

    • ”Tramset kring Corona”. Ja du, du har inte jobbat på sjukhus det hör ju jag det. Och innan du nu börjar med att ”det har varit fullt på sjukhusen innan Corona”, det har det visserligen varit. Men du har inte haft behov av att bygga nya IVA-avdelningar och att patienterna som ligger inte har gått ifrån att vara folk med ileus, ålderskrämpor, hjärtinfarkter till att i princip bara vara patienter med behov av andningsstöd och respiratorvård.

      • Instämmer till fullo! I synnerhet som jag dels tillhör riskgrupp och dels sett hur personalen i vården slitit och fortfarande sliter.

        Något resande med kollektivtrafik blir det inte för min del så inom överskådlig tid. Bor på landsbygden så bil är ett måste oavsett Corona eller ej. Tidigare tog jag några gånger per år tåg/buss från närmaste station till olika destinationer inom länet. Numera blir det inte i princip inga sådana resor men OM så vore blir det med bil. Det känns tryggast.

    • Är väl inget självändamål att folk ska pendla med tåg till jobbet? Om folk istället tar cykeln är det positivt både för den egna hälsan som för samhället. Mindre resande är även positivt för miljön.

  4. Tyvärr tror jag detta bara är början och vi ska komma ihåg att redan innan Corona var i genomsnitt 50% av kostnaderna för allt som länshuvudmännen kör betalt med skattepengar. Och om nu en betydande del av de som bidrog med andra halvan i stället har fått andra resvanor lär ju inte regioner och län vilja skjuta till mera när det också kommer att krävas stora satsningar på eftersatt sjuk och åldringsvård. Jag har hela tiden utnyttjat kollektivtrafiken så mycket som möjligt med tanke på arbetstider och tycket att vi som jobbar i branchen bör föregå med gott exempel. Men man kan inte undgå att se hur lite folk det blivit i till och med sådana tåg som hår under rusningstid.

  5. Man snålar in på folk som gör jordnära jobb men låter byråkratin svälla utan begränsningar. Byråkraterna trivs med varandra, och anställer gärna fler. Samtidigt som de blir fler, blir de också mindre kompetenta, eftersom de tillbringat en allt större del av sin uppväxt och tidiga vuxenliv i utbildning, avskilda från verkligheten,

  6. Det må vara tjatigt men i det nya Sverige sedan 30 år vräker staten ut pengar på invasionen som ska kosta vad den kosta vill. Finns inget tak, finns inget slut. Då måste besparingar ske och det överallt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s