På promenad i storskogen

104940792_10223197245508811_5752195727758231691_oNattåget rullade in i Ånge 5.07, tio minuter försenat. 25 minuter senare började min tjänstgöring. Det är sällan det stämmer så bra med passtågen. Veckans första uppdrag bestod i att hämta ett lok på verkstadsområdet och koppla in det i samma tåg som jag sedan skulle köra till Långsele, nämligen Real Railtåg 42590. Det behövs två lok norr om Ånge. Men tåget var sent, så jag behövde inte stressa. Jag hann dricka kaffe och prata lite strunt med kollegorna i orderrummet. Ännu var det svalt och skönt ute, men framåt dagen skulle det bli hett. Rc4 1193 hade ankommit till Ånge bara någon timme tidigare och stod på spänning bakom signal Åg135. När 42590 rullade in på spår 5, fick jag växlingsväg och kunde koppla ihop de två Rc-loken. Loket som nu skulle gå som mult-tvåa var 1313, vilket oroade mej en aning, vidskeplig som jag är. 1313. Dubbel otur liksom.

Det gick bra att få upp farten, och resan till Långsele flöt på utan intermezzon. Jag skulle egentligen ha haft tre timmars rast och hade sett fram emot ett par timmar i sängen. Sömnen på nattåget hade varit lite si och så. Jag klev på i Skövde och somnade i höjd med Hallsberg. Min yrkesskadade kropp vakande till vid ett-draget. Det var någonting som inte stämde. Ventilationen tystade. Jag kände rörelser i tåget som inte var normala. Jag kikade ut genom det lilla fönstret och fick svar på mina misstankar. Lokföraren höll på med en rundgång på Gävle C. Vi skulle egentligen ha åkt över Storvik, Kilafors och den upprustade banan mot Söderhamn. Men ett ställverksfel gjorde att vi blev omledda. Jag hade svårt att somna om, och traskade iväg för att se om restaurangvagnen var öppen. Den var stängd. Men ändå inte. De två tågmästarna satt och samkvämade i mörkret. Jag gjorde dem sällskap och fick kaffe och frukost. Tåget var en timme försenat, men det var ingen ko på isen. Tåget skulle växlas isär i Sundsvall. Några vagnar går vidare mot Umeå och norrut, resten av tåget fortsätter mot Ånge, Östersund och Duved. Växlingen tog en halvtimme. Enligt tidtabellen har nattåg 72 ungefär en och en halv timmes uppehåll i Sundsvall, så trots förseningen kunde vi avgå i rätt tid. Jag njöt av utsikten från mitt fönster. Mittlinjen slingrar sej fram längs Ljungans strand. Det är vackert i vanliga fall, och extra fint blir det när dagen gryr.

Men tillbaka till Långsele. Jag hade inte lyckats kapa någonting av förseningen med 42590, så att promenera iväg till överliggningen kändes meningslöst. En timme senare skulle jag lösa av ett annat Real Railtåg, 42202. Jag sträckte ut lite på soffan i orderrummet. Pappersmuggarna i Långsele är avskaffade, av miljöskäl. Vilket istället innebär att porslinet får fötter. I väskan hade jag dock några engångsmuggar från Pressbyrån i Skövde, så jag grep en kaffe i flykten och hivade mej upp på 42202. Tåget var ovanligt långt, 638 meter, och vägde 1579 ton. Vagnarna drogs av Rc4 1162 och 1309. Luftkonditioneringen fungerade tack och lov, för nu började det bli riktigt varmt. Jag hann knappt få upp farten förrän det var dags för möte. Men spåren i Österås är inte tillräckligt långa, så det blev problem. Ståltåget som kom från andra hållet fick gå mot stopp. Till slut fick jag grönt i signalen och drog på. Jag passerade den vackra bron i Forsmo och tappade ingen fart i den långa uppförsbacken. I Selsjön blev det åter möte. Den här gången var det den så kallade Kopparpendeln som susade förbi.

105407205_10223197191307456_7563726501097960119_nNär jag så närmade mej Grönåsen, så ringde tågklareraren och meddelade att kollegorna på Kopparpendeln rapporterat att en dörr på en container stod öppen i mitt tåg. Naturligtvis på en av vagnarna längst bak. Jag stannade och bromsade ned tåget. Jag såg mej omkring. Detta var verkligen ödemarker. Jag mindes en sak som jag hörde Skansengubben Jonas Wahlström säga. Det finns bara tre djur i världen som han är rädd för. Isbjörnar, krokodiler och en viss typ av hajar. Jag tänkte att här finns nog inga isbjörnar, men vanliga björnar är det nog gott om. Är de lika farliga, mån tro? Jag hämtade en rulle grov ståltråd i maskinrummet. Det gäller att tänka efter före, som det brukar heta. Om inte annat för att slippa promenera två gånger. Jag klev ut och traskade bakåt. Det var ju typiskt att tåget just denna dag skulle vara rekordlångt. Och lika typiskt att det var en av vagnarna i aktern som krånglade. Det slår aldrig fel. Jag skrattade lite för mej själv åt denna ologiska naturlag.

Väl framme vid den öppna dörren så hade jag både hunnit bli svettig och fått ont i fötterna. Det var tur att jag hade tagit med mej ståltråden, för dörren gick inte att få igen. Jag fick binda fast den istället. Jag rapporterade in felet till transportledningen i Hallsberg enligt gängse rutin. Det var skönt att komma in i den svala hytten. Real Rail hörde av sej och frågade om den skadade vagnen. Jag skickade över några bilder. Sedan flöt resan på fint. Tidtabellen var generöst lagd. När jag närmade mej Vännäs var tåget åter i rätt tid. Efter Degermyr tittade jag i backspegeln och hickade till. Det var någonting som stack ut från en vagn. Det måste ha hänt i vindfånget i den långa Pustbergstunneln. Jag var nu bara några kilometer från Vännäs, så jag beslöt att rulla in på stationen för att där undersöka problemet. Det visade sej vara en aluminiumlist från en trailer som blåst av och fastnat i vagnen. Jag drog loss den och la den på marken mellan spåren. Det blev en ny felrapport till Hallsberg, och så småningom ett nytt samtal med Real Rail.

Nu hade jag hunnit bli riktigt trött, så det bar iväg i rask takt till en av överliggningslägenheterna på Kommendörsgatan. Konsum ligger längs vägen, så jag sprang in och köpte en påse nudlar och en Snack Pot. Jag kokade nudlarna och åt. Klockan var 16. Jag satte larmet på 22 och bordsfläkten på läge 3. Nu skulle det äntligen sovas. Jag hade inga problem att somna. Jag drömde om en björn som fastnat på insidan av Trafikverkets nya stängsel och var hungrig.

104550587_10223197191707466_8605409510135273680_n

5 tankar på “På promenad i storskogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s