Släckt och låst för gott i Arvidsjaur

36476160_10216872922004676_7003551531748294656_nIgår släckte och låste lokaltågklareraren i Arvidsjaur sin expedition för sista gången. Från och med idag är stationen fjärrbevakad – från Sveg. Om allt går som planerat kommer inom kort även stationerna i Orsa, Fågelsjö, Röjan, Svenstavik, Jämtlands Sikås, Vilhelmina, Sorsele, och Jokkmokk att fjärrmanövreras från tågledningscentraler i Sveg, Hoting och Storuman. Systemet som införs heter Cactus TMS och blir en ovanlig lösning på trafikledning: nämligen fjärrstyrda stationer i system M, de gamla så kallade tam-sträckorna. Inlandsbanan började skissa på den här lösningen redan 2016, eftersom man såg en möjlighet till ökat trafik. Tågklareringen koncentreas nu till tre orter. ”Det betyder även en klar fördel för arbetsmiljön i och med att tjänsteresor för tågklarering på driftplatser utanför våra stationeringsorter avsevärt kommer att minska” sa Inlandsbanans infrastrukturchef Mats Portinson i ett pressmeddelande 2017.

CFL cargo har inte längre något trafiktillstånd i Danmark. Tillståndet löpte ut i mars och en förnyelse har dragit ut på tiden.  ”Verksamheten i Sverige påverkas inte”, säger den svenska produktionschefen Mikaela Schön. Företagets tåg fortsätter dock att rulla i Danmark, fast med andra järnvägsföretag, DB och Hector Rail, som ansvariga för trafiksäkerheten. Det handlar uteslutande om inrikestrafik. DB kör tåg till Taulov, Ringsted, Vojens, Esbjerg och Aalborg. Dessutom rullar något spårbyteståg i DB-regi. Hector kör betongfundament från Padborg till Glostrup. CFL kör inga tåg från Danmark till Sverige. Enligt vad bloggen erfar räknar CFL cargo med att få sitt nya tillstånd klart i juni.

1 tanke på “Släckt och låst för gott i Arvidsjaur

  1. Man kan fråga sig varför inte Trafikverket kan införa något liknande på de få kvarvarande system M banorna? Då skulle man ju kunna behålla tågklarering på orter som Borås och Kil med den goda service och lokalkännedom detta ger men ändå få ett bra system med hög kapacitet för trafiken på dessa sträckor. Det är precis som om man alltid måste välja det bästa och dyraste eller inget alls….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s