Timmen är borta – men inte jobbet

90671790_10222232689635517_2516983910722699264_oI helgen är det dags igen. Klockan ska ställas om. Sommartid. De flesta av landets medborgare märker nog inte så mycket av tidsomställningen. Möjligen är folk lite extra sömniga när väckarklockan ringer på söndag. Förmodligen njuter de av den ljusa kvällen. Men för oss järnvägare är detta med sommar- och vintertid en ständig källa till huvudbry. De som jobbar nattskift på en fabrik får kanske jobba en timme längre, eller en timme kortare. Simpel matematik. Men för oss som har en tidtabell att ta hänsyn till, så kan dessa tidsomställarnätter bli ren cirkus. Tåg ankommer innan de ens avgått. Tåg får stå stilla i en timme för att invänta rätt tid. Tidiga tåg blir plötsligt sena tåg. Och så vidare. Jag har berättat om detta i flera inlägg, bland annat om den här natten som utspelade sej på ett pendeltåg i Göteborg. Då blev det kaos. Hur Västtrafik och andra bolag än lägger upp trafiken dessa nätter så verkar det bli fel. Det är många varianter som prövats. Den ena märkligare än den andra. Sedan ska också resenärerna informeras, och där brister det ännu oftare. Även det enklaste trafikupplägg kan bli totalt obegripligt i händerna på en ordblind webbredaktör.

Nu är förstås problemen större för persontågen än för oss inom godstrafiken. Men även vi kan drabbas av diverse konstigheter. Natten till söndag ska jag ha en tur som heter Et 6104. Jag ska köra godståg 9131 till Oxelösund. Det är inget konstigt med det. Detta är en (o)tur som jag haft hundratals gånger de senaste åren. Man stiger upp mitt i natten och promenerar genom en numera nästan öde stad. Man försöker trycka ut en kopp kaffe i fikarummet, men får veta att vattnet inte är varmt nog. Man väntar. Gäspar. Får sitt kaffe. Loggar in i datorn. Försöker förgäves komma ihåg lösenordet till körordersystemet. Känner sympati med Den Vimsige. Letar efter fusklappar. Lyckas till slut komma in i det som måste vara det hemligaste system som världen skådat. Skriver ut nödvändiga ordrar. Drar på jackan och varselvästen. Tar en ny kopp kaffe med i farten. Promenerar till spår 23. Klättrar upp i BR-loket och ringer till tågklareraren i Norrköping. Lämnar Gredby och får upp farten. 70 numera. Skönt. Packar upp frukostpåsen och äter en fralla och lite fil. Passerar Flen och sänker farten till 50. Kämpar med tröttheten. Ankommer Oxelösund en halvtimme tidigt. Hänger av vagnarna och växlar undan loket. Hämtar nyckeln till vilorummet och somnar som en knockad boxare.

Jag kan allt det där. Men på söndag morgon blir läget annorlunda. Tjänstgöringen börjar 2.33. Vilket är en omöjlighet. Den timmen finns ju inte. Klockan 2 blir klockan automatiskt 3. Jag brukar lämna hotellet en halvtimme innan turen startar. Säg då att jag stänger dörren till rummet 1.55, byter några ord med nattpersonalen på hotellet, och traskar iväg. Om jag så springer hela vägen till godsbangården så kommer jag fram för sent. Klockan lär säkert hinna bli både 3.15 och 3.20 innan jag är framme och tåg 9131 ska avgå 3.14. Det blir en tågförsening. Om jag istället väljer att stiga upp lite tidigare och kanske öppnar dörren till orderrummet redan vid 1.45, kan jag då skriva övertid? Tåget lär ju bli sent under alla omständigheter denna natt. Så det rimmar kanske illa? Övertid men ändå tågförsening? Vad säger chefen om det? Nåja. Nu ska vi kanske inte krångla till saker i onödan. Känner jag mej själv rätt så kommer jag att göra precis som jag brukar. Det vill säga köra mitt tåg, tryggt och säkert. Kanske fundera lite över Corona. Garanterat strunta i både övertid och försening.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s