19 år av sorg och glädje

90783238_10222133690960612_1786162759650508800_oIgår var det exakt 19 år sedan min lokförarkarriär tog sin början. Den 19 mars 2001 klev jag för första gången in i SJs personallokaler i Malmö. Anställningskontraktet hade undertecknats i december 2000. Det var just i brytpunkten mellan verk och bolag. Det var en förändringens tid på många sätt. Inte bara för SJ som bolag, utan även för min egen personliga del. Jag promenerade ut från Kvällspostens och Expressens redaktion och in i en helt ny, spännande värld. Jag hade länge velat bli lokförare. Jag inbillade mej att det var ett yrke som skulle passa. Men behovet av lokförare var minimalt under 90-talet och jag hade nästan gett upp hoppet när jag till slut såg en annons där SJ sökte lokförare till Malmö och lockade med betald utbildning. Jag var en av 1200 (!) sökande och hade turen att bli antagen. Lokförarjobbet blev precis så bra som jag hade hoppats och jag kom att trivas från första stund.

Häromdagen damp det så ned ett mejl från personalfördelaren på Green Cargo. Kunde jag tänka mej ett litet övertidspass? Godståg 5136 Malmö-Karlshamn och 5315 Karlshamn-Malmö? Svaret blev ja – och nej. Att köra 5136 gick bra, men inte 5315. Jag hade andra planer med dagen. Sagt och gjort. Det fick bli passåkning till Malmö i onsdags kväll. Vi var två resenärer på tåget. Det kändes spöklikt på något sätt. Vilken oerhört tragisk utveckling. Hela Sverige håller på att bomma igen på grund av Coronaviruset. Jag anlände till Malmö C strax efter midnatt och tog en taxi till godsbangården. Tåget var inte så långt och var redan färdigväxlat och bromsprovat. När jag tittade i loklistan så gjorde jag upptäckten att jag skulle ha ett Td-lok med i transport bakom Rc-loket – som saknade radiostyrning. Lokväxlaren fick hjälpa till med uppsikten när vi växlade loken från spår 13 till spår 17.

90075387_10222133681000363_7979661009579147264_oJag skulle inte avgå förrän 2.44 men kom iväg 77 minuter tidigt. Jag tänkte att det fick bära eller brista. Förmodligen blir jag väl uppställd och får vänta någonstans på grund av banarbete. Men jag kan lika gärna sitta och glo i loket som i orderrummet i Malmö. När jag passerade Klostergården i Lund, där jag en gång hade en övernattningslägenhet, drog jag mej till minnes de första åren vid SJ och insåg att dagens datum var 19 mars. Jubileumsdagen alltså. Att just denna natt få köra ett tåg till sin hemstad kändes lite extra högtidligt. Det verkade även tågklareraren tycka. 5136 fick nämligen rulla på utan stopp hela vägen från Mgb och in på spår 5 i Karlshamn, dit tåget ankom drygt två timmar före tiden. I Sölvesborg mötte jag det så kallade gaståget som var på väg till Borlänge. Han var nästan lika tidig som jag. Jag ställde av Rc-loket och körde hemåt i bilen. Det var en underbar natt. Kall och klar. Men ändå lite vår i luften. Det blev ännu en bra dag på järnvägen. Jag kunde inte låta bli att fundera lite över de senaste 19 årens höjdpunkter – och besvikelser.

TRE HÖJDARE

1. Sommaren 2007: Jag anställdes på TGOJ i Göteborg. Det var första gången jag kom i kontakt med komprimerad tjänstgöring. Den blev verkligen bingo. Vi var alla långpendlare i Göteborgsgruppen, så upplägget var konstruerat så att vi fick våra vilotider på diverse hotell i till exempel Helsingborg, Värnamo och Norrköping. I Skandiahamnen hade vi bara ett par timmars rast mellan tågen. Det innebar att ingen av oss lokförare behövde ordna med övernattningslägenheter i Göteborg. Jag stortrivdes på TGOJ, och det tyckte jag redan under tiden jag jobbade för det gamla malmfraktarbolaget. Annars är det ju sådana saker man brukar komma på först i efterhand.

2. Hösten 2002: Kallelse till dieselutbildning och Y2-kurs. Redan när jag började i Malmö så berättade jag för lokstationschefen att jag bodde i Blekinge och gärna hade tagit en tjänst i Karlskrona, om det skulle bli någon sådan ledig. Plötsligt en dag så låg det en lapp i facket om kallelse till utbildning. Den glädje jag då kände är svår att beskriva i ord. Visserligen trivdes jag med tjänstgöringen i Malmö, men nu skulle allt bli så mycket enklare. Jag skulle slippa pendla, kunna säga upp enrummaren i Lund och få möjlighet att tillbringa mera tid med familjen.

