Green Cargo vädjar om miljardstöd

Green Cargo behöver 2,2 miljarder kronor för att överleva. Företaget har ansökt om ett ägartillskott hos näringsdepartementet. Pengarna behövs för att kunna investera i bland annat nya lok. 70 procent av Green Cargos lok har över 40 år på nacken. ”Det är styrelsens bedömning att Green Cargo behöver ett kapitaltillskott, som tillsammans med transformationsprogrammet, gör det möjligt att genomföra nödvändiga investeringar. Det skulle ge helt nya möjligheter att ta vara på en ökad efterfrågan på hållbara godstransporter, erbjuda kunderna nya digitala tjänster samt få ett mer robust bolag. Med ett kapitaltillskott är vi också rustade för att bidra till den gröna återstart som näringslivet behöver efter pandemin covid-19”, säger styrelseordförande Jan Sundling.

Green Cargos ansökan om kapitaltillskott lämnades in i februari. Företaget bad då staten om 1,2-1,4 miljarder kronor. Sedan dess har dock situationen förvärrats ytterligare, mycket på grund av Coronakrisen. Idag är det snarare 2,2 miljarder kronor som behövs. Det uppger Dagens Industri, som tagit del av en rapport från revisionsfirman KPMG. Och Green Cargo behöver pengarna fort. ”Utan kapitaltillskott riskerar bolaget att hamna i kontrollbalansräkning redan under fjärde kvartalet 2020”, skriver KPMG. Frågan om ett ägartillskott är dock inte helt enkel. Kan staten stötta Green Cargo med miljardbelopp utan att snedvrida den fria konkurrensen? ”Det har styrelsen ingen uppfattning om utan det är en fråga för ägaren att bedöma”, säger Jan Sundling till bloggen.

För att Green Cargo ska kunna lyckas långsiktigt krävs dock mer än kapital. Företaget menar att mycket hänger på politisk vilja och handlingskraft. Järnvägsinfrastrukturen måste fungera bättre, godstågens prioritet måste höjas och en snabb realisering av den nationella godstransportstrategin måste till. Som exempel har godstågen under flera år fått en ökad andel planerad stillaståendetid i Trafikverkets tågplan som buffert för att hantera en kraftigt ökad andel resandetåg. I tågplanen för 2020 har Green Cargo 13 procents planerad så kallad skogstid, vilket motsvarar en kostnad för bolaget på ungefär 300 miljoner kronor. ”Att var åttonde lok och förare är planerade att stå stilla är givetvis inte ett recept för effektivitet och lönsamhet”, säger Jan Sundling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s