Nässjö kan fjärras – från Nässjö

Trafikverket river upp det tidigare beslutet att fjärrstyra sträckan Nässjö-Eksjö, uppger en källa för bloggen. Anledningen framgår inte, men det gör däremot konsekvenserna av den nya inriktningen. Planen att fjärrstyra Nässjö från Malmö kommer inte heller att genomföras. Olika alternativ bollas nu inom Trafikverket för hur detta ska kunna lösas på bästa sätt. Ett alternativ är att driftplatsen förblir lokalbevakad som idag. En annan, något udda lösning, kan bli att driftplatsen byggs om till fjärrbevakad, men i så fall styrs och trafikleds från Nässjö. Lokaltågklarerarna blir då utbildade till fjärrtågklarerare. Införandet av ERTMS i Nässjö planeras fortfarande till 2025. I nuvarande regelverk måste en ERTMS-station vara fjärrbevakad, men enligt uppgift håller dessa regler på att ses över. Ställverksbytet och införlivandet av Gamlarp påverkas inte, utan kommer att genomföras som planerat 2023.

Apropå ingenting: förhandlingarna mellan facken och MTR om ett nytt kollektivavtal vid Mälartåg har avbrutits. MTR vill att SJs gamla avtal ska ligga till grund för det nya, medan facken menar att även avtalsvärdet vid Upptåget måste tas med i beräkningen. En lokförare vid Upptåget tjänar till exempel flera tusen kronor mer i månaden än kollegorna vid SJ. ”Hittills har inga förhandlingar förts om arbetstider, löner, förmåner etcetera trots att det är förutsättningarna för att få ett avtal på plats”, skriver Seko i ett informationsblad. Upphandlingen av Mälardalstrafiken är överklagad och tilldelningsbeslutet har ännu inte vunnit laga kraft.

3 tankar på “Nässjö kan fjärras – från Nässjö

  1. Intressant och väldigt kul att den totala ”fjärrifieringen” inte riktigt slår igenom överallt. Mora kommer att fjärrstyras från Ånge om något år, då TC Gävle saknar TAM-behörighet. Man kan då undra lite kring vitsen med att fjärrstyra alls…

    • Tänk om man då också kunde slå ERTMS ur hågen och lägga alla dessa pengar på något vettigare som att bygga bort farliga vägövergångar……Med ERTMS i Nässjö kommer ju alla banor runt denna viktiga knut bli onåbara för alla äldre outrustade fordon inte minst illa för flera av bolagen med Nässjö som hemort exempelvis Nordic och Tågkraft…

  2. Nässjö är ju verkligen navet i södra Sveriges Järnvägsnät så jobba på att detta blir verklighet.Sedan behöver inte Sverige någon utbyggnad av järnvägen för snabbtågen,det finns tydligen miljarder,använd dessa miljarder till att göra nuvarande järnvägsnät stabilare.Snabbtågen kommer inte att gynna 07 till 16 arbetarna,det är till för politikerna som får betala deras resor i slutändan som vanligt,de bekostar ju inte sina resor som det är nu,varför skulle det ändras vid etön eventuellt utbyggnad med detta snabbtåg.
    NEJ gör rätt nu,innan det blir fel,det är säkert roligt för de som sitter och bestämmer och bollar med miljarderna.
    En sådan här sak ska folket få säga JA eller NEJ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s