Om fulspel, konkurs & framtid

Ingemar Lundins bok om Krösatågen som utkom 2016 blev en succé. Nu kommer del 2. Den här gången har författaren och den förre VDn vid Jönköpings Länstrafik fått hjälp av lokföraren Magnus Lindman från Nässjö. Boken har blivit försenad av flera anledningar. ”Det har tagit lite tid eftersom Ingemar ville genomföra alla intervjuer och låta alla inblandade komma till tals på rätt sätt. Omfattningen av boken har också ändrats under jobbets gång. Först skulle det vara max 128 sidor och historien skulle sluta 2015. Jag ville fortsätta berätta till 2020 och dessutom få med fler bilder. Jag ville också få med komplett fordonshistorik för alla fordon som använts i ordinarie tåg i trafiken 1985-2020. Boken blev då 146 sidor”, säger Magnus, som i sin dagliga gärning kör bland annat just Krösatågen.

Ingemar Lundin skriver om turerna runt upphandlingar av trafiken, upphandlingen av fordon som ledde fram till Itino, BK-tågs öde, SJs fulspel och ombyggnaden av Y1. Han delger också läsarna tankar och funderingar inför framtiden. Flera intressanta personer berättar om sin del i trafiken och dess utveckling. Tanken med Magnus Lindmans medverkan var först att han skulle skriva sidoberättelser och bidra med några bilder. Men uppdraget växte under resans gång. Förutom fordonslistorna blev det också beskrivningar ur ett förarperspektiv samt en hel del arbete med bokens bilder. ”Jag satte samman alla bildkollage, totalt cirka hundra bilder. Dessa är primärt tagna av Bengt Rosén eller mig själv men även av Sten-Åke Bergholm och några andra”, säger Magnus Lindman.

I den nya boken får vi bland mycket annat veta att Bombardier helst ville slippa bygga och leverera Itino till Sverige. De ville helt enkelt köpa sej ur förlustaffären. Vagnen blev av olika skäl ingen succé i övriga Europa även om de svenska vagnarna till slut fungerade bra. Ingemar Lundin beskriver turerna och hur den lilla kunden i Sverige stod på sig om att avtalet skulle hållas.

Lundin beskriver också utförligt turerna när SJ la ett kraftigt underbud och konkurrerade ut BK-tåg. Något som senare i rättegång skulle avgöras till BK-tågs fördel. ”När BK-tåg senare gick i konkurs berodde det mer på uteblivna intäkter än brutna löften. Här lyfter Ingemar fram fakta som kan vara mer eller mindre okända förut. Även tiden med BSM och i synnerhet DSB kantades av för låga anbud. I fallet med DSB gick vissa länstrafikbolag ut som vinnare och andra som förlorare”, säger Magnus Lindman.

Boken ges ut av Trafiknostalgiska förlaget i serien Järnvägsminnen och har liksom del 1 från 2016 fått titeln ”Krösatåget – den småländska tågrevolutionen”. Boken finns tillgänglig hos flera bokhandlare men kommer också att säljas av museiföreningar i södra Sverige, till exempel Nässjö Järnvägsmuseum, Svenska Motorvagnsklubben, Smalspåret i Virserum och Östra Skånes Järnvägar i Kristianstad. Den första boken sålde slut, men finns nu åter efter ett kompletterande nytryck.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s