2021: Storuman kan återfå persontåg

ncdpuyyipyp7eqfr0dzhDet finns lösa planer på att återuppta persontrafiken mellan Lycksele och Storuman redan nästa år. Det framgår av ett protokoll från ett styrelsemöte hos Norrtåg. Under rubriken ”Trafiköversyn Lycksele-Umeå” kan man läsa följande: ”En översyn görs där trafiken ska förändras för att skapa bättre möjligheter till underhåll för att göra trafiken mer robust och att öka tillgängligheten. Vidare har det inkommit ett inspel från Inlandsbanan via Vy Tåg att köra Lyckseletrafiken och förlänga sträckan till Storuman, Fjällexpressen. Ett samarbete mellan Inlandsbanan och Vy Tåg AB. Fortsatt diskussion pågår tillsammans med region Västerbotten”. Inlandståget bekräftar att en förstudie pågår men vill i övrigt inte kommentera uppgifterna. Förra året köpte Inlandsbanan fem nya motorvagnar av typen Lint 41. En  vagn har levererats, återstående fyra finns i Polen för renovering. Persontrafiken mellan Storuman och Lycksele lades ned 1992, i samband med SJs nedläggning av persontrafiken på Inlandsbanan. Även på sträckan Hällnäs-Lycksele var persontrafiken borta åren 1995-2011. Järnvägen Hällnäs-Storuman är nästan 17 mil lång och förslag finns på att elektrifiera hela banan. Inlandståget kör sedan några månader tillbaka godståg Storuman-Vännäs/Umeå flera gånger i veckan. Även Green Cargo trafikerar sträckan.

Museiföreningen i Grängesberg mister en viktig inkomstkälla. Green Cargo har nämligen beslutat skrota ett större antal täckta vagnar som inte använts på länge. Bland annat de vagnar som stått uppställda i Grängesberg och som företaget betalat parkeringshyra för, rapporterar GBBJ i sitt medlemsblad.

Coronakrisen har gjort att det börjat dyka upp nya sammansättningar av tåg i Sverige och dess grannländer. En lokförarkollega i Danmark rapporterar att det i fredags rullade ett heltåg med lastade bilvagnar genom Danmark, på väg till Sverige. Tåget kom från Tyskland och innehöll nya Volkswagenbilar. ”Fördelen för oss med de stängda gränserna är att de utländska lastbilarna har svårt att komma igenom, så nu vill alla åka tåg”, säger en lokförare i Malmö. Detta kan eventuellt ha varit den första gången någonsin som det rullade ett heltåg med bilvagnar till Sverige. Tomvagnarna gick tillbaka söderut idag.

90556502_3069398369758253_8009454102494838784_n

10 thoughts on “2021: Storuman kan återfå persontåg

  1. Det fanns ju för inte så länge sedan en socialdemokratisk kommunikationsminister som hette George Andersson och konstigt nog var norrlänning. Han kämpade med näbbar och klor för att få Inlandsbanan med bibanor fullständigt nerlagda och det är inte förrän nu som skadeverkningarna av hans politik börjar avta….Vi som är gamla nog minns kanske en dokumentärfilm på SVT om detta där han gjorde en del totalt huvudlösa uttalanden. Bland annat fick han frågan – om det nu år så att Inlandsbanan är helt värdelös som kommunikationsled är det då ändå inte otroligt vackert och naturskönt på många av sträckorna? George Anderssons svar var ” jag vet många platser i Norrlands inland där det är betydligt vackrare än utmed Inlandsbanan”…..

  2. För ordningens skull så körde Hector Rail minst tre stycken biltåg på prov genom Danmark till Malmö. Sen gick vagnarna tomma tillbaka till Tyskland.

    Pga att uppläggets tänkta konstruktion var alltför oregelbunden hamnade trafiken hos en annan operatör. Vagnarna går då inte hela vägen till Malmö utan bilarna lastas av i Danmark.

  3. Vansinne med persontrafik på den sträckan så länge trafikverket inte öppnar upp för mer mötesmöjligheter. Det är illa nog att fullastade godståg bortprioriteras till förmån dagens ringa persontrafik som istället kunnat rulla landsvägen.

    • Självklart behövs mer flexibilitet genom att ha fler driftplatser med mötesmöjligheter. Man bör tänka på att dagens anläggning väster om Lycksele nu är anpassad till dagens behov. En prioriterad fråga förutom mötesmöjligher är vägskyddsåtgärder. Det finns i bl. a Barsele ett knippe obevakade övergångar med STH 40 km/t, bl.a 3 st på ett inbördes avstånd på ca 40 m.

  4. Självklart behövs mer flexibilitet genom att ha fler driftplatser med mötesmöjligheter. Man bör tänka på att dagens anläggning väster om Lycksele nu är anpassad till dagens behov. En prioriterad fråga förutom mötesmöjligher är vägskyddsåtgärder. Det finns i bl. a Barsele ett knippe obevakade övergångar med STH 40 km/t, bl.a 3 st på ett inbördes avstånd på ca 40 m.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s