Vy överklagar Krösatågsbeslut

Sista ordet är inte sagt när det gäller ny operatör för Krösatågen. Upphandlingen, som vanns av SJ, har åter överklagats. Denna gång av Vy Tåg, som är det företag som kör Krösatågen idag. ”Det stämmer. Vi har till på tisdag på oss att komplettera vår överklagan och vi jobbar med det just nu. Jag ber att få återkomma på måndag med ett mer utförligt svar”, säger VD Dag Lokrantz-Bernitz. Överklagan är skickad till förvaltningsrätterna i Göteborg, Växjö, Jönköping och Malmö. Vy bedömer att man måste agera på detta sätt eftersom överklagandet riktas till samtliga regioner som är inblandade i upphandlingen. Fyra företag deltog i tävlingen om det nya Krösatågsavtalet. SJ vann med 369 miljoner kronor i ersättning om året, Go Ahead blev tvåa (373 miljoner), Vy Tåg trea (424 miljoner) och Transdev fyra (436 miljoner). I priserna ingår anbudspris plus bedömt påslag för eventuella kvalitetsbrister. SJ vann på bäst kvalitet, medan till exempel Go Ahead fick ett större prispåslag, enligt jarnvagar.nu.

Den förra upphandlingen av Krösatågen vanns i december 2017 av just Vy, då under namnet Tågkompaniet. Transdev överklagade, och fick rätt. Hela upphandlingen var tvungen att göras om. Jönköpings Länstrafik valde då att göra en direktupphandling. Men inte med den dåvarande operatören Transdev, utan med Tågkompaniet. Transdev protesterade även mot detta beslut, men vann inget gehör. I december 2018 kunde så Tågkompaniet ta över Krösatågstrafiken. I den upphandling som offentliggjordes för ett par veckor sedan stod SJ som vinnare, något som för övrigt just den här bloggen kunde avslöja först av alla. SJ tar över trafiken om ett år – om inte Vy Tågs överklagande går igenom. Som om inte denna cirkus vore nog har JLT och de andra länstrafikbolagen fått problem med upphandlingen av nya fordon. Fordonsbolaget Transitio fick uppdraget att handla upp 20 elektriska motorvagnar och tio bimodala. Avtalet gick till spanska CAF, men – just det – överklagades av Bombardier och måste nu göras om. Leveransen av nya vagnar försenas därmed i minst ett år.

Uppdatering, måndag: Vy Tåg har nu återkommit, som utlovat, med en förklaring till sin överklagan. ”Kortfattat är vår motivering att utvärderingsmodellen varit oklar vilket medfört att utvärderingen skett på ett oförutsägbart och icke-transparent sätt vilket inneburit att det varit svårt för oss att förutse vad som förväntades i vårt anbud avseende kvalitet. Vi menar att detta strider mot lagen om upphandling av tjänstekoncessioner och vill därför att domstolen prövar detta”, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Apropå nya motorvagnar: ytterligare en av 14 beställda vagnar av typen Stadler Flirt i hybridversion har idag levererats till SJ i Norge. Vagnen bogserades från Trelleborg till Kornsjö av TX Logistik och vidare över gränsen till Skien av BLS Rail. De nya vagnarna går att köra på såväl el som diesel och batteri. Denna Flirt har 241 sittplatser och får gå i 160 kilometer i timmen. Vagnen kommer att vintertestas vid flera linjer i Norge och kan om allt går väl komma att sättas i trafik efter sommaren. Tanken är att hybriderna ska användas runt Tröndelag fylke, där Trondheim är centralort.

6 tankar på “Vy överklagar Krösatågsbeslut

  1. Vi åkande på Krösatåg är mycket besvikna på Vy.
    När beskedet kom att SJ vunnit upphandlingen lät det internt som om Vy accepterade utfallet och skulle vara goda förlorare
    Nu visar man återigen sitt rätta jag
    Ytterst få på tågen vill ha Vy kvar. Dom har inte tillfört något positivt överhuvudtaget. Enbart irritation och frustration över hur verksamheten bedrivs

  2. Intressant det med de nya motorvagnarna! Måste bara säga att det är en grym blogg du har, mycket trevlig och intressant läsning. 🙂 God hälsa nu denna mörka vinter!

  3. Lagen om Offentlig Upphandling, som vi påtvingades av EU, gynnar stora företag som satsar mer på juridik än på nytta. De viktigaste faktorerna vid upphandling – förtroende och anseende – ska glömmas bort, eftersom det inte kan mätas och bevisas.

    I min egen bransch (tågrelaterad) har ett stort företag vunnit många upphandlingar genom att sälja något som de inte har. Men deras jurister är tuffa och hotfulla vilket skapar respekt hos både konkurrenter och kunder, som inte är vana att agera på denna arena.

    Den lag vi hade före EU fungerade bättre. Det fanns lagar om att upphandlingen skulle vara konkurrensutsatt, men ingen möjlighet att överklaga eller begära skadestånd.

    Det nuvarande poängsystemet tar dessutom i praktiken bort ansvaret från de offentliga upphandlarna, eftersom tjänstemännen inte väljer vilket företag som ska anlitas, och inte får betygsätta faktorer som inte går att mäta, som t ex tidigare erfarenhet och anseende.

    Om vi ska ha poängsystem istället för ansvar vid offentlig upphandling, borde det ha varit ett nationellt beslut, om vi fortfarande tror på demokratin.

    Bertil Friman
    Stockholm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s