TCG ökar farten igen

Train Competence Group, TCG, hade ett mycket dystert första år. Koncernen – där bland annat TCC, Trainpool och Swedtrac ingår – gjorde en förlust på tio miljoner kronor under 2019. Det visar årsredovisningen, som blev klar först för ett par månader sedan. Under 2020 har vinden dock vänt – trots Coronapandemin. Den verkställande direktören Stefan Palmier säger att bokslutet ännu inte är riktigt klart, men en grov uppskattning pekar på en vinst på minst sex miljoner kronor på sista raden. ”Vi är enormt glada och stolta över att ha lyckats med denna bedrift och det är tack vare våra medarbetare som detta har varit möjligt. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att bygga vidare på vår koncern under 2021”, säger Palmier till bloggen.

TCG bildades i slutet av 2018 då utbildningsföretagen TCC och Trainteam och bemanningsföretaget Trainpool gick ihop och samtidigt köpte Swedtrac. Trainpools dåvarande VD blev chef även för det nystartade bolaget och sa så här om framtidsplanerna: ”Genom att samordna våra verksamheter kan vi bli en starkare partner till de tågbolag vi samarbetar med idag”.

Men TCGs första riktiga verksamhetsår blev nattsvart. 2019 gjorde Trainpool ett resultat på -560 000, TCC -2 miljoner, Train Competence Group ett minus på drygt sex miljoner och Swedtrac backar drygt en miljon. Skuldsättningen i samtliga företag har dessutom ökat drastiskt. ”TCGs minusresultat är till stor del berodde på nedskrivning av det egna kapitalet, nedskrivning av värdet på aktier i ett av dotterbolagen och inte faktiska siffror för rörelsernas resultat. Det negativa resultatet som dotterbolagen visar är inte en verklig avspegling av de enskilda bolagens resultat utan även en konsekvens av ett moderbolag med tung overhead”, säger Stefan Palmier.

I slutet av 2019 var situationen så akut i bolaget att ägarna tog beslutet att byta ut den dåvarande företagsledningen. TCG hade bland annat mycket stora administrativa kostnader och konsulter som varje månad kostade runt 600 000 kronor. Ägarna blev betydligt aktivare i bolagets styrning. ”Vid årsskiftet 2019/2020 gjorde vi en omstart med en ny och slimmad ledning som består av järnvägare i grunden, personer som redan fanns inom organisationen. Denna omstart gjorde att bolagen finns kvar och mår bättre än någonsin tidigare”, säger Stefan Palmier.

Han berättar att TCG under 2020 inte enbart lyckats vända resultatet, utan också städat bort en stor del av skulderna, kommit ikapp med leverantörsbetalningarna och skapat en solid kassa för att trygga personalens anställningar och dessutom kunnat börja bygga för framtiden.

3 tankar på “TCG ökar farten igen

  1. Går inte den där koncernen ganska mycket back? Att trolla med siffrorna och kasta runt dem så det ser snyggare ut i årsredovisningen gör ju inte att firman går bättre…

  2. Det verkar som att VD Palmier försöker blanda bort korten här, eller i alla fall jämföra äpplen och päron.
    Även om den operativa verksamheten (uthyrning av personal, utbildningar, vad man nu håller på med) går bra eller åtminstone OK, så måste man ju titta på resultatet för rörelsen som helhet. Det är inte alls ovanligt med företag som i och för sig gör ett bra rörelseresultat, men sedan gör en förlust efter finansiella poster. Nedskrivningar av eget kapital och värderingar av dotterbolag är fortfarande värden som försvinner ur verksamheten, även om man går med vinst på t ex uthyrning av lokförare. Overheadkostnader i ett moderbolag måste betalas på något sätt -t ex med vinster från verksamheten i ett dotterbolag eller aktieägartillskott. Eller för den delen sälja sin division Logistics om man heter Green Cargo…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s