Gammal fast ny ute på äventyr

Min gamla lokförarportfölj har åter kommit till heders. Det skedde inför den arbetsperiod som började med passåkning till Eskilstuna i tisdags förra veckan och som avslutades i natt när jag körde den så kallade Höglandspendeln från Skandiahamnen till Jönköping. Bakgrunden är att jag har börjat få värk i axlarna. Jag misstänker att orsaken till detta är att jag de senaste 14 åren släpat omkring på en ryggsäck som av någon outgrundlig anledning bara blivit tyngre och tyngre. En lekman kan tycka att det borde vara tvärtom. Digitaliseringen har tagit fart och till och med vi lokförare har blivit tilldelade läsplattor och andra elektroniska verktyg. Men nej. Ryggsäcken har inte blivit lättare. Med facit i hand har jag nog också burit den fel. Allt som oftast har väskan fått hänga på enbart höger axel. När sedan värken började komma smygande, så åkte den över på vänster axel. En månad senare började jag få ont även där.

Så vad göra? Jag måste vila mina axlar. Jag drog mej till minnes att jag en gång på Öresundstågstiden fick samma typ av rullväska som tågvärdarna. Men den har aldrig blivit använd. Dels för att den nog rullar extremt dåligt i sten och makadam, dels för att jag vill slippa bli förväxlad med en flygvärdinna. Mina farhågor är de samma idag, så alternativet rullväska föll bort. Men kanske skulle jag kunna använda min gamla lokförarportfölj? Om jag bara kunde minnas var jag ställt den. Efter en stunds letande fann jag den i en garderob i yngste sonens rum. Den var full av diverse trollerisaker. Kort, tärningar, lådor. Rep och konstiga burkar. Bågar som skiftar storlek. Jag tömde ut allting i en pappåse och studerade min gamla portfölj i skinn. Eller om det är läder. Jodå, den skulle nog kunna duga.

Jag blev lite nostalgisk. Jag kommer ihåg när jag började min anställning på SJ i Malmö i mars 2001. Jag fick kvittera ut en enorm ryggsäck som tjänsteväska. Den var stor som en container och rymde ett mindre bohag. Det var inga problem att få plats med det som behövdes. Däremot var den lika opraktisk som stor. De äldre kollegorna i Malmö hade en helt annan typ av väska, en slags svart portfölj som såg alldeles lagom stor ut. Dessa väskor såg gamla ut. Jag tippade att de var från 70-talet. Kanske ännu äldre. Vissa hade SJs köttstämpel inpräntad, andra hade till och med det bevingade hjulet. Jag ringde till SJs förråd i Gävle och frågade om det fanns något sätt att komma över en portfölj av denna typ. Döm om min förvåning när tjänstemannen i andra änden av telefonlinjen meddelade att portföljen fanns kvar i lager och att han kunde skicka en.

Detta var alltså i slutet av 2001. Jag vet inte hur länge SJs portfölj gick att beställa. Jag inbillar mej att jag fick en av de sista. Väskan hade till och med SJs nya logga. Portföljen gjorde god tjänst under hela min tid vid SJ. I augusti 2007 började jag min anställning vid TGOJ och fick då samma typ av ryggsäck som den som Green Cargo fortfarande använder. Portföljen blev dock inte sysslolös. Jag hade kvar en timanställning vid SJ fram tills i januari 2009, då DSB First tog över Öresundstågstrafiken. Därefter ställdes portföljen undan, och där i garderoben har den sedan stått och samlat damm tills den behövdes i samband med den där fiaskoartade trolleriuppvisningen förra sommaren.

Jag började plocka över alla pinaler från ryggsäcken till portföljen. Jag lade undan det som absolut inte behövdes och försökte förmå mej själv att faktiskt slänga alla bra-att-ha-grejer som aldrig är bra-att-ha. Till det undanstädade hamnade till exempel handhavandeboken till Y1. I papperskorgen hamnade en telefonlista från 2012 gällande Produktionsområde södra Norrland samt en otydbar, handritad karta över Nykvarn med diverse spår och signalbeteckningar.

