SL vill avskaffa 361 tågvärdar

Trafikförvaltningen i Stockholm vill avskaffa tågvärdarna på pendeltågen. Just nu ligger ett förslag på trafiknämndens bord, som går ut på att pendeltågen byggs om och får kameraövervakade dörrar. På så sätt kan lokföraren själv sköta manövrering och efterkontroll vid dörrstängning. ”Den tekniska lösningen för övervakning av av- och påstigning kommer att medföra att tågvärdarna successivt kan fasas in i andra befattningar hos trafikutövaren”, skriver Trafikförvaltningen i ett tjänsteutlåtande som bloggen fått ta del av. Trafikförvaltningen är en del av Region Stockholm och ansvarar för bland annat SL-trafiken. Om förslaget vinner gehör kommer ombyggnaden att påbörjas redan i höst och beräknas vara klar under 2023. MTR hoppas kunna erbjuda tågvärdarna andra arbetsuppgifter, inom pendeltågen eller i något av systerföretagen. För cirka 20 år sedan fick den dåvarande operatören för pendeltågen – Citypendeln – beskedet att tågen inte fick rulla utan ombordpersonal, men enligt MTRs ledning går inte denna dom att tillämpa på dagens situation. Fordonen är annorlunda, liksom järnvägsföretaget.

Trafikförvaltningen skriver så här om bakgrunden till sitt förslag, under rubriken Övervägande och motivering: ”Pendeltågsverksamheten behöver liksom all annan verksamhet kontinuerligt utvecklas för att vara modern, attraktiv och effektiv. I uppdragsavtalet med trafikutövaren är därför explicit angivet att trafikutövaren proaktivt ska utarbeta förslag till förbättringar och effektiviseringar. Trafikutövaren och SL har mot den bakgrunden utrett en teknisk lösning för säker dörrstängning och avgångsrutiner med hjälp av fordonsmonterade kameror och monitorer. När den tekniska lösningen är genomförd finns goda förutsättningar för en effektivare drift av pendeltågsverksamheten utan att göra avkall på säkerhet. Den tekniska utrustningen innebär att pendeltågen kan framföras utan tågvärd ombord:”

16 tankar på “SL vill avskaffa 361 tågvärdar

  1. Problemet är väl att tågvärdarna (hette förr tågvakt) inte utför något arbete i form av biljettkontroll/kundservice (förutom på Nynäshamn/Västerhaninge om jag minns rätt) som motiverar behovet av dem OM avgångsproceduren kan lösas på annat och säkert sätt.

  2. Det behövs absolut personal ute ibland resenärerna. Inte minst i dessa tider. Rimligtvis vill de bara ha ut tågvärdarna ur hytterna och in i tåget. Där kan de god service till resenärerna, identifiera och rapporterna in komfortfel mm, samt larma om de avskum som inte har på tåget att göra överhuvudtaget. Dessutom har de en vital roll vid evakuering. Till det kommer att facken aldrig kan gå med på att föraren fullt ut får ensamarbete. Återigen: inte minst i dessa tider.

    • Instämmer!
      Ut ur hytterna och ge kundservice som tågvärdarna gör på andra håll (Öresund, Påga, Östgötapendeln o.s.v.).

      • Du kanske ska ta reda på vad en tågvärd på pendeln faktiskt gör? Förutom att det är vi som öppnar/stänger dörrarna, gör alla utrop, ger information, hjälper till med rampservice för permobilder och dyl, sköter videoövervakning så har vi också yttersta ansva om föraren sätts ur spel t.ex vid en olycka. Vi kör nästan alltid multikopplad dvs 2 enheter vilket innebär att vi är en personal per enhet om det händer nåt. Vid en evakuering i rusningstrafik med 2 enheter så är läget rätt kritiskt om en enhet är obemannad. Men visst! Ut ur hytterna och gör nåt. Typ… 😏

  3. Som Susann skriver, gör våra tågvärdar ett oerhört viktigt arbete redan idag. Att tro att de ”bara” öppnar och stänger dörrar är grovt felaktigt.

    Att ha personal ute bland kunderna motsätter sig ingen, men det vi motsätter oss är att göra det genom att ta bort en kritisk yrkesroll.

    Erik/Lokförare

    • Susanns inlägg gick inte att besvara av någon anledning.
      Jag är mycket väl medveten om vad tågvärdarna på SL:s pendeltåg gör eftersom min sambo arbetade där i över tio år.

      Min poäng var inte att förringa deras arbete men att belysa hur det fungerar på andra och håll OCH inte minst hur politiker och andra sannolikt ser på saken. Ombordpersonalen skall vara tillgänglig för kund och ”inte gömma sig i hytterna” (OBS! Citattecknen!).
      Säkerligen tittar SL på hur det fungerar hos Västtrafik, Skånetrafiken o.s.v. och jämför.
      Själv har jag 25 år på SJ (slutat nu tack och lov) och vet hur länstrafikbolagen ofta resonerar och att de tyvärr inte alltid är särskilt lyhörda.

      • Tror ärligt talat inte man vill ha ut personalen i tåget heller.
        Man vill ha bort kostnaden på sikt och ersätta med mobila team som kan vara på plats inom nån timme eller så om det behövs.

      • I just detta läge så är det så att dom vill att vi förare ska jobba själva ombord. Skulle nått hända så ska mobila enheter finnas för att rycka in vid behov.
        Blev uppringd av min chef idag för att få lämna synpunkter och tankar om att behöva jobba ensam ombord.

  4. Snart kommer man bränna lika mycket pengar som den påstådda besparingen på olika verksamheter som börjar på ”trygghets”, allt enligt SL/trafikförvaltningens sedvanligt orwellska språk.

  5. Så förbannad jag blir på detta snålande. Är lokförare för övrigt. Behövs snarare FLER anställda på tågen eller så är det dags att göra hela skiten alldeles avgiftsfri.

    • Nu handlar det ju om SL och då är det ju så att någon biljettkontroll knappt utförs ombord, annat än i form av att kontrollanter åker runt med ordningsvakter i släptåg. Det är väl främst Spårväg City och Lidingöbanan som än så länge utgör det som numera är undantag i spårtrafiken. Att göra trafiken ”gratis” innebär mindre intäkter och att mer skattemedel måste tillföras, samt sannolikt mer bus och folk som inte ska åka någonstans i trafiken. Någon koppling mellan bemanningen på pendeltågen och frågan om det ska vara ”gratis” (någon annan betalar) saknas nära nog helt numera.

  6. Hur ser det ut i motsvarande tåg i till exempel Tyskland, Frankrike, England, Italien för att nämna några länder? Eller i de andra nordiska länderna. Finns det endast en som kör tågen där?

  7. Pingback: Min månad: juni 2021 | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s