CFL kör Piteå-Skandiahamnen

Försök görs nu åter med en förbindelse med kombitåg på sträckan Skandiahamnen-Piteå. Senare idag avgår det första tåget från Göteborg, erfar bloggen. Ansvarigt järnvägsföretag är CFL cargo. Tanken är att tåget till en början ska gå en dag i veckan. Dragkraft blir Rc4, men enligt planerna kommer dessa på sikt att ersättas av BR 185. Redan för drygt tio år sedan gjordes försök med ett liknande upplägg. TGOJ körde ett tåg i veckan mellan Piteå och Göteborg. Tåget ankom Piteå på torsdagskvällen och avgick på lördag morgon. Vagnar kopplades av och hängdes på i Vännäs. Under 2019 berättade Real Rail att man hade offererat ett pris på ett tågpar i veckan, men att man inte hade några stora förhoppningar att få trafiken. ”Hypotesen är att kunden fortsätter med båtalternativet”, uppgav Real Rail.

10 tankar på “CFL kör Piteå-Skandiahamnen

  1. Intressant, och bara att önska dom lycka till med det nya upplägget. Vems affär är det CFL drar tågen åt? Sandahlsbolagen?

    • Okey ja det här med miljö kalkyl är en dyr affär med vad det egentligen ger för miljön o vad beträffar lok så hyr väl CFL sina lok så då behöver väl dom inte tänka på underhåll det ingår väl i hyran

      • Mja, även om fordonsägaren/uthyraren står för det tunga underhållet måste ju denne få tillbaka sina pengar på något vis, t ex genom de avgifter man tar för att hyra ut fordonet. Högt underhållsbehov brukar betyda högre hyresavgift. Sedan finns det en massa saker som kan påverka underhållskostnaden. Det finns t ex en massa myter om Ma-loken och att de skulle vara otroligt pålitliga. I och med att TGOJ fick ta över samtliga Ma-lok från SJ hade man i princip noll i kapitalkostnad för fordonen och dessutom ett stort antal avställda lok som reservdelslager. I stället för att renovera komponenter kunde man helt enkelt byta till andra i bättre begagnat skick och på så vis pressa underhållskostnaderna och i och med att kapitalkostnaderna var så låga gick det att räkna hem underhållsåtgärder på ett annat vis än om du hade ett fordon som drog även kapitalkostnader och amorteringar mm.

    • Rc4 är inga dåliga lok, men de börjar bli till åren komna såväl tekniskt som slitagemässigt. 185 kan ta något högre vagnvikt, kräver mindre mängd underhåll, drar betydligt mindre el och kan dessutom återmata el till kontaktledningen i samband med bromsning.

      • Jo lok med återmatad broms är ju det som gäller vid ny anskaffning av lok men en rc4 som följer service intervaller o går inför den stora servicen när dom plockar ner hela loket o bygger upp det igen med renoverande delar som det finns gott om borde ju vara en frisk kämpe länge så länge detta görs o då borde den stå sig bra mot nyare lok med tanke på kapitalkostnaderna mot ett nytt lok men det är klart kunden bestämmer ju vad dom vill ha o får betala därefter kan jag tänka mig eller???

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s