Ett nattåg kommer lastat

Igår kväll bäddade jag ned mej på nattåget i Stockholm och idag på morgonen var jag åter hemma i Karlshamn efter en rekordlång passresa från Vännäs. Jag fick lyfta ned stegen från väggen i sovvagnskupén och ställa den på golvet, eftersom den skramlade. Men därefter somnade jag som en knockad boxare. Jag har alltid gillat nattågen. Både att åka och köra. Det är något speciellt med att glida fram genom natten. Tyst. Mörkt. Kanske lite ensamt och spännande. Nuförtiden kör jag inga nattåg. Åtminstone inte det man brukar kalla nattåg. Det vill säga tåg med sovande resenärer. Däremot kör jag fortfarande en faslig massa tåg om nätterna. Numera är dock innehållet i vagnarna utbytt från fläsk till koppar, stål och fisk. Men känslan kan faktiskt vara den samma. Vad har den här natten att erbjuda?

Jag har berättat om min Rc-loksutbildning. Den var minnesvärd av flera anledningar. Framförallt eftersom den genomfördes i samband med stormen Gudrun i januari 2005. SJ-tjänstgöringen på den tiden handlade främst om körning på linjen Helsingborg-Hässleholm-Kristianstad. Men ibland hände det att jag och kollegorna hamnade på andra äventyr. Som nattågskörning.

Mitt allra första nattåg körde jag på våren 2005. Det var inte det vanliga nattåget, utan ett tåg som bara gick under vissa delar av året. Vi lämnade Malmö vid 17-tiden. Jag körde till Linköping. Jag minns inte så mycket av denna resa, mer än att jag hamnade i ett uselt rum på Stångå Hotell. Jag har också enbart vaga minnen av alla gånger jag kört till Trelleborg och antingen hämtat eller lämnat sovvagnar till Berlin. Dessa tåg brukade dras av gamla Rc3, medan det oftast rullade Rc6 i de andra nattågen.

En tur som jag däremot minns extremt väl är när jag körde tåg 1 hem från Göteborg en natt 2006. Jag och en kollega hade en obegriplig tävling om vem som kunde köra tåg med lägst nummer. Den tävlingen avslutades den natten. Vad som också hände var att jag försov mej. Det hela var ytterst pinsamt. Det var flera nattåg som möttes i Göteborg den sommaren. Tågen från Oslo, Stockholm och Malmö skulle växlas om, så att vagnarna och resenärerna kom till rätt plats. Denna växling låg på Malmöförarens tur. På något sätt hade jag misslyckats med väckarklockan både på hotellrummet och i mobiltelefonen. Tio minuter före avgång ringde tågmästaren och frågade var jag höll hus. Jag fick panik och såg framför mej hur tågen nu skulle bli kraftigt försenade. Jag sprang till centralstationen och möttes av en tacksam syn: där stod alla tågen, färdigväxlade och klara. Hur hade detta gått till? Jo, en kollega från Green Cargo i Halmstad skulle åka pass och hade anmält sin närvaro till tågmästaren. Kollegan blev genast satt i arbete. Jag kunde pusta ut. Min lokförarkamrat fick en torr fralla ur min frukostpåse som tack för hjälpen. Tågmästaren fixade kaffe.

Just detta tåg körde jag flera gånger sommaren 2006. Det var X31 åt ena hållet och Rc åt det andra. Det hände alltid märkliga saker i Göteborg. En gång när jag skulle växla ihop de olika vagnarna så fick jag en radio av växlingspersonalen. Jag fick lodrätt i dvärgsignalen och åkte ut mot motorvagnshallen. Där satt jag sedan och väntade på att få åka tillbaka. Tåget från Oslo eller Stockholm var dock försenat, så där fick jag sitta och vänta i nästan en timme. Jag försökte få kontakt med bangårdsgubbarna, men de hade lagt ifrån sej radion. De satt säkert och skrattade och drack kaffe. ”Ja, där ute kan han stå, den dumme skåningen”. Precis som om jag skulle vara skåning. Så var det med de goa gubbarna i Göteborg.

En annan gång när tågen norrifrån också var försenade, så kom vi iväg en timme efter ordinarie avgångstid från Göteborg. Jag har berättat om detta tidigare i bloggen. Jag frågade tågmästaren om vi skulle försöka köra in lite tid. Men nej, det behövdes inte. Vi hade ändå inga anslutningar, så det var lika bra att låta folk sova i lugn och ro. Jag tog det försiktigt ut genom växlarna och kurvorna från Göteborg C. Efter Mölndal ökade jag farten till 100 kilometer i timmen. När jag närmar mej försignalen till Lekarekulle noterar jag att den visar ”vänta kör”. Sörplar kaffe och byter kanal på radion. Då händer det som inte får hända med ett nattåg. I samma ögonblick som jag passerar signalen får jag ATC-fel och hela tåget nödbromsas. Det stannar med ett fruktansvärt ryck. Det ringer på interntelefonen. Det är tågmästaren. Sur. Han tror förstås att jag har suttit om somnat. ”Ja, du kan stå på lite nu”. Jaha, sa jag, men du sa ju att vi skulle hålla igen? Tågmästarens replik var mördande:

”Ja, men det är ändå inte en djävel som kan sova på det här tåget”.

Apropå SJ: Lokförarna och tågvärdarna med placering på centralstationen i Stockholm kommer att byta lokaler. Den åkande personalen kommer istället att flytta in på huvudkontoret vid Klaraporten. SJ menar att detta kommer att stärka samhörigheten och minska kostnaderna. Företaget räknar också med att den administrativa personalen i framtiden i allt större utsträckning kommer att arbeta hemifrån, vilket frigör utrymmen vid Klaraporten.

Mer SJ: en kollega har skickat över en bild på SJs nya uniformer som kommer att börja användas nästa år. Senast SJs personal bytte uniform var 2008. Nu går man ifrån det strikta och formella och satsar på en mjukare framtoning. Det är designern Thomas Håkansson som är mannen bakom SJs nya kläder.

2 tankar på “Ett nattåg kommer lastat

  1. Det passar för ledningen på SJ att kalla det för att ”stärka samhörigheten” nu när bolaget behöver spara pengar. Det har aldrig varit på tapeten att stärka nån samhörighet tidigare, när den åkande personalen inte ens kunnat komma in genom dörren på Klaraporten med sina passerkort.

    Nu ska det tydligen stärka samhörigheten att man lämnar en våning till förare och tågvärdar och flyttar upp hela huvudkontoret till de två resterande våningarna. Förmodligen kommer passerkorten inte fungera dit heller.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s