Nybörjare på grönbete

Idag har jag kört min första egna tur med Mb-lok. Det skedde på sträckan Långsele-Vännäs. Tåget ifråga var 9118 som rullar mellan Borlänge och Luleå. Ett stålämneståg med andra ord. Det var ett bra tåg att börja med, eftersom vagnvikten ”bara” var 1200 ton och till min hjälp hade jag två lok – Mb 4006 och 4008. En annan trevlig sak med denna första tur var att jag helt oväntat fick en passåkare med mej. Och inte vem som helst heller, utan Den Vimsige i egen låg person. Bortsett från under Mb-loksutbildningen i januari, så är det länge sedan vi satt på samma tåg eller tjänstgjorde på samma ort. Själv har jag tillbringat de senaste åren i Eskilstuna, medan han valsat runt i Hallsberg, Långsele och Ånge. Nu skulle han hämta ett tåg i Vännäs och jag skulle ”hem” och sluta. 9118 blev försenat i Ånge, och den förseningen gick inte att köra in. Vi blev en och en halv timme sena till Vännäs. Förutom detta, och förutom ett trilskande säkerhetsgrepp, gick färden fint.

Själva examineringen på Mb-loken skulle egentligen ha genomförts i Borlänge i januari, men blev av olika anledningar inställd. Istället blev det en instruktionsförare från Långsele som fick detta på sin lott. Examineringen genomfördes igår. Även då handlade det om tåg 9118. Om dagens stålämneståg var lättkört, så vet jag inte vad jag ska säga om gårdagens. Hela ekipaget utgjordes av två lok – 4003 och 4007 – utan vagnar. Det blev inte mycket till uppkörning, men vad gör man?

I och med Mb-kompetensen så har jag faktiskt behörighet att köra samtliga Green Cargos linjelok. Åtminstone de som rullar i Sverige. Det vill säga Rc, Rd, Rm, Re, BR185, Mb, T44 och Td. Jag har inte fått någon fordonsutbildning sedan 2012, så detta var välkommet. Vilket fordon står då på tur nästa gång? Ja, säg det. Jag håller tummarna för Inlandsbanans Y41 i Östersund till sommaren.

Apropå trevligheter: Arriva, som kör Pågatågen i södra Sverige, tvärvänder i frågan om hyvling och uppsägning av lokförare, skriver Sekotidningen. Uppsägningarna har dragits tillbaka, och ingen förare kommer att bli av med jobbet. Beslutet kommer efter centrala förhandlingar med Seko. Affärsområdeschef Mattias Wrangtorp skriver till personalen att företaget visserligen fortfarande har arbetsbrist och lider av ett tufft ekonomiskt läge, men ändå väljer att dra tillbaka uppsägningarna och hyvlingen för att ”visa vår vilja att facklig samverkan ska bygga på ett givande och tagande i en god anda”.

Apropå stålämneståg: Rush Rails gamla Traxxlok rullar nu i Green Cargos tåg. Företaget har hyrt in 185.410 och 185.412 från Bure, som fortfarande äger de sju loken som en gång köptes in för Rush Rails trätågstrafik. Övriga lok används av Railcare för malmtågen i norr. Från november kommer dock Railcare att hyra 185-lok från Nordic Refinance, som köpt fem Traxx i Schweiz. Loken kostade 20 miljoner kronor styck och kommer att utrustas med ETCS, skriver järnvägar.nu.

Foto: Fredrik Hildenborg.

9 tankar på “Nybörjare på grönbete

  1. Hur ser ni lokförare på de olika loken? Är det lite som bilar att de har sina egna lösningar på reglage och ergonomi beroende på tillverkare. Det var tydligt 60-70 talet om det var en engelskt/franskt/svensk fabrikant. ”Gnuggar ni händerna” eller grymtar ”Inte nu igen” inför vissa modeller och i så fall varför?

    • Svaret är ja på båda frågorna! Det skiljer ganska mycket från lok till lok, men så är våra äldsta lok också så gamla som kanske 50 år. Själv gnuggar jag händerna när jag får en Re och grymtar surt när det kommer en Rd.

  2. Apropå Inlandsbanans Y41… I början av januari såg jag ett par avsnitt om Inlandsbanan i programmet RailAway på NPO (Nederländernas SVT) där de motorvagnarna nämndes. Föraren som körde Mora-Sorsele i första avsnittet såg väldigt bekant ut! 🙂

  3. Ser på bilden med MB lok att det ser ut som de är utan tågvärme anslutning. Green Cargo som skall börja köra vagnar med tågvärme, samt att de köper in MB lok som verkar bli deras framtida lok. Konstigt att man valt bort det….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s