Skrev avtal – teg om följderna

Blekinges trafikpolitiker har hamnat i ordentligt blåsväder. Företrädare för Region Blekinge och Trafikverket har nämligen undertecknat ett avtal som går ut på att avsevärt korta restiderna mellan Karlskrona och Malmö. Målet är att en sådan resa ska ta max två timmar. För detta krävs omfattande linjerätningar vid Blekinge Kustbana. Konsekvenserna av förändringarna har inte kommunicerats utan dök upp som en smärre chock häromdagen när Blekinge Läns Tidning kunde avslöja utredningen som ligger till grund för de nya planerna. Tågen försvinner helt från Bräkne-Hoby, och Öresundstågen kommer inte längre att trafikera Mörrum. Inte bara allmänheten togs på sängen, utan också en majoritet av Blekinges politiker. ”Jag är oerhört upprörd över att man inte tar någon hänsyn alls mer än till Karlskrona”, säger till exempel Karlshamns kommunalråd Per-Ola Mattsson. Johan Olsson, Icahandlare i Bräkne-Hoby, är lika förbannad. ”Jag förstår inte hur våra politiker i regionen tänker. Blekinge är större än Karlskrona och våra skattepengar är lika mycket värda var vi än bor i länet. Det kan väl inte vara viktigare att några få företagspersoner kan åka snabbt till Malmö än att den stora majoriteten ska kunna pendla till sina jobb inom länet”, säger Johan Olsson.

När det gäller den planerade linjerätningen öster om Karlshamn, så dras den nya sträckningen förbi Bräkne-Hoby. Väster om Karlshamn kommer banan att vika av i Vekerum för att sedan ansluta på BKB strax utanför Sölvesborg. Banan från Vekerum förbi Mörrum till den plats (i Skörsemo) där Sydostlänken kommer att vika av mot Olofström blir kvar. Däremot kommer sträckan från Skörsemo till Sölvesborg att rivas upp. Underhållskostnaderna beräknas bli för höga. Eventuellt kommer ett helt nytt spår istället att anläggas från Skörsemo som anslutar till den nya sträckningen. I annat fall kommer det inte att vara möjligt att köra godståg från Olofström vidare mot Malmö utan att först göra rundgång.

Enligt BLT var Trafikverket mycket tydliga med vad linjerätningarna skulle innebära för Bräkne-Hoby och Mörrums del. Ändå valde Region Blekinge att inte bara skriva på avtalet, utan också vara med och samfinansiera delar av projektet. Moderaten Johan Sandberg är en av de politiker som varit med om att fatta beslutet. ”Jag medger att vi tog en risk, men inom regionen hade vi en överenskommelse om att det ändå var viktigt att skriva under för att komma med i den nationella planen”, säger Sandberg.

Trafikverkets regionchef Lennart Andersson bekräftar att man fått en begäran från Region Blekinge och nu arbetar hårt för att få in projektet i nästa nationella plan. ”Sista ordet är inte sagt. Vi hoppas kunna påverka Trafikverket i nästa steg”, säger Johan Sandberg. Exakt hur detta ska gå till vet han inte. Men han har en egen idé hur problemet kan lösas. ”Om det blir så att Trafikverket går vidare med planen och gör utbyggnaden av banan för att få den rakare och snabbare. Då blir det ju gammal räls över. Då kan vi ta rälsstumparna och lägga till för att knyta på den nuvarande sträckan och köra lokaltrafik på den, exempelvis Pågatåg och de snabba Öresundstågen kan trafikera den nya banan till Malmö”.

Enligt uppgifter till den här bloggen har dock blekingarna börjat tveka om Pågatåg längs hela BKB. Pågatågen till Karlshamn har inte blivit någon succé och i ett framtida scenario finns de inte längre med. Pengarna kommer istället att satsas på lokaltågstrafik Karlshamn-Älmhult på den nya Sydostlänken. Skulle byggandet av Sydostlänken av någon anledning inte bli av, utan enbart linjerätningen Vekerum-Sölvesborg, kommer även sträckan Skörsemo-Vekerum att rivas upp. Då blir Mörrum, i likhet med Bräkne-Hoby, helt utan tågtrafik.

7 tankar på “Skrev avtal – teg om följderna

    • Ja, det känns ogenomtänkt. Hade jag fått bestämma hade jag istället satsat på de här ”snabbtågen” som Blekinge var inne på för några år sedan, det vill säga Öresundståg som bara stannar vid de större stationerna och helt kör förbi Kristianstad och Hässleholm. Restiden skulle bli cirka 2.20 Karlskrona-Malmö. En eller två sådana avgångar på morgonen respektive eftermiddagen hade räckt fint för Blekinges del.

      • Hoppa över stora stationer med längre uppehåll är nog inte ens på tapeten i en ev lösning på problemet.

        Jag tror mer på att köra halvtimmestrafik på morgon och eftermiddag, där ena avgången stannar på varje hållplats som idag, medans den andra går Karlskrona-Kristianstad utan några uppehåll.

        Alternativt låta Pågatågen (trots allt!) gå hela vägen till Karlskrona med samtliga uppehåll. Pågatåg lär bli en större verklighet om dessa planer på linjerätningar och slopade uppehåll hävs. SJ Öresund har förmodligen tillräckligt med vagnsbrist för att fylla ut med två tågsätt under rusningstrafiken.

  1. Det är ju sådant här som visar varför tjänstemannaansvar är så viktigt och att det återinförs! 🙄

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s