Nationaldag à la järnvägen

Nationaldagen kan firas på många vis. Med flaggor, folkdräkter och dans. Själv firande jag den på ett alldeles eget sätt. Järnvägens sätt. Stillastående i värmen med ett godståg under en spänningslös kontaktledning. Felsökning pågår. Prognos oklar. Jippie. Detta låter inte så roligt, och det var det förstås inte heller. Men man måste vara positiv. Situationen kunde ha varit så ofantligt mycket värre. Tänk er -30 någonstans i Norrland och två kilometer till närmaste minsta lilla grusväg. Då är det liksom livet som står på spel. Nu var det bara svetten som rann och humöret som sjönk som en bromssko. Tack och lov kunde jag också stanna tåget – 19133 från Borlänge – på bästa tänkbara ställe. På ett rakspår som inte lutar. Inne på en station med dubbelspår. Jag stod inte i vägen. Tåget kunde inte rulla iväg.

Platsen var Folkesta utanför Eskilstuna. Det var tur att linjespänningen inte försvann en minut tidigare, för då hade jag fått stopp i den branta uppförsbacken efter Rekarne. Det hade varit en helt annan kopp te. Men hur lång tid skulle nu detta ta? Vi lokförare har lärt oss att alltid räkna med värsta tänkbara scenario. Förra gången jag råkade ut för en händelse som liknade denna var för ett par månader sedan. Jag satt i Långsele och väntade på ett tåg som jag skulle köra till Vännäs. Tåget stod kvar i Ånge, eftersom ett ”mindre fel” hade uppstått i kontaktledningen utanför Dockmyr. Detta ”mindre fel” tog 15 timmar att åtgärda.

Jag tänkte att jag kan inte sitta här i bastun i kanske 10-15 timmar. Men kanske har vi ett personalrum någonstans vid Folkestaterminalen? Jag har själv aldrig varit där och växlat, så jag ringde till en kollega för att undersöka saken. Hon svarade att det hade vi inte. Hon trodde inte heller att det fanns någon annanstans att ta vägen. Det var ju som sagt Sveriges nationaldag och terminalen var sannolikt obemannad. Däremot hade jag en sagolik tur eftersom kollegan råkade befinna sej i trakten med sin alldeles egna, rullande överliggningsskåpbil. Hon skulle åka och äta i Torshälla, och erbjöd sej att plocka upp mej, om vi bara kunde hitta en bra väg fram till platsen där jag fått göra halt. Det visade sej gå en liten grusväg bara 50 meter in i skogen, men naturligtvis var det ett staket i vägen. En liten bit längre fram såg det dock ut som om staketet tog slut. Parkeringsbromsen hade jag redan tryckt in på loket, innan jag bröt batterispänningen. Jag placerade ut några bromsskor och låste dörrarna till loket. Sedan var det bara att arbeta sej fram genom grönskan till den lilla grusvägen.

Kollegan och jag åt hamburgare. Sedan fick jag skjuts till personallokalerna i Eskilstuna. Tågklareraren hade fått mitt mobilnummer och skulle ringa när banan åter var farbar. Jag lånade en av Green Cargos tjänstebilar och körde till hotellet. Jag hann bara innanför dörren i lobbyn innan telefonen ringde. Det var inte tågklareraren, men väl Green Cargos driftledare i Hallsberg. Beskedet från Trafikverket var att det nu gick att trafikera sträckan Folkesta-Eskilstuna med diesellok. De hade dessutom fått tag i en förare till T44an. Det råkade vara samme man som häromdagen sågs kånka omkring på ett cykelhjul i halva Sörmland.

Kollegan och jag bodde på samma hotell, så han fick skjuts till lokstallet. Det gick snabbt att starta upp det gamla dieselloket och begära starttillstånd för spärrfärden till Folkesta. Tågklareraren var med på noterna. Sånt är alltid viktigt. Min tyske vän kopplade ihop loket med det strandade tåget. Själv gick jag och plockade bort bromsskorna. Vi gjorde ett bromsprov och kunde sedan fortsätta som 19133, tre timmar försenade. I Eskilstuna kopplade vi bort T44an och jag tog spänning på det svarta Traxxloket, som Green Cargo numera hyr av Bure. Äntligen kunde färden fortsätta ned mot Oxelösund. Egentligen kliver man av i Eskilstuna när man kommer från Borlänge med stålämnestågen, men den här dagen var lite speciell. Jag skulle fortsätta hela vägen. Nu hade jag både fått äta, dricka kaffe och pusta ut lite, så det var inga problem att köra vidare.

I Oxelösund blev det en snabbvändning. Jag hann med en ny kopp kaffe och samspråkade lite med den alltid lika trevliga personalen. Sedan bar det iväg norrut. På grund av – eller kanske snarare tack vare – elfelet så var det nästan inga andra tåg ute på sträckan Flen-Eskilstuna, vilket innebar att jag faktiskt bara blev en dryg timme försenad. I samma ögonblick som jag stannade i Eskilstuna för förarbyte, så öppnade Trafikverket ett av spåren till Folkesta, och godståg 9132 kunde rulla vidare mot Borlänge. Jag tittade på klockan. Det blev ingen övertid på 10-15 timmar. Det blev ännu en nationaldag att minnas – men för en gång skull inte på grund av dåligt väder.

2 tankar på “Nationaldag à la järnvägen

  1. Detta väcker minnen till liv, inte pga Nationaldag, men 30 minusgrader dock.
    Händelsen utspelades den 8/9 februari 1985. Mitt tåg 5620 Vännäs-Boden blev inställt, istället blev det pass 974 ”Lapplandspilen” ank Boden 20.36 (ord.tid 14.45) efter överliggning, gick jag ut med loket till hemgångståget 5601 kl. 00.50, avgång Boden 03.50, stopp i Brännberg i c:a 5 timmar.
    Jag fick gå fram till Laduberg dit jag ankom c.a 8 timmar försenad. Från 10 på förmiddagen till 18 på kvällen försökte jag sova på förarbordet, men det kylde från frontrutorna. Jag såg inte en människa på hela dagen, endast röken som steg upp från något hus. Tur att det inte blev spänningslöst i denna 30-gradiga kyla.
    På sträckan Älvsbyn-Storsund upptäcktes 16 rälsbrott, varav det ena saknade 2 meter av rälen.
    Så Bangubbarna hade att göra.
    Min räddning blev tåg 973 ”Lapplandspilen” som plockade upp mig vid 18-tiden (c:a 4 timmar sent)
    Jag landade i Vännäs 21 på kvällen, jämfört med ordinarie tågs ankomst 06.14.
    När 973 stannade och plockade upp mig stod en passåkande lokf-kollega i dörren och önskade mig välkommen ombord ”Middagen för dig, är serverad i Restaurangen”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s