Järnvägsmuseet i kris: dör utan stöd

bbbb31b22c4ee100_800x800arKrisen för Vasamuseet får stora konsekvenser även för Järnvägsmuseet, som står inför inte enbart akuta ekonomiska problem, utan också långsiktiga. Museet förbereder varsel av sin personal, vilket innebär att ombyggnaden i Gävle och återöppnandet av museet kommer att försenas ytterligare. Situationen är så allvarlig att stora delar av verksamheten kan vara hotad. ”Det har varit en stor fördel att höra till en riktig museimyndighet sedan övergången 2018 men just nu måste vi ta tuffa beslut och jag lider med alla inom vår organisation. Situationen drabbar både verksamhet och personal. Bara ett stort stöd snabbt kan rädda oss”, säger Järnvägsmuseets chef Robert Sjöö (bilden).

Järnvägsmuseet tillhör Statens maritima och transporthistoriska museer, som också driver Vasamuseet, Sjöhistoriska museet och Marinmuseum. Vasamuseet skiljer sig från de andra genom att vara helt intäktsfinansierat och får inte något anslag från staten. Detta styrs och regleras enligt statliga myndigheters regelverk och museet har därmed enbart möjligheter att spara ett litet överskott från ett år till nästa. Detta har varit ett fungerade system i många år då Vasamuseet haft stora intäkter, men nu tappar myndigheten nästan halva sin budget och läget är mycket kritiskt. Till sommaren 2020 tar de likvida medlen slut.

Ett omfattande paket med olika besparingsåtgärder har tagits fram inom Statens maritima och transporthistoriska museer. Alla kostnader som inte är verksamhetskritiska är stoppade. Ändå hotar varsel och uppsägningar. ”Vi har löpande dialog med Kulturdepartementet som känner till vår svåra situation och vi gör förstås allt som står i vår makt för att så få som möjligt ska behöva sluta. Men situationen är så svår att varsel inte går att undvika. Blir det nödvändigt med många uppsägningar kommer det allvarligt att drabba alla museerna inom myndigheten”, säger Statens maritima och transporthistoriska museers överintendent Leif Grundberg.

Kulturdepartementets 500 miljoner till kulturen går inte till myndigheter och tidigareläggningen av kulturstöd hjälper inte heller eftersom Vasamuseet inte får något stöd, skriver Sveriges Television.

8a5d1c162c647547_800x800ar

6 thoughts on “Järnvägsmuseet i kris: dör utan stöd

  1. Man kan verkligen undra till vilken kultur dessa 500 miljoner går och det rimliga i att exempelvis operan i Stockholm årligen får närmare 500 miljoner vilket innebär att biljetterna enbart täcker cirka 20% av kostnaden…..Varför ska alltid ”finkultur” subventioneras i hög utsträckning medan den form av kultur som gemene man uppskattar i högre grad exempelvis museiejärnvägar som Anten-Gräfsnäs eller Malmköpings museiespårväg där man byggt upp och bevarat hela kulturmijöer från svunna tider bedrivas i huvudsak ideellt? Detta tål verkligen att diskuteras och för mig är alla skattepengar lika och ska man använda dessa är det viktigt att så många som möjligt får del av detta!

      • Det är helt otroligt hur de så kallade ”kulturella” gång på gång tillåts leka bort skattepengar! Och de flesta svenskar vågar inte säga ifrån då de är rädda att bli ansedda som obildade…..Jag tycker verkligen det är dags för alla normala människor att slå näven i bordet och säga från. Det kan verkligen inte vara okej att utställningar för maskar och annat trams får miljonstöd medan de som sysslar med teknik och kulturhistoria får jobba ideellt. Och varför ska kungliga operan ha närmare 2000 kr/biljett i subvention? Nej ett stöd baserat på besöksantalet vore kanske det rätta?

    • Tror nog att ”gemene man” är rätt likgiltig både till Operan och museiespårväg. Rent generellt bör inte skattepengar gå till någon av dessa. Finns efterfrågan så löser det sig självt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s