Detta är lugnet före stormen

97890298_10222886803867964_8824485650842517504_oMina arbetsveckor kan onekligen se olika ut. Den här tjänstgöringsperioden skulle jag egentligen ha tillbringat i Eskilstuna. Åtta arbetsdagar. Tisdag till tisdag. Den sista arbetsdagen lyckades jag förhandla bort redan i april. Jag ankom till Göteborg med ett tåg från Värö och skulle bli avlöst. Men avbytet hade blivit sjuk, så den operativa arbetsledningen i Hallsberg undrade om jag kunde tänka mej att fortsätta med det lastade timmertåget till Falköping, vila och sedan köra samma vagnar tillbaka till Göteborg? Det kunde jag absolut. Jag tänkte att jag lika gärna kan sova på Ranten som på Hotell First G. Istället för övertidsersättning så föreslog jag att jag kanske kunde få ledigt tisdagen den 26 maj? Jodå, det gick fint. Personalfördelaren skrev ut en så kallad nolldag. Sju arbetsdagar istället för åtta gör stor skillnad.

I onsdags förra veckan damp det så ned ett mejl. En instruktör med elev hade lagt beslag på den tur som jag egentligen skulle ha inlett min arbetsvecka med. Passåkning till Borlänge igår och sedan tillbaka till Eskilstuna idag med stålämneståg 9133. Därmed försvann mina ordinarie turer tisdag och onsdag. Istället fick jag jour på min hemstation i Karlshamn ena dagen, och en tur den andra. Eftersom Karlshamnsturen som jag ska köra senare idag, inte slutar förrän på kvällen, så hinner jag inte heller ta den Eskilstunatur som var planerad under torsdagen. Den börjar nämligen redan 3.37 på morgonen. Istället för en sväng till Oxelösund fram och tillbaka blir det nu en lugn passresa framåt kvällen. På fredag morgon slipper jag dock inte Oxelösund. På lördag kör jag samma sträcka, fast på eftermiddagen.

Sedan åker jag faktiskt hem. Jag skulle ha haft en överliggning i Borlänge söndag-måndag. Men så dök det upp en vakans i Karlshamn på måndag. Personalfördelaren i Eskilstuna hade en ”gubbe” över till Borlängesvängen, så han kunde skicka hem mej. Man tackar. Detta blir den bästa arbetsveckan på länge. Jag åker hemifrån vid 17-tiden på torsdag och är tillbaka igen vid 15-draget på söndag. Trots den begränsade tiden i Eskilstuna måste jag försöka hinna med ett besök på Ming. Jag har inte den blekaste aning om när jag får den chansen nästa gång. Detta är nämligen lugnet före stormen.

I juni är det slut på de fina sötebrödsdagarna i Eskilstuna. Jag är kommenderad till Ånge. I normala fall trivs jag förträffligt i Ånge. Tillsammans med just Eskilstuna så är Ånge den stationeringsort som jag genom åren gillat allra bäst. Tjänstgöringen är varierad och kollegorna snälla, trevliga och hjälpsamma. Närheten till Östersund är en annan fördel. Avståndet hemifrån till Ånge har inte heller varit något problem. Med lite tur har det gått att ta sej till Ånge från Karlshamn på lite drygt fem timmar. Först flyg till Arlanda, sedan en halvtimmes uppehåll, därefter flyg till Östersund och avslutningsvis tåg till Ånge.

Men i dessa Coronatider, med inställda tåg och flyg, ser situationen helt annorlunda ut. Den enda bokningsbara resan med SJ den 2 juni tar nästan 16 timmar, och då kommer jag ändå inte fram förrän vid fem-tiden på onsdagsmorgonen. Tjänstgöringen börjar nio timmar tidigare, vid 20-tiden på tisdagskvällen. Så vad göra? Ja, som vanligt blir det ett trixande och fixande. Vi bemanningspoolare har blivit lite av experter på detta. Kanske går det att lifta med ett godståg? Nej, det passade inte med tiderna i det här fallet. Däremot såg jag i turlistan att det fanns en tur just denna dag som började med passåkning Ånge-Sundsvall. Hade jag kunnat få den istället, så hade problemet varit löst. Till Sundsvall skulle jag nämligen kunna ta mej. Den resan tar bara elva timmar… Sagt och gjort. Personalfördelaren för Ånge ringde upp berörd kollega och bytte våra turer. Istället för i Ånge börjar jag nu i Sundsvall klockan 20. Jag kör tåg 5987 till Gävle och åker pass till Storvik där jag får vila i några timmar. Sedan tar jag över 42504, ett Real Railtåg. Jag slutar klockan 6.33 i Ånge.

Väl på plats i Ånge är det inga konstigheter. Men sedan ska jag ju hem också, tisdagen därpå. En sökning på sj.se ger inte en enda träff. Det är bara en massa ”banarbeten planeras”. Men här finns det faktiskt en flygförbindelse från Östersund. Det är inte SAS som flyger, utan ett bolag som jag aldrig tidigare hört namnet på. Jag landar på Arlanda vid middagstid och sätter mej på första bästa tåg till Stockholm. Där blir det byte, liksom i Hässleholm. I bästa fall är jag hemma vid 19.30. Det känns inte helt lyckat att behöva flyga i dessa tider, men vad gör man?

Hur det blir nästa gång jag ska till Ånge, den 16-23 juni, har jag inte ens orkat börja fundera över. Inte mer än att jag sett till att jag slutar i Gävle och inte i Ånge. Även i detta fall har personalfördelaren bytt en tur, så att jag avrundar min vecka med passåkning Gävle-Ånge. Exakt hur jag ska ta mej hem från Gävle vet jag inte. Förmodligen försöker jag hinna med kvällens sista tåg till Stockholm, övernatta där och sedan fortsätta hemåt under tisdagen. Men det kan också bli en helt annan resevariant. Den som lever får se. Den som är anställd i Green Cargos bemanningspool får se ännu mer.

8 tankar på “Detta är lugnet före stormen

  1. Hur lyckas du få ihop detta med den biologiska klockan? Sömn, näringsintag och aldrig inte veta vad som komma skall. Är det så här för hela lokförarbranchen?

    • Jag lyckas nog ganska bra, tror jag. Att sova brukar jag sällan ha några problem med, ätandet är däremot lite svårare och kräver planering. Helt klart kan det bli tuffa arbetsveckor ibland, men de långa arbetsperioderna väger upp med råge. Tror inte alla lokförare har det som vi i Green Cargos pool, men många har det, och har mycket svårt att planera sina liv. Hela idén med poolen är att ha en grupp som kan vara flexibel, och oavsett hur mina jobbdagar ser ut så vet jag att jag är ledig varannan vecka. Det är inte alla som har den möjligheten utan kastas fram och tillbaka mellan tjänstgöring förmiddagar, nätter, eftermiddagar och ändringar med ibland mycket kort varsel.

  2. Hur är det möjligt att ta sig från Gävle till Storvik mitt i natten och dessutom få vila några timmar med annat än taxi. 5987 kommer till Gävle omkring tolv på natten och ditt tåg mot norr Går kring 0300 från Storvik.

  3. Ni som jobbar i poolen följer ni Seko-GC avtal när det gäller arbetstid, arbetspass längd, ledighet, semester osv trots er ledighet varannan vecka? Det verkar ju inte finnas några speciella regler i avtalet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s