Allt av värde fick plats i min skinnportfölj. Det var ju bra. Så för första gången på många år fick den följa med på resa. För 20 år sedan, när jag började tjäna statsverket, ägde var och varannan lokförare en sådan väska. Den väckte inga reaktioner. Men idag är läget ett annat. Flera av mina kollegor har kommenterat den fina gamla väskan. En chef trodde till och med att det var en bandyportfölj. Jag fick svära på heder och samvete att det visserligen kanske fanns kaffe i väskan, men garanterat inga andra blandningar. En annan kamrat blev så förtjust i min portfölj att han också ville ha en. Min rekommendation blev Tradera. Där har jag sett att liknande väskor säljs. Men de är inte billiga. Prislappen kan ibland sluta på så mycket som tusen spänn. Det verkade inte bekymra kamraten.

Portföljen fick följa med i stålämneståget till Borlänge och bo över på hotell. Den fick finåka i ett Rd-lok till Gävle. Den fick uppleva bastuvärmen i ett överliggningsrum i Storvik. Den fick se sin ägare bli nästan tårögd av tacksamhet över en burk drickyoghurt som en snäll kollega medvetet lämnat kvar i Rc4 1196 när det blivit fel i livsmedelslogistiken. Portföljen hade rast i Oxelösund hos hela Green Cargos trevligaste växlingspersonal. Vi körde timmer till Norrköping. Den fanns med på ett hörn när gruppchefen i Eskilstuna ordnade grillfest i samband med Sveriges möte med Slovakien i EM. Väskan åkte pass till Göteborg och fick beröm av en tågmästare. Den avslutade hela arbetsveckan med en tripp till Jönköping och ny övernattning på hotell. Nu är den återbördad till hemmet utanför Karlshamn. Men den här gången slipper den bli inlåst och bortglömd i en garderob. Nästa vecka väntar nya äventyr.

14 tankar på “Gammal fast ny ute på äventyr

  1. Hej. Att du av misstag skulle bli förväxlad med en flygvärdinna måste ju anses vara minimal. (Ge fan i att ändra i ATC – panelen 😂😂

  2. En sådan läderportfölj med den gamla köttstämpeln och allt har jag i min garderob. Helt oanvänd dessutom. Fick den när jag började på SJ men av olika anledningar kom den aldrig till användning.
    Nu har den i drygt 30 år haft sin plats i garderoben. Vill inte skiljas från den. Är väl det som kallas nostalgi…

  3. Den liknar absolut den klassiska bandyportföljen. De för all del var oftast bruna.
    Farsgubben hade en sådan och där var kaffet garanterat utblandat med annan sorts vara när det var match.

  4. tittade i en av två väskor i källaren och där var allt som jag lämnat den när jag gick hem,notationsbok i vänster ytterfack,linjeböcker rostfriamuggen med lock från krylbo o sirapsflaskan som man hade vatten i ,värmeljusen o.s.v var kul att se,fick också en sådan rygga förresten 2001 av GC,rymde en platta bira 🙂

    • Ja, SJ-ryggsäcken är bra när man åker till Tyskland och handlar öl. Perfekt för ett flak om 24 halvlitrar. *L

  5. Hör av dig så skickar jag en funktionell och snygg Nordic-ryggsäck!
    Kanske kan den passa axlarna bättre 🙂

  6. Jag fick samma problem som du med axeln, men det problemet försvann när jag såg till att bära ryggsäcken rätt på båda axlarna och inte bara slängd på en axel. Nu har det blivit en vana att bära ryggväskan på rätt sätt.
    Men läderväskan, det är nostalgi det!

  7. Är nyutbildad lokförare på ett godsföretag och har haft en vecka med långa arbetsdagar, mycket nytt och många olika tåg.

    Jag frågar gärna för många gånger än att chansa. Men känns som att ibland blir man nästa idiotförklarad. Jag har kanske lite lätt för att ta åt mig, men man blir lite obekväm.

    Försöker tänka att detta är bättre än att jag gör nåt fel.

    Har du känt samma känsla nån gång?

    • Du gör helt rätt! Tror dessutom att de allra flesta nya lokförare känner igen sej i detta. Det är en stor värld, och det är långt ifrån allt man lär sej i skolorna eller under praktikperioderna.

    • Var aldrig rädd för att fråga. Många unga är ju rädda för att ställa frågor för det kan kännas dumt. Känner du att du får ett dumt svar så fråga någon annan, det råkade bara vara fel person du ställde frågan till. Det blir lättare att ställa dumma frågor när man blir äldre, men vänta inte så länge. Det är så svårt att rätta till något man lärt sig fel tidigare i yrkeslivet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s