BLS Rail i storaffär: köper elva Rc

11401000_10206853028233594_215626728332420755_nBLS Rail har köpt ett stort antal Rc-lok av uthyrningsföretaget Beacon Rail. Loken det handlar om är elva av de tolv Rc3 som Rush Rail tidigare disponerade: 1027, 1047, 1049, 1051, 1053, 1055-1058, 1065 och 1067. Rc3 1050 ingår inte i affären. Loket skadades så illa i en kollision utanför Molkom för några år sedan att det är att betrakta som skrot. Priset är okänd, men när Hector Rail köpte Rc3 av SJ betalade man 4,7 miljoner kronor per lok. BLS Rails planer för de elva loken är inte enbart uthyrning. Det kan också tänkas att loken kommer att användas i tåg som kommer att köras av BLS Rail själva. Företaget söker just nu trafiktillstånd i Norge och har fått tåglägen beviljade bland annat mellan Halden och Hove. Planen är, enligt uppgift, att köra timmer. Förutom detta väntas det bli brist på lok på flera håll i Sverige i framtiden, bland annat eftersom nya aktörer vill in på marknaden, men också därför att en stor del av nuvarande fordonsflotta måste tas in på verkstad för ETCS-ombyggnad.

Hector Rail har haft problem att rekrytera personal till sin åkstation i Luleå. För att råda bot på detta kommer företaget nu att erbjuda sina anställda så kallade 8/6-scheman, enligt uppgifter till den här bloggen. Hector Rail hoppas kunna locka personal från andra orter, som kan veckopendla. Det har även funnits ett önskemål från redan befintlig personal att arbeta komprimerat.

Vy, det vill säga gamla Tågkompaniet, planerar att centralisera all personalplanering till sitt kontor i Gävle. Personalen är skeptisk, men företaget ser flera fördelar. ”Genom att koncentrera personalplaneringen till Gävle behåller vi kompetensen i företaget och kan arbeta mer konsekvent både vad gäller avtal, arbetssätt och arbetsfördelning”, skriver Vy i information till de anställda. Vy har idag personalfördelare i Gävle, Nässjö, Växjö och Karlskrona.

5 thoughts on “BLS Rail i storaffär: köper elva Rc

  1. Är kanske ett steg i att ta över Norrlandstrafiken att storetablera sig i Gävle?
    Norrlandståg lär väl vara på väg ut därifrån? Personell bas behövs kanske inte så tätt som Cst, Gä, Suc och Ös. Dessutom kanske lättare att rekrytera åkande personal för de framtida nattågen om personalfördelare finns lokalt?
    Vem vet – jag tänker bara högt!

  2. Komprimerad tjänst är enda sättet att få någorlunda återhämtning.

    Synd när företag vägrar lyssna på sina anställda eller undersöka varför de slutar. Kan tänka mig att det blir en del reaktioner när nyanställda får det men inte de som redan jobbar i Hector Rail.

    • Även nuvarande anställda på Hector erbjuds komprimerat schema – inte alla men en grupp på varje ort. De som ställer till de är att de som jobbar komprimerat inget kollektivavtal har och inga planer på att ta fram ett kollektivavtal för komprimerad tjänst finns heller.

  3. Sentralisering av tjenesteplanlegging har blitt forsøkt også av VY I Norge. Resultatet ble at personalet bare kunne kontakte tjenestekontor per epos og at de aldri fikk svar på søknad om ferie og annen fritid. Slik sentralisering vil aldri fungere til lokførernes fordel.
    I Norge førte det etterhvert til innstillinger og forsinkelser I trafikken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s