Tåg körde rakt mot varandra

Tågtrafiken på sträckan BorlängeMora står helt stilla sedan i morse. Anledningen är att ett godståg och ett resandetåg vid femtiden plötsligt befann sej på kollisionskurs i och utanför Rättvik. Båda tågen hade fått grönt i signalerna – något som egentligen inte ska kunna inträffa. Bara ett mycket vaket agerande från fjärrtågklarerarens sida gjorde att en smärre katastrof kunde undvikas, uppger bloggens källor. Reginamotorvagnen och övriga fordon har bogserats till Borlänge för undersökning. Haverikommissionen kommer att utreda händelsen.

Tåg 8121 avgick Mora 5.09 och lämnade Garsås 5.20. Ombord fanns ett mindre antal resenärer. Plötsligt försvann 8121 av någon anledning från spårledningen. Samtidigt närmade sej Rd 1078 med godståg 9672 Rättvik, där det enligt plan skulle möta 8121. Eftersom 8121 försvunnit ut i tomma intet gick signalerna i Rättvik om till ”kör, vänta kör”. 9672 fick alltså grönt ut på samma linjeavsnitt där 8121 redan befann sej. Fjärrtågklareraren var dock mycket observant och insåg snabbt vad som höll på att hända. Han ställde signalerna i Rättvik till stopp samtidigt som han ringde upp föraren på godståget. Godståget nödbromsades vid infartssignalen och blev därefter stående på driftplatsen. Resandetåget kunde strax därefter stoppas cirka en mil från Rättvik. Hade tågklareraren tittat åt ett annat håll, eller varit upptagen med något annat, hade kollisionen kunnat bli ett faktum, uppger en av bloggens källor.

Trafikverket bekräftar att de båda tågen hade grönt rakt mot varandra. ”Ja, det stämmer. Men säkerhetssystemet varnade och sträckan sattes till stopp”, säger Trafikverkets presskommunikatör Katarina Wolffram. På frågan om exakt vilket säkerhetssystem som grep in, kan hon inte svara. ”Jag har inga detaljer. Men händelsen kommer att utredas och då får vi veta allt”. Trafikverkets utredningsarbete har under dagen varit intensivt. Bland annat har ställverksdumpar skickats till Bombardier för analys. Spårledningarna har även synats rent fysiskt.

SJ gick i morse ut med intern information till de anställda om att de två tågen hade haft ”kör” rakt mot varandra. Men när bloggen i eftermiddags ställde frågor till pressavdelningen vill man nästan inte kännas vid händelsen. Man hänvisade bara till Trafikverkets officiella förklaring: signalfel. ”Jag vet faktiskt inte exakt vad system- och signalfelet bestod av. Jag får hänvisa till Trafikverket för detta”, säger Stephan Ray.

Green Cargos hållbarhets- och kommunikationsdirektör Erica Kronhöffer säger så här om det inträffade: ”Trafikverket håller på med en intern utredning. Tydligen så är det fortfarande ytterst oklart och undersökning/felsökning pågår av ett eventuellt signal/ställverksfel. Vi kommer såklart att följa Trafikverkets utredning noga”.

Att två tåg får ”kör” in på samma spår ska vara tekniskt omöjligt. Ändå har detta inträffat vid ett relativt stort antal tillfällen de senaste åren, i bland annat Billeberga, Nyhem och Strömtorp. Även vid olyckan i Lerum 1987 fick två tåg grönt ljus mot varandra. Nio personer omkom. Orsaken till olyckan var en felkopplad kabel i en växel.

Uppdaterat inlägg, med ny information.

16 tankar på “Tåg körde rakt mot varandra

  1. När sånt här sker, hur reagerar ni lokförare?
    Minns på 60-talet, då kunde jag sitta främst i motorvagnen på Lysekilsbanan och tyckte alltid det var läskigt, men intalade mig att signaler är absolut säkra. 60 år har gått så händer sånt här…

  2. På något sätt illustrerar det väl även övertron på teknik som finns i dagens samhälle, oavsett om det gäller säkerhetsystem kring tåg, kärnkraft eller självkörande bilar så blir alltid slutsatsen ”men det ska inte kunna hända”. Det omöjliga händer likväl och borde kanske bjuda in till en lite mera realistisk syn på vad teknik är.

    Tron på att tekniken närmast är något magiskt, som kulminerat i den senaste tidens syn på artificiell inteligens, skymmer blicken för att det bakom varje dator eller varje konstruerat system döljer sig människor som gör det hela möjligt.

    Jag skulle säga att det ofta är människan som räddar tekniken. För att självkörande bilar ska se ut som självkörande sitter hundra tusentals människor (hela sektorn omfattar miljoner anställda under slavlikande förhållanden) i exempelvis Kina samt Indien och anayserar, bilder, kartor eller objekt och försöker lära tekniken att se skillnad på vad som är en ombyggd väg eller vad som är en spolpe och vad som är en fotgängare. Eftersom tekniken inte visat sig vara tillräckligt bra på detta låter man tre personer i något lågavlönat it-center i Indien övervaka varje självkörande taxibil som nu lanserats i vissa amerikanska städer. Vilket egentligen borde vara motsvarigheten till självkörande. Eller för att ta ansiksinloggning som bland anat Uber använder för att identifiera sina förare. Har en förare rakat av sig skägget så klarar datorn inte längre av att avgöra om det är samma person. Kamerabilden dyker då upp på en skärm i ett it-center i Indien med en tickande klocka där personen framför skämen har ett antal sekunder på sig att avgöra om det är rätt person. Fler exempel där vi i väst ånjuter denna typ av tekniska illusioner finns att läsa i boken ”Kapitalets automatik” som kom ut i fjor.

    Nu blev jag kanske lite väl offtopic. Men slutsatsen är att det är ju tur att tågklarerarna inte är helt bortrationalliserade i övertron på tekniken..

    • Än så gör tekniken inget självständigt utan den göra det som en människa har programmerat den att göra. Så när tekniken fallerar är det alltid en eller flera människor som har fallerat.

  3. Nu är ju ändå detta och de andra exemplen bevis på att tekniken fungerar till 100% men däremot den mänskliga faktorn att inte fullt ut testa ombyggnader , nyinstallationer eller nya metoder som det halkbekämpningsmedel som gjorde att tågets hjul isolerades från spårledningen…. Efter 40 år som lokförare kan jag konstatera att de få tillbud vad gäller detta jag varit med om har handlat om system M eller TAM och misstagen hindrats från att bli annat än tillbud just för att M systemets funktion att 2 ska kolla varandra uppfyllts av minst 1 person…..Sammanfattningsvis litar jag fortfarande på tekniken vad gäller signalsystem till 100%!

    • ”Sammanfattningsvis litar jag fortfarande på tekniken vad gäller signalsystem till 100%”

      Ja, korrekt teknik går säkert att lita. Inte sällan har dock mänskliga misstag påverkat tekniken (felkopplingar, felprojekteringar osv.) så att faror uppstår.

  4. Spårledningar är tyvärr inte felsäkra (m a o att ett fel inte ska kunna leda till en farlig situation). Om ett fordon inte belägger spårledningen som det förväntas göra finns ingen barriär.
    Hade det funnits ett krav att en spårledning efter en bevakningssträckas slut (efter räknat i blockriktningen) skulle beläggas innan blockriktningen kunde vändas, skulle inte mötande tåg ha kunnat få körsignal.
    Det ger nu ingen absolut säkerhet, men bra mycket bättre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s