Kris stänger svarv i Hallsberg

84443997_10221660579533122_4357214188301451264_nCoronakrisen har skördat sitt kanske första offer inom järnvägsbranschen. Företaget TXG Maintenace lägger ned sin verksamhet i Hallsberg. Stängningen sker omdelbart och samtliga bokningar ställs in. TXG Maintenance, som funnits i två år och bland annat sysslar med svarvning av hjul, har i dagsläget en hyreskostnad som överstiger omsättningen. TXGs ledning har fått ett erbjudande att sälja företaget, men villkoren anses allt för dåliga med orimliga villkor. ”Därför lägger vi ned vår verksamhet och åker hem. Jag har också fått säga upp våra fantastiska medarbetare som har hjälpt oss i med- och motgångar, vilket är den värsta situation jag ställts inför i mitt yrkesverksamma liv”, säger verkställande direktör Klaus Knutsen.

7 tankar på “Kris stänger svarv i Hallsberg

  1. Well how nice is this 😡 why can’t they make lower rent and keep the business going, it’s so sad when this happens and most of all employees are without work.

    I’m just shaking my head and wondering when will this corona virus times be over.

  2. Nu har förvisso att TXG Maintenance lägger ner sin verksamhet i Rala över huvud taget ingenting med Corona att göra utan det är enkom en effekt av att de ej kan komma överens om hyresnivåerna med Train Alliance.

    Precis som du skriver har Train Alliance krav på hyra högre än bolagets omsättning (12M sek för 2019), varvid man ej ser det som fruktbart att fortsätta.

    Exakt hur menar du att detta har med Corona att göra?

    • Enligt de uppgifter som jag fått, och som jag bedömer som trovärdiga, har behovet av svarvtjänster gått kraftigt ned de senaste månaderna. Vilket naturligtvis påverkar TXGs möjligheter till lönsamhet.

      • kravet på 12mille/år, och ej förhandlingsbart som är orsaken till ned läggningen

  3. Intressant!
    Oavsett om det är Corona, orimligt hyresavtal eller något annat som ligger bakom, är det en intressant utveckling.

    Med den brist på svarvkapacitet som har märkts har det varit något av en etablerad sanning att en hjulsvarv i stort sett har varit detsamma som en egen sedelpress, men så var det tydligen inte här.

    Tittar man på årsredovisningarna, så ser man att de under 2019, första året med någon egentlig verksamhet att tala om omsatte 11,9 MSEK och gjorde ett resultat på nästan 2,6 MSEK, omkring 24%. Även om resultaten för en ny verksamhet kan vara väldigt spretiga, så är det ändå bra siffror. Att då inte driva företaget vidare pekar på att situationen under 2020 måste ha blivit ohållbar väldigt snabbt, antingen genom att kunderna försvann eller att andra kostnader var så stota att det inte var någon mening med att arbeta upp större ordervolymer.

    Frågan är vem som tar över och under vilka förhållanden? TrainAlliance lär väl inte vilja ha en svarv som står oanvänd. Tyvärr har TrainAlliance och deras olika dotterbolag inte lämnat sina bokslut för 2019 än, så det går inte att göra någon direkt jämförelse med TXG ännu.

    • Märkligt att train alliance aktie är upp drygt 7 % idag samtidigt som dom tappar sin hyresgäst,. Det är något vi inte känner till här.

  4. Hej,
    Satt och funderade lite på detta inlägg och var tvungen att göra en liten ”research”.
    Mina funderingar;
    1. Kan de ekonomiska problemen bero på att någon viss huvudägare har tagit ut oskäligt hög lön och andra förmåner? Mycket tyder på detta om man tittar lite närmare på siffror och övrig sökbar information.
    2. Kan det även funnits en viss typ av arrogans och/eller dåligt bemötande mot flertalet kunder? Tycker det verkar konstigt med dessa mindre volymer på bokningar trots att det råder kapacitetsbrist på dessa tjänster som TXG erbjudet?
    3. Har det inte varit ganska stor personalomsättning i bolaget med tanke på dess korta historia?

    Med vänliga hälsningar
    Etik, moral och förvånad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s