Jarnvagar, så efterlängtat!

jarnvagar.nuDen pensionerade journalisten Ulf Nyström och fotografen Kasper Dudzik har startat en ny webbsida. Den innehåller järnvägsnyheter. Sidan hittar ni här och kan verkligen rekommenderas. Åtminstone för oss som vill läsa riktiga nyheter. Sidan är bara någon vecka gammal, men starten lovar gott. Jag har saknat den är typen av sida. Det finns många nätsidor som gärna vill göra sken av att vara nyhetsinriktade, men det enda de egentligen gör är att förmedla skönmålande pressmeddelanden. De berättar inga obehagliga sanningar, ifrågasätter aldrig, gräver inte i arkiv och avslöjar inga oegentligheter eller missförhållanden. Jag tycker själv att jag är en av få som åtminstone försöker berätta saker som ingen annan gör. Uppslagen är hundratals, men jag är i första hand lokförare och i andra hand bloggare. Timmarna och minuterna räcker helt enkelt inte till för att gå till botten med alla intressanta tips och idéer som strömmar in. Saken hade varit en helt annan om jag hade kunnat ägna mej åt skrivandet på heltid. Nu är det ingenting jag strävar efter. Jag trivs alldeles för bra med jobbet som lokförare. Jag menar bara att det är fullt möjligt att berätta riktiga nyheter, bara man har tiden, viljan och kompetensen.

Det händer förstås att lokaltidningar och radiostationer ibland sätter tänderna i smaskiga historier från järnvägens värld. Men ofta faller alla sådana försök pladask. Journalisterna har inte tillräcklig bakgrundskunskap om den komplexa och ibland svårbegripliga värld som stavas järnväg. De kan inte formulera exakta frågor och ställa chefer och politiker mot väggen, utan köper alla de halvsanningar och ihåligheter som serveras som svar. Makthavarna kommer för lindrigt undan, helt enkelt. Det är därför jag välkomnar Ulf Nyströms nya sida. Han är nämligen en av mycket få reportrar i det här landet som har hela bilden klar för sej.

Överhuvudtaget tycker jag att många medier kapitulerat i sitt nyhetsarbete. På webben måste allt gå i en sådan rasande fart att tidningarna sällan hinner göra något vettigt av all den pressinformation som trillar in från företag, kommuner och myndigheter. Tryckta tidskrifter, som Tåg, har också ändrat inriktning de senaste åren. Nyheter är det ont om i Tåg, om man bortser från några enstaka notiser längst bak. Tidningsledningen menar att det år 2020, i Internets tidevarv och med en pressläggningstid på flera veckor, är omöjligt att vara först med nyheter. Jag håller inte med om det. Det beror helt på vad man menar med nyheter.

Menar man sådana nyheter som serveras på silverfat samtidigt till landets samtliga medier via diverse pressutskick, så är det förstås rätt. Men om man struntar i detta allmängods och istället fokuserar på allt det som händer i det dolda, bakom kulisserna, så öppnar sej en helt ny – och intressantare – värld. Det handlar om att gräva och rota och kanske vara lite obekväm. Branschen skulle inte göra vågen – men kanske tidningens läsare. Det går att vara först med nyheter, bara du väljer rätt nyheter. Nyhetsarbetet behöver inte heller handla om att enbart skriva artiklar som handlar om att SJ köper nya snabbtåg eller att Green Cargo tecknat ett nytt transportavtal. Reportage i aktuella ämnen är också en typ av nyheter som kan vara nog så intressanta.

Jag brukar skratta lite när jag hör och läser om nyhetstorka. Jag har själv suttit som lokalredaktör under sommarmånaderna och sett ett och annat. Saker och ting slutar inte att inträffa bara för att det blir sommar. Det som däremot händer är att folk tar semester och förvaltningar och kommunhus bommar igen. Det blir tungarbetat för reportrarna eftersom det är svårt att nå tjänstemän, politiker och makthavare. Tidningsredaktionerna fylls dessutom med sommarvikarier, som är ovana vid sitt område och som inte har samma kontakter som den ordinarie personalen.

Allt detta vet min gamle journalistkollega Ulf Nyström, och det är därför hans sida garanterat kommer att bli en av mina favoriter i framtiden.

7 thoughts on “Jarnvagar, så efterlängtat!

  1. Har under årens lopp fått mycket bra och ny information via den här bloggen! Det tackar jag som järnvägsintresserad för.
    Tackar även för tipset om den nya nyhetssidan. Den ser mycket lovande ut!

  2. Trevligt att få läsa artiklar från Ulf igen. När han slutade på GP, försvann all kunskap om järnväg från den tidningen!

  3. Trevligt när proffs hittar nya kanaler.

    En fundering från min sida är om de pressetiska reglerna tillämpas när det gäller bloggar. Finns det regler eller praxis?

    • Nej, de pressetiska reglerna gäller generellt inte för bloggar och andra sociala medier. Reglerna är ett avtal organisationer – tidningar och journalister – emellan. Det är ett självreglerande system och den som bryter mot det kan få smäll på fingrarna av branschens egna granskare som kallas Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON). Pressetik gäller däremot för alla som tar sitt skrivande seriöst.

  4. Stort tack för alla vänliga ord.
    ”I huvudet på en lokförare” eller Lokförarbloggen, som de flesta säger, har varit en inspirationskälla för oss och vi hoppas att Jonas jobbar vidare med både lok- och ordförandet.
    Kasper och jag hoppas naturligtvis kunna presentera en hel del nyheter på den nya sajten men vi vill också förklara vad som händer på järnvägarna, ge bakgrunder och åtminstone gå en liten bit på djupet.
    Kaspers eminenta bilder och gigantiska arkiv gör förhoppningsvis att sajten blir ännu mer intressant.

  5. Jättekul. Kommer ihåg att jag jobbade med Ulf några gånger när jag hade långvik som fotograf på GP i början av 1990-talet. En period då jag var ganska borta från järnvägsintresset. Nu 30 år senare sitter jag (för tillfället hemma) och pluggar till lokförare.
    Så trevligt med de allt för få bloggar och nyhetskanaler som försöker leva efter journalistiska etiska regler och principer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s