Arriva varslar efter fackens nej

22089472_10214560762042122_2004673726184934832_nSkånetrafiken reducerar trafiken med Pågatågen med 20 procent. Anledningen är Coronakrisen, som gjort att antalet resenärer kraftigt minskat. Neddragningar sker inom Pågatåg Express, trafiken Karlshamn-Kristianstad samt avgångar under kvällar och nätter vid övriga linjer. Därför tvingas nu Arriva, som bemannar tågen, att varsla personal om uppsägning. Företaget hade hoppats kunna lösa den kommande arbetsbristen genom korttidspermitteringar – men facken sa nej. Seko och ST kräver något i utbyte för att skriva under avtalet om permitteringar. ”Eftersom Arriva är den som tjänar på detta och vi i personalen förlorar på det tänkte vi att det var på sin plats att begära ett gruppval till vintern. Vi är i grunden intresserade att hjälpa till med korttidspermittering men vill även ha ett gruppval, som vi inte haft på några år. Egentligen kostar ju ett gruppval ingenting för Arriva, men det har gått prestige i hela frågan”, säger en av de fackliga representanterna som bloggen varit i kontakt med.

Arrivas affärsområdeschef Mattias Wrangtorp är mycket upprörd över situationen och lägger hela skulden på fackförbunden. ”Hade vi kunnat genomföra permitteringsplanen hade alla anställda kunnat ha kvar sin anställning hos oss. Facken ställer sig i grunden positiva till korttidspermitteringen men väljer ändå att inte trygga jobben för sina medlemmar om de dessutom inte får grupper och 13 timmars nattvila för T21 och T22. Vi vill diskutera frågan men inte i detta forum. Vi befinner oss i ett krisläge där vi vill rädda jobben genom att hantera korttidspermitteringen först”, skriver Wrangtorp i ett brev till de anställda. Han berättar vidare att företaget nu som en konsekvens kommer att tvingas varsla personal om uppsägning, eftersom arbetsbrist råder från 1 maj. Affärsområdeschefen gör ingenting för att lugna personalen, tvärtom. ”Vi kan inte i detta läge säga att ni inte ska oroa er, då det är befogat”, skriver han.

ST och Seko har naturligtvis en helt annan bild av läget. ”Vi ber om gruppval, Arriva hotar med varsel”. Så lyder rubriken på den gemensamma skrivelse som de båda facken delgivit sina medlemmar. Både ST och Seko menar att man i grunden är positiv till korttidsarbete, eftersom personalen då säkrar en inkomst under den pågående pandemin. Men: ”Företaget har mycket att vinna på detta, då de får bidrag från staten för att betala delar av vår anställning. Hela den här situationen är jobbig för alla som jobbar och vi har därför ställt krav på ett gruppval till hösten. Vi tror att ett gruppval skulle vara en liten hjälp i en svår situation. Vi kan i dagsläget inte planera vår tillvaro och det måste få ett slut”.

Frågan om permitteringarna är bara en i raden av konflikter som skakat Arriva de senaste åren, något som bland annat den här bloggen berättat om i flera inlägg. ST och Seko kommer nu att genomföra en omröstning bland sina medlemmar för att avgöra hur man ska gå vidare. ”Vi står nu inför ett vägskäl och vi vill fråga dig om din åsikt. Vi genomför en omröstning där vi vill att du skriver vad du tycker och ger oss i respektive styrelse vägledning. Om vi ska strida så måste vi veta att vi har medlemmarna i ryggen”.

Flera lokförarkollegor inom Arriva ifrågasätter om det verkligen kan bli arbetsbrist med tanke på den semestertid som snart kommer, eller om det bara är förhandlingstaktik från Arrivas sida. ”Förra året köpte man semestrar och hade mycket övertid. Jag undrar hur stort personalöverskott man har, även om man minskar trafiken”, säger en lokförare. En annan kollega är inne på samma spår: ”Ska jag vara ärlig tror jag på ett varsel i paritet med neddragningen, men jag skulle bli mycket förvånad om det utlöses. Det är snart sommartid och efter det hoppas vi väl att Coronan lugnat ner sig. Just nu är det lite hetsigt, men jag anar att vi kommer överens. Men tiden när Arriva tror att de bara kan ta utan att ge är förhoppningsvis över”.

Apropå permitteringar: Sekoavdelningen inom Green Cargo resonerar inte på samma sätt som Arrivakamraterna. 200 personer inom det statliga godstrafikföretagets administration kommer nämligen att korttidspermitteras. Personalen kommer att arbeta 80 procent, men få 96 procent av ordinarie lön. ”I den unika ekonomiska situation vi idag befinner oss ser vi inget annat alternativ än korttidsarbete för att undvika att hamna i en varselsituation. Ett inkomstbortfall på fyra procent är självfallet kännbart för den enskilde, men är att föredra framför det mycket sämre alternativet ett varsel skulle innebära”, skriver Sekobladet.

7 tankar på “Arriva varslar efter fackens nej

  1. Vad tusan sysslar facket med? Korttidspermittering är inte mer vinst för arbetsgivaren än det är för de anställda. Betald semester på statens bekostnad, de få procenten mindre lön kompenseras av mindre pendling till jobbet och mindre äta ute. Ingen jag känner som är permitterad har något ont att säga om det, tvärtom är det rena drömmen, betald semester.

    • Beror kanske på var dina bekanta jobbar. På SJ får man t ex inte besked för morgondagen förrän kl. 17:00 i eftermiddag, och det är du då tvungen att kontrollera dag för dag oavsett om du är permitterad eller ordinarie ledig. Så någon drömtillvaro eller ”semester” är det inte tal om.

      • Med tanke på alternativet (uppsägning) är det inte direkt något som borde avskräcka i mitt tycke, alla är väl ändå hemma på dagarna när dom inte jobbar i dessa tider? Villkoren är ändå bättre än de som de timanställda får utstå i åratal utan större reaktion från facket, i detta fallet får du iaf lön även om det inte kommer pass nästa dag.

      • Självklart är det bättre än uppsägning, det har jag inte sagt emot, men det var inte heller det som din kommentar handlade om. Vad det har med timanställdas villkor att göra ser jag inte heller; själva poängen med en timanställning är ju att man bara får betalt för utförd arbetstid.

        Huruvida man är hemma spelar väl inte så stor roll. Ska man gå upp kl. 04 så vill man ju helst ha lite förvarning.

      • Jag syftar på att många anställda redan lever under förhållandet att få reda på att man nästa morgon ska börja kl 04, kvällen innan.

        Klart det spelar roll, om läget vore annat hade man kanske velat hitta på något, åka iväg på semester en weekend, åka till sommarstuga osv varpå det hade varit jobbigt att inte veta om man är ledig flera dagar i sträck eller inte. Men i nuläget är det inget större bekymmer, speciellt när alternativet är att gå hemma arbetslös. Förstår inte riktigt vad du vill ha fram, har du hört från de anställda på SJ som är permitterade att dom tycker det är en odräglig tillvaro att gå hemma med betald lön, med risk att med kort varsel då och då få hoppa in nästa dag?

        Vad jag hört därifrån är dom snarare glada så fort dom får en tur då dom är uttråkade hemma.

      • Det där stämmer ju inte. Ledighet och fridagar ligger kvar som vanligt, det är bara dina jobbdagarna du måste kontrollera om du har någon tur dagen efter kl 17 och det är nog så nära semester du kan komma.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s