3. December 2012.
Anställning i Green Cargos bemaningspool. Det blev ett bittert slut på TGOJ-eran vid årsskiftet 2010/11. Redan då talades det om behovet av en pool med lokförare på Green Cargo, men jag kunde inte stanna och vänta på att den kanske skulle bli verklighet. Under 2012 kom den så igång – och jag fick möjligheten att komma ”tillbaka” till Green Cargo. Det har varit åtta grymma år. I positiv bemärkelse. Jag har sysslat med allt möjligt. Växlat. Varit tillsyningsman i d-skydd. Kört tåg förstås. Och spärrfärder. Jag har sett Sverige från Trelleborg i söder till Vännäs i norr. Jag har lärt känna massor av nya kollegor. Svettats i T44 och Td. Glassat i Re och BR. Felsökt Rd. Njutit i Rc.

TRE BESVIKELSER

1. September 2004. Två av mina kollegor, Palle och Håkan, omkom i en olycka utanför Kristianstad när Kustpilen kolliderade med en lastbil. Det kom som en chock, som ett fruktansvärt slag i magen. För första gången insåg jag på allvar att det inte är någon barnlek att sitta längst fram i ett tåg. Hemska saker kan hända – och händer. Jag funderar ofta över olyckan och livets alla nycker. Det kunde ha varit jag som satt på Palles plats om det inte vore för min döda mamma. Det är en kuslig story som jag berättat om flera gånger tidigare i bloggen.

2. Juni 2005. Omplacering. SJ lade ned sin åkstation i Karlskrona eftersom Blekinge Kustbana skulle stängas av i två år för elektrifieringsarbeten. Vi lokförare ansåg att SJ istället kunde använda oss på Emmabodabanan och på Kust till kust. Men SJ ville inte lyssna på det örat. Istället blev vi övertaliga och fick välja mellan uppsägning eller omplacering till Helsingborg. Jag valde omplaceringsalternativet, men flera av mina kamrater orkade varken med pendlingen eller hade möjligheten att flytta. De blev uppsagda.

3. December 2010. Sista turen på TGOJ. När jag hade ställt av Ma 965 en sista gång i Skandiahamnen och satt på pasståget hemåt, så kom det faktiskt en liten tår nedför kinden. Få utomstående förstår nog vilket fult spel som till slut satte punkt för det anrika TGOJ. Ännu så här, tio år senare, så känns det så otroligt onödigt att TGOJ skulle bort och införlivas i Green Cargo. Vi fick höra att Green Cargo ”naturligtvis inte kan ha två bolag som gör samma saker”. Nej, naturligtvis inte. TGOJ skulle förstås ha använts som ett komplement, till sådana affärer och upplägg som storebror av olika anledningar inte ville eller kunde ta. Jag har fortfarande svårt att förlåta dåvarande VDn Mikael Stöhr för detta felbeslut.

3 thoughts on “19 år av sorg och glädje

  1. Tack Jonas för en underbar berättelse, igen. Det är underhållande och trevligt att följa din karriär under alla år. 😀

  2. Hej Kollega! Tack för din karriärens korta sammanfattning.
    Jag hade min årsdag igår: för numera 18 år – den 22. mars 2002 var jag första gången ”ensam” i förarhytten och ansvarade för växlingen denna dag. För nästan fyra veckor var det ett år – den 28. Februari 2019 – jag var sista gången på loket. Karriären i Österrike slutade som den började: en tidig morgonpass med växling. Mellan denna två arbetspass fanns många år med höjdpunkter, märkliga upplevelser, fantastiska resor men tyvärr också hårda arbetspass, flera helt inkompetenta chefer, dåliga arbetsmiljöer mm.
    Trots allt tycker jag fortfarande att lokförare är en av de bästa yrken som finns!
    En sak har vi också gemensam: vi har fått en betalt utbildning, en variant som inte längre finns i Sverige. 😦
    Kanske vi möttes en dag i framtiden på spåret, kanske när vi avlösas i förarhytten, vid en passåkning………..under tiden vänta jag tills man kanske har behov för en invandrad lokförare med ganska mycket yrkeserfarenhet.
    Dina inlägg hjälper till att jag inte tappar anslut i Sveriges järnvägsvärld – tack för det 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s