En pappersrulles väl och ve

104880521_951097215327091_2775977343514853039_nNågon gång i början av 1980-talet lämnade ett godståg Ånge Godsbangård. För er som inte minns var det på den tiden då ubåtar körde på grund i den svenska skärgården, punkbandet Ebba Grön stod på topp, Thorbjörn Fälldin var statsminister och IFK Göteborg vann Uefacupen efter att ha utklassat tyska storlaget Hamburg i finalen. Detta var på den tiden då folk i allmänhet och politiker i synnerhet ännu inte hade hört talas om märkliga uttryck som avreglering, marknad och upphandling. Det var alltså SJ som körde godståget. Det skulle söderut och arbetade sej upp för backen mot Alby. Lokföraren gjorde en provbromsning. Jodå, tåget bromsade som det skulle. Loket, som kanske var en Rc eller ett Ma, fick åter spänna musklerna efter Östavall. I Juån hade tåget fått upp farten och föraren kunde luta sej tillbaka. Det märkliga med just detta tåg är att när det kom fram till sin slutstation, som kan ha varit Hallsberg, så var det 21 ton lättare än när det avgick från Ånge. Mellan Juån och Mellansjö bar det sej nämligen inte bättre än att en sidodörr på en Hbis blåste upp och ut välte tre stora pappersrullar. Cirka sju ton tunga. Per styck. Träd och buskar krossades när de stora rullarna kom farande i hundra kilometer i timmen. En rulle hamnade i spåret och blev påkörd av ett annat tåg. Som tur var fanns ingen människa i närheten. Ingen byggnad stod i vägen. Pappersrullarna lade sej till rätta i en skogsdunge bredvid banvallen. Och där har de legat sedan dess.

Jag hade ingen aning om rullarnas existens förrän en SJ-kollega häromdagen visade mej dem. En lokförare på Green Cargo i Ånge berättar att redan när han började på SJ 1985 så fanns de där pappersrullarna utanför Juån. En vagningenjör berättar att han visserligen är lite ringrostig i ämnet, men han tror att en pappersrulle som lastas på godståg kan väga upp till sju ton. Det är således rejäla doningar. ”Ekonomisk sinnad” SJ-personal åkte till platsen med motorsågar för att få med papper hem till ungarna. Men pappret var så kompakt att det inte gick att såga i. Försök gjordes också att bärga de tre pappersrullarna, men till slut fick SJ ge upp. Det skulle kosta mer än det smakade att rädda pappret. ”Banavdelningen hade en kran som klarade sex ton, och de åkte dit och försökte lyfta rullarna, men det gick inte”, berättar Green Cargo-kollegan. Så det försvunna godset fick ligga kvar. Nu har det snart gått 40 år. Jag undrar hur mycket av pappret längst in som fortfarande är intakt?

Apropå ingenting: en källa inom Arriva meddelar att Skånetrafiken bestämt att neddragningarna inom Pågatågen kommer att bestå året ut – och kanske ännu längre. Det handlar om samtliga tåg på sträckan Karlshamn-Kristianstad, flertalet tåg i Pågatåg Express samt många avgångar under kvällar och helger. Arriva varslade häromveckan 320 anställda om uppsägning. Jakob Emander på Blekingetrafiken känner inte till att Pågatågen ställs in. ”Det finns idag inget beslut i Blekinge på att ställa in Pågatågen under hela resterande T20.  Beslutet som finns gäller till och med augusti och en förlängning av inställningen sker först efter diskussioner med Skåne och dessa har inte genomförts än”. När Skånetrafiken beslutade att ställa in trafiken från maj fick blekingarna inget veta, vilket rörde upp känslorna från politiskt håll. Favorit i repris?

FotoSkanetrafiken

10 tankar på “En pappersrulles väl och ve

  1. Samma sak har hänt strax söder om Mjölby!
    Ligger ett par rullar på uppspårsidan och återgår mer och mer till naturen!

  2. Tackar för ännu ett trevligt reportage/betraktelse. De har kommit tätt några dagar, fortsätt gärna så.

  3. Gissar att slutstation kan varit Sövde, SCA-pendeln Umeå – Skövde var ganska ny vid den tiden, kan ha varit strax innan den började också.

  4. Minns en tidig pendlarmorgon för bortåt ett kvarts sekel på Lund C när jag upptäckte ett ”hopvikt” väderskydd på plattformen och ett märkligt 2dm brett spår av en odefinierbar vit substans diagonalt från (dåvarande) spår 5 rakt mot väderskyddet. Case closed. Restena av pappersrullen var redan bortstädad. Tur att den inte gav sig av från vagnen mitt i morgonrusningen.

      • Japp, gissar att rullen glidit liggande på längden snett framåt över plattformen efter att fallit av vagnen. Det såg nästan ut som ett nymålat streck på ett övergångsställe fast istället målat med vit ”papperssubstans”. Vindskyddet mitt på plattformen var knäckt i midjehöjd.

  5. Det var jag som körde på den ena pappersrullen var på väg hem till Ånge med ett av natt tågen till övre Norrland.Det blev en rejäl smäll sedan hängde det papper utmed hela tåget så det såg ut som jul pynt.Det måste ha varit i mitten av 80 talet.

      • Vill minnas att det var en sommar natt.smällen var så kraftig att jag todde det skulle spåra ur för det gick ca 110 km. Har tittat på rullen många gånger där den ligger.Är nu pensionär på heltid sedan 1,5 år .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s