Fyra minuter i ödslighetens land

97577541_672846423272888_1926048895293456384_oHäromdagen stannade jag i Tillberga, utanför Västerås. Jag kom från Borlänge med ett omlett SSAB-tåg. Egentligen går dessa tåg över Grängesberg, Ställdalen och Frövi. Men på grund av banarbete fick jag köra ett annat håll, via Avesta/Krylbo och Sala. Det är trevligt med variation. Det finns många vägar att köra från Borlänge till Oxelösund. Ett annat håll som används relativt ofta är Avesta/Krylbo-Ängelsberg-Kolbäck. Fördelen med tågen som leds om är att banorna inte klarar det höga axeltrycket, och att vagnarna därmed inte kan lastas lika tunga. Istället för stax E blir det stax D. Ibland behöver tågen inte heller gå som specialtransport. På det viset slipper man flera hastighetsbegränsningar.

Men tillbaka till Tillberga. Jag rullade in på stationen och hade stopp i utfartsänden. Mötande motorvagnståg till Sala var på väg. Det var fint väder, och dessutom hade kaffet nu passerat genom hela systemet och ville ut i Guds fria natur. Jag klev ned – och blev lite smått deprimerad. Detta var ingen vacker syn. Tillberga som en gång var en så betydande knutpunkt vid den svenska järnvägen. Nu är allt bara förfallet, söndrigt och igenväxt. Efter fyra minuter kom det mötande tåget och susade förbi. Det är många år sedan det gick att kliva av eller på ett tåg här. 2009 slutade motorvagnarna att stanna i Tillberga. Men egentligen hamnade det lilla samhället offside långt tidigare. När Mälarbanan byggdes om mellan Västerås och Stockholm under 1990-talet drogs den nya sträckningen förbi Tillberga. Västerås-Tillberga trafikeras fortfarande, men trafiken på delen Tillberga-Tortuna försvann. Spåren och kontaktledningsstolparna har dock fått stå kvar. Det ser märkligt ut i Tortuna, där den gamla järnvägen plötsligt slutar i tomma intet, alldeles intill de nya spåren.

Ännu tidigare, fram till 1997, fanns dessutom en bana från Tillberga till Ramnäs. Trafiken lades ned 1991, då tågen från Stockholm till bland annat Ludvika istället började gå via Kolbäck. Tillberga hade alltså utgående linjer åt fyra håll, och fem spår med perrong, vilket man kan se på den här underbara bilden från 1976. Kontrasten är slående. Idag är stationen öde och rostig. Utveckling? Ja, kanske.

Apropå indragna tågstopp: Invånarna i skånska Fjälkinge kan inte längre åka tåg. När Pågatågen ställdes in på sträckan Kristianstad-Karlshamn, på grund av Coronakrisen, så bestämde Skånetrafiken att Öresundstågen istället skulle göra extra uppehåll i Fjälkinge. Detta fungerade dock dåligt. Tågen tappade för mycket tid, och antalet av- och påstigande var mycket lågt. Därför drogs tågstoppen in. Resenärer till och från Fjälkinge hänvisas nu till ordinarie bussförbindelser.

1 tanke på “Fyra minuter i ödslighetens land

  1. Tråkigt med att Fjälkinge nu har förlorat sina tågstopp men förstår inte riktigt resonemanget att Öresundstågen skulle förlora för mycket tid, har inte Öresundstågen tillräckligt med luft i sin tidtabell mellan Bromölla och Kristianstad för att kunna göra ett kort uppehåll i Fjälkinge??? Borde finnas möjlighet att åtminstone låta några tåg på morgonen och eftermiddagen stanna till där???

    Funderar på om Skånetrafiken på sikt kan utnyttja detta som skäl att lägga ner linjen i sin helhet eller dra in uppehållet i Fjälkinge permanent???

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s