Arriva fick ja – toafråga drivs vidare

Striden om kisspauser för lokförare och tågvärdar inom Arriva, som bemannar Pågatågen, går vidare. Kammarrätten har, enligt uppgifter till bloggen, beviljat Arriva prövningstillstånd. Konflikten har pågått sedan 2018, då skyddsombud inom Pågatågen vände sej till Arbetsmiljöverket för hjälp. Anledningen var att det i vissa fall kunde gå fem timmar innan personalen fick möjlighet till kisspaus. Verket gick på skyddsombudens linje och ställde som krav på arbetsgivaren Arriva att det inte fick gå längre än 2,5 timmar mellan toalettbesöken. Pågatågens operatör protesterade mot beslutet, men fick i oktober förra året nobben även i Förvaltningsrätten. Arbetsmiljöverkets beslut gällde och skulle införas senast den 31 juli 2021. Arriva begärde då prövningstillstånd i Kammarrätten, som nu alltså kommer att ta upp fallet. Arriva fruktar att regeln om 2,5 timmar kommer att bli standard i hela branschen och motiverar sitt agerande på samma sätt som arbetsgivarsidan gjorde när den här bloggen berättade om konflikten för första gången, i augusti 2019. Då hade Arbetsmiljöverket just fattat sitt beslut. ”Om det i en förlängning skulle införas en maxgräns om 2,5 timme på all tågtrafik i hela landet, blir konsekvenserna mycket stora med sämre trafikutbud, sämre service och ökade kostnader som i förlängningen påverkar biljettpriset”.

Apropå Arriva: trots de många konflikterna inom företaget så verkar beställarna av Pågatågstrafiken, framförallt Skånetrafiken, nöjda. Så nöjda att man betalar utan en extra kvalitetsbonus för 2020. En del av denna bonus kommer också personalen till del. Det blir cirka 1500 kronor per anställd, skriver Arriva i intern information.

Ännu mera Arriva: det svänger snabbt. För bara tio månader sedan varslades 300 lokförare och tågvärdar om uppsägning. Idag är situationen helt annorlunda. Det blev inga uppsägningar – och nu måste Arriva istället hyra in lokförare (från bemanningsföretaget Traindrivers) för att klara sommaren. Man har också anställt flera nya lokförare och kommit med erbjudande om extra ersättning för dem som kan tänka sej att flytta sin semester till en period som ligger utanför juni, juli och augusti.

3 tankar på “Arriva fick ja – toafråga drivs vidare

  1. Jag har ju väldigt svårt att förstå varför facket på ett företag som kör så korta sträckor och dessutom medför toalett i tågen…….driver detta! Hur svårt kan det vara att antingen springa ifrån vid längre uppehåll eller i nödfall helt enkelt stanna på lämpligt ställe och gå in och nyttja tågets toalett! Skulle detta med 2,5 timmars körtid bli verklighet i branschen kommer det bli ett ramaskrinoch en stor del av den åkande personalen få sina turer och arbetsdagar förstörda. Vill verkligen de som driver detta inom Arriva ha i stort sett hela landets kollegor mot sig?

  2. Det är väl just pga att de kör korta sträckor som möjliggör scheman där det finns tid för toapauser utan att tåg skall stå och vänta som facket driver frågan. Det är klokt att arbetstagaren får möjlighet att gå på toa/ta paus utan att känna att det påverkar resenärer eller kollegor negativt.

    Varför skulle det innebära att turer blir förstörda om det schemaläggs paus varje 2.5h? Det behöver det inte innebära utan det skulle nog bli trevligare turer.

  3. Jag kan inte Pågatågens körplaner men om det är som annan pendeltrafik finns det inga längre uppehåll man kan springa iväg vid. Utan möjligheten till toapauser är vid vändningar och är dem för snäva pga att arbetsgivaren vill effektivisera produktionen ska inte arbetstagaren drabbas med utebliven paus. Jag förstår inte varför Henke är emot att järnvägare ska ha en dräglig arbetsmiljö.

    Dels kan man använda prejudikatet till paus var 2.5h vid förhandlingsbordet och få ut något i utbyte mot att man gör avsteg från det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s