Upphandling måste göras om

Hela den stora upphandlingen av Mälartågstrafiken måste göras om, erfar bloggen. Förvaltningsrätten går på SJs linje och ger SJ rätt på två av de tre punkter som ligger till grund för överklagandet. SJ menar att den utvärderingsmodell som använts är bristfällig och öppnar för manipulativ, osund och taktisk prissättning. Även Arriva hade överklagat upphandlingen, men av andra anledningar än SJ. Arriva vann dock inget gehör hos Förvaltningsrätten. Vad som händer nu är inte helt klarlagt. När beskedet kom att SJ och Arriva skulle överklaga Mälardalstrafikens beslut att tilldela MTR det nya trafikavtalet, genomfördes en så kallad direktupphandling. Ett kortare avtal tecknades då mellan MTR och Mälardalstrafiken, för att säkerställa att tågen rullar från december även om den överklagade upphandlingen skulle bli tvungen att göras om. Detta tillfälliga avtal går att säga upp i ytterligare någon vecka. Idag är det SJ som kör Mälartågen. I mars valde SJ att säga upp sitt kontrakt med regionerna i Mälardalen och hotade med att sluta köra tågen redan i september. Igår blev det dock klart att Mälardalstrafiken och SJ kommit överens om ett nytt avtal, som gäller för perioden september-december. Det kunde för övrigt den här bloggen berätta först av alla. Resultatet av SJs överklagande och det uppsägningsbara, tillfälliga avtalet, kan alltså bli att Mälardalstrafiken tecknar ett nytt avtal med någon annan operatör än MTR. Förvaltningsrättens beslut kan överklagas till Kammarrätten.

10 tankar på “Upphandling måste göras om

  1. Hur har bloggen erfarit detta? Finns det nån länk man kan följa? Hittar inget på rak arm vid en googling, även på förvaltningsrätten.

  2. De som tjänar mest på denna röra är förmodligen olika jurister….Det är märkligt att man efter så många år med trafikupphandlingar inte kan göra dessa ordentligt då de ej hår att överklaga….

    • Hur stor del av upphandlingarna överklagas? Att kommer ner till noll överklaganden är nog omöjligt. Visst man kan se till att bara ha ett kriterium som är lägsta pris, men då lär väl folk klaga på det.

      • Vet man möjligtvis hur Roslagsbanans upphandling slutade? Transdev skulle väl tagit över nu i april?

  3. Det kan ju onekligen bli lite märkligt med en fasligt många operatörs byten under kort tid när upphandlingar måste göras om.

    Se bara på krösatågs upphandlingen.
    Transdev kör trafiken, förlorar den till Tågkompaniet/Vy.
    Över klagar och får rätt. Trafiken direktupphandlas med Vy som får köra i 3 år. sen kommer en tredje operatör, SJ, och vinner den nya upphandlingen.
    Så bara för att man överklagar så innebär det inte att man får trafiken men upphandlingarna måste ju gå rätt till och alla operatörer ska spela på samma nivå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s