Ägare kräver svar om tågköp

Inlandsbanans ägare ifrågasätter nu hur det gick till när de fem holländska motorvagnarna köptes in. Framförallt är det företrädare för Östersunds kommun som kräver svar i en rad besvärande frågor, skriver Östersunds Posten. ”Vi kan inte vänta. Här finns så många oklarheter som behöver redas ut. Både kring affärens uppbyggnad, en större konsultbonus på ett antal miljoner som betalats ut, bristande information mellan ledning och styrelse, plus att budgeten nu stegrats från 75 miljoner till 100 miljoner”, säger centerpartiets Bosse Svensson, som är kommunstyrelsens ordförande. Bakgrunden till ägarnas krav är en utredning som Inlandsbanan själva lät göra förra året. Detta sedan flera ledamöter börjat ifrågasätta affären med de fem motorvagnarna. Utredningen har väckt ännu flera frågor, och därför vill bland annat Bosse Svensson nu se en djupare analys som görs av oberoende expertis. Till saken hör att en av Inlandsbanans styrelseledamöter, centerns Kerstin Arnemo, valde att avgå förra månaden. Östersunds Posten spekulerar i att avhoppet beror på att Arnemo krävde en ny utredning, men i det läget inte fick den övriga styrelsen med sej i frågan.

Inlandsbanans verkställande direktör, Peter Ekholm, menar att hela affären skötts som den ska. Anledningen till att kostnaden ökat är enligt Ekholm att Inlandsbanan valt att renovera samtliga fem vagnar istället för enbart tre, som det först var tänkt. Motorvagnarna står ännu kvar i Polen, där renovingsarbetena utförs. Orsaken till den försenade leveransen är Coronapandemin. De stängda gränserna i Europa gör att bland annat reservdelar inte når fram som de ska.

Ekholm säger till Sveriges Radio Jämtland att det inte varit möjligt att göra en normal upphandling eftersom det handlar om så låga volymer på tåg. ”Det vi är skyldiga att göra är att ta fram ett förslag på köpekontrakt och gå ut på den öppna marknaden inom EU, och påannonsera det här intresset av att köpa tåg och ge marknaden tio dagar att svara på om det är någon annan som har något liknande att erbjuda och klaga på affären. Det har gjorts by the book och finns med i underlagen”.

Exakt hur de fem vagnarna, som är av typen Lint 41 och i Sverige får litterat Y41, ska användas är oklart. ”Det vet vi inte idag, men det vi vet är att tågseten i renoverat skick håller hög standard och därmed kan vara konkurrenskraftiga. Men när trafiken kan realiseras är som sagt ovisst, mest beroende på utbredningen av Covid-19” säger Peter Ekholm. Två av de fem vagnarna har varit på besök i Sverige. En visades upp för press och allmänhet och hann dessutom gå i viss trafik. Under vintertester krockade dock vagnen med en bil i Buresjön. En av de övriga vagnarna kördes då till Sverige. Dels för att fortsätta testerna, dels för att bogsera hem den skadade vagnen.

Försök har gjorts med pendelköning på sträckan Mora-Orsa och Åsarna-Östersund. Orsatrafiken blev lyckad, men inte trafiken till och från Östersund. På sikt hoppas Inlandsbanan kunna ta över hela eller delar av busstrafiken på framförallt sträckan Mora-Östersund. Den reguljära tågtrafiken försvann i oktober 1992.

2 tankar på “Ägare kräver svar om tågköp

  1. Givet att nya Lint 41 verkar gå på runt 4M € styck så känns 100 miljoner för fem stycken bättre begagnade i relativt bra skick vad man förstått inklusive en rejäl renovering fortfarande som ett helt ok pris.

    Sedan är ju det ingen garanti för att allt gått rätt till ändå, men knappast skäl att kalla in slöseriombudsmannen.

    • Nej men det är väl dessa konsulter som ska vara framme och sko sig hela tiden…Man kan ju tycka att IBAB med egen verkstad borde ha tillräcklig kompetens och om inte hämta den från kollegor i branschen som exempelvis TÅGAB.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s