En Vännäs tur & retur, tack

Vännäs. Vad finns det att säga om Vännäs? Samhället, som faktiskt är en egen kommun, ligger tre mil utanför Umeå och har ungefär 4500 invånare. Vore det inte för järnvägen så hade nog inte så många människor känt till Vännäs. Jag är definitivt en av dem. Första gången jag fick stifta bekantskap med den lilla orten i norr var på hösten 2008. TGOJ hade startat en kombipendel från Göteborg som rullade två gånger i veckan. Upplägget var annorlunda, som så många andra gånger när det gällde TGOJ. Med i tåget rullade nämligen en personalvagn, som döpts till Hilton. Det behövdes två lokförare per vecka för att ro trafiken i hamn. När den ene körde, så sov den andre. Enligt turlistan låg avbytena i Fagersta och Ånge, men i verkligheten bytte vi på helt andra ställen.

En arbetsvecka på Göteborg-Vännäs började på måndagen. Tåget avgick från Skandiahamnen vid lunchtid och var framme i Vännäs på tisdagsmorgonen. Där fick vi gå och lägga oss på hotell. På eftermiddagen var tåget omlastat och färden tillbaka mot Skandiahamnen kunde påbörjas. Men först brukade vi gå och handla och äta på Marias Pub, som låg precis bredvid stationshuset. Det var ett charmigt ställe, fullt av gamla foton och järnvägsprylar. Det finns tyvärr inte kvar längre. Vi var tillbaka i Göteborg på onsdagsmorgonen. Några timmar senare startades varv 2, som såg exakt likadant ut som varv 1. På fredagsmorgonen gick vi av vår arbetsvecka. Vi hade då fått ihop tillräckligt med arbetstid för att kunna vara lediga i nio dagar. Förutom ledigheten genererade denna körning även en del pengar, eftersom TGOJ betalade ut något som kallades rals-tillägg. Jag minns inte vad förkortningen stod för, men som jag fick förklarat det för mej utgick tillägget eftersom vi sov i en säng som inte stod stilla.

Upplägget, som benämndes North Rail, rullade igång efter sommaren 2008. Jag hade ingen linjekännedom norr om Hallsberg, så första rundan fick jag bara åka med och studera diverse backar och skyddssektioner. När jag och Den Vimsige sedan körde själva för första gången, så fick vi i vår tur med en kille som behövde linjekännedom. På det sättet var vi ofta tre istället för två under de första veckorna och månaderna.

Upplägget gick halvknackigt. Ibland var tågen fullastade, ibland nästan tomma. TGOJ provade olika varianter. Ett tag skulle vi hämta och lämna vagnar i Katrineholm. Under ett halvår körde vi veckans ena omlopp till Piteå istället för Vännäs. Några gånger hände det att vi fick köra loket till Boden, där TGOJ hade en egen verkstad, för reparation eller upptining. Allting kunde hända under de äventyrliga resorna. Här är ett exempel. Och ett till. Tågen från Göteborg drogs allt som oftast av Rc-lok, men då och då blev vi tvungna att spänna för ett Ma-lok. En gång när jag och Den Vimsige kom tillbaka från hotellet i Vännäs och skulle starta upp vårt lok, så upptäckte vi att hela maskinrummet var fullt av folk. Det var lokförarelever och deras lärare. Läraren berättade om Ma-lokens förträfflighet. Eleverna såg minst sagt skeptiska ut.

Trafiken från Göteborg med kombipendeln pågick några månader in på 2010. Sista gången jag körde hem från Vännäs var i februari. Då var det isande kallt och upplägget hade åter gjorts om. Vi gick via Eskilstuna, där Hilton skulle kopplas av. Nedläggningen av Vännäs- och Piteåtrafiken gjorde att det uppstod övertalighet i TGOJs Göteborgsgrupp. Men detta löstes på ett bra sätt. Istället för Vännäsåkning fick vi tillbringa var fjärde vecka i Eskilstuna och köra turer därifrån. Vi blev även utlånade till Norrköping och Luleå, där TGOJ just tagit över det så kallade insatståget åt LKAB.

Varför skriver jag då allt detta om Vännäs? Jo, därför att jag på onsdag återvänder till samhället med det pampiga stationshuset. Jag har visserligen besökt Vännäs massor av gånger sedan TGOJ-tiden, men bara som överliggningsplats när jag kommit med tåg från Långsele och Ånge. Nu blir jag istället utlånad till Vännäs på heltid. Det är första gången det händer sedan jag började i Green Cargos bemanningspool för snart nio år sedan. Nu blir det körningar till bland annat Boden och Umeå. En instruktionsförare i Långsele kommer också att examinera mej på Mb-loken.

Häromdagen beställde jag mina passbiljetter till Vännäs hos SJ. Nu hoppas jag bara att jag faktiskt hamnar i Västerbotten och inte någon helt annanstans…

5 tankar på “En Vännäs tur & retur, tack

  1. Bara att önska dej lycka till norr över, Jonas. Det ska intressant att läsa dina berättelser framöver. 😀

  2. En intressant återblick på en tid som flytt.
    North Rail var ett privat företag med en kortvarig historia. Företaget försattes i konkurs vid Göteborgs tingsrätt 8 februari 2010.
    Jag skrev en kort artikel för tidningen Tåg om hädangången och i den framgick följande:
    ”North Rail har sedan sommaren 2008 kört en godspendel mellan Vännäs och Göteborgs hamn med containrar och trailrar. Under större delen av tiden gick tåget en gång i veckan i varje riktning, under en kortare tid två gånger i veckan.
    De största fordringsägarna är TGOJ Trafik som kört tågen åt North Rail, Kaj Johanssons Åkeri AB som var terminaloperatör i Vännäs och vagnuthyrningsföretaget AAE.
    North Rail AB startades och ägdes av fyra privatpersoner i Göteborg, alla med kopplingar till olika tågtrafikföretag och till Göteborgs Hamn.
    Att företaget hade problem framgår av årsredovisningen för 2008. Omsättningen var 3,5 miljoner kronor och förlusten efter finansnetto på 8,7 miljoner kronor.”
    Ingen lysande affär som sagt.
    Och en av ägarna, fortfarande i branschen, tyckte det var onödigt att skriva om konkursen…

    • Det borde ju finnas en marknad för en så pång pendel. Men i och med att Schenker brutit med Sandahls/Realrail går allt Schenkergods till Norrland numera på bil trots att Schenker ägs av DB……..Flera av Schenkers kunder bland annat JULA är inte glada över detta då det går stick i stäv med deras miljöpolicy!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s