Lite om Arriva, Hector, SJ & Railcare

dsc_1322Det har hänt flera intressanta saker i järnvägsvärlden i veckan. Bland annat har Arriva, som kör Pågatågen, varslat 320 anställda om uppsägning. Det vill säga halva personalstyrkan. Företaget skyller på Coronakrisen och den indragna trafiken. Till och med Skånetrafiken är förvånade över varslet. Ungefär 15 procent av Pågatågstrafiken är inställd, inte 50 procent. Hur ska man då tolka detta? Som bekant pågår en infekterad strid mellan Arriva och facken, där företaget har svårt att vinna mark. Flera kollegor och fackliga företrtädare som bloggen varit i kontakt med menar att Arriva utnyttjar pandemin i försök att dumpa det lokala kollektivavtalet och därmed rädda lönsamheten i företaget. Man vill omvandla heltidstjänster till deltidstjänster och deltidstjänster till visstidsanställningar.

Green Cargos ägare, den svenska staten, sitter just nu och funderar över hur man ska agera i frågan om eventuellt kapitaltillskott. Företaget behöver drygt två miljarder för att överleva. Hector Rail är det näst största järnvägsföretaget på godssidan i Sverige och går liksom Green Cargo med brakförlust. Deras ägare, EQT, väljer en annan väg. Man kommer inte att skjuta till mer pengar utan säljer istället Hector Rail. Köpare är ett annat riskkapitalbolag: Ancala. Prislappen är okänd, och planerna med Hector likaså. Men flera kollegor som bloggen varit i kontakt med känner en oro över vad som nu ska hända. Kommer verksamheten att styckas upp och säljas ut? Ser den nya ägaren verkligen möjligheter till framtida förtjänster? Går det att effektivisera verksamheten ytterligare? Och vad händer i till exempel Malmö? Där har inte bara Arriva för många lokförare, utan även Hector. Man har undvikit övertalighet enbart genom att låna ut personal till andra stationer och upplägg. ”Men med tanke på övertalighet hos persontrafikföretagen så lär det snart finnas förare över, som kan jobba på dessa orter, och då kommer vi inte att kunna låna ut längre”, säger en kollega. Frågan är då vad detta Ancala är för bolag? En av bloggens källor har tittat närmare på Ancala, och rapporterar inte riktigt samma positiva bild som den som målas upp i pressinformationen. Hectors nya ägare sysslar bland annat med fossilbränsle, privatiserade vattenverk och hantering av miljöfarligt avfall åt den brittiska militären.

Fackförbunden Seko och ST säger nej till SJs förslag att införa en ny schemaplaneringsmodell. Systemet har inte kunnat testas fullt ut på grund av pandemi och permitteringar. ”Något som tillsammans med några andra frågor nu resulterat i att vi kommer meddela SJ att vi inte är beredda att ingå ett avtal i det skick som det nu föreligger i”, skriver Seko SJ på sin hemsida. En särskild grupp inom Seko har under drygt två år arbetat med frågan om ny schemaplaneringsmodell parallellt med SJs projekt om införande av det nya planeringsverktyget IVU/Rapid. Detta system påminner om Green Cargos ”Söm” där personalen själva kan påverka sina arbetstider. Den här bloggen har berättat om IVU och Rapid i flera inlägg, bland annat det här.

I torsdags hade den här bloggen planerat att berätta nyheten att Railcare börjar köra malmtåg åt LKAB mellan Kiruna och Svappavaara. Jag skickade några frågor på mejl – men fick inget svar. Igår kom istället ett pressmeddelande som sändes ut till allt och alla där nyheten bekräftades. Det är inte första gången detta händer och det kan förstås vara en slump att jag hör av mej i exakt samma stund som pressmeddelandena är färdiga. Det kan också förhålla sej på ett helt annat sätt. Företagen vill själva styra hur och när deras information ska presenteras. Det får jag naturligtvis respektera. Nackdelen med detta förfarande är att halvsanningar och rykten lätt kan få fotfäste. Det känns frestande att skriva utan att kontrollera fakta.

Euromaint kommer på måndag att ta över driften av den hjulsvarv i Rala utanför Hallsberg som företaget TXG Maintenace lämnade i april.

9 tankar på “Lite om Arriva, Hector, SJ & Railcare

  1. Railcare är ett aktiebolag som handlas på börsen, de är tvingade att skicka ut pressmeddelanden om viktiga affärer som kan påverka aktiekursen. Dina frågor kanske fick dem att inse att nyheten var ute 🙂

  2. Man slutar aldrig förvånas över Arrivas beteende. Med hjälp av lögner och skrämseltaktiker försöker de gång på gång dumpa avtalen och utnyttja sina anställda. Arbetsmarknaden ägs av företagen idag, och facken måste kämpa riktigt hårt för att stå emot. Som anställda på järnvägen är det viktigt att vi alla står enade mot dessa fulspelare, oavsett arbetsplats, position eller facklig anslutning.

    • Kommer aldrig att hända så länge vi inte sätter oss ner, och då menar jag alla i branchen, gods och persontrafiken. Vi skulle behöva göra yrket mer attraktivt då det annars kommer självdö med alla dess problem yrket har med arbetsgivare som vägrar inse att vi är människor, ryktet börjar sprida sig. Det som nämns i tråden samt kollektivavtal och arbetsmiljön. Många som tycker det är kul med järnvägen men ser sig om andra jobb när de inser vad det innebär att jobba inom yrket, i regel efter 3-5 år. Varför jobba ihjäl sig när man tjänar lika eller mer pengar på andra yrken som man mår bra av?

  3. Hector öppnar på andra orter och verkar än så länge ha svårt att få tag på folk till de orterna.

    Kanske ändras det om man kommer till beslut om samlad tjänst 7:7/8:6 för lokförare inom hela företaget och inte bara vissa utvalda.

  4. Hur som helst så stämde inte teorin som jag hört om att EQT (Wallenbergs riskkapitalbolag) skulle acceptera förluster inom Hector Rail då det gav möjlighet till pressade transportpriser för industrin!